العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 10-01-2012, 11:57 PM
cars admire
Guest

مميز رد: خبراء 305

nktis

: CONGRA~238::0 10104~171:
قديم 11-01-2012, 12:25 AM
الصورة الرمزية الزعيم2
الزعيم2 الزعيم2 غير متواجد حالياً

الزعيم2 has a spectacular aura aboutالزعيم2 has a spectacular aura about
افتراضي رد: خبراء 305

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

انا زعلان منك على فكرة
مش احنا ماشيين مع بعض خطوة خطوة
طب لية ما قلتناش والله كنا هانقف جنبك
دة انت حبيبى من ايام الجيزة
يا باشا انا اتصلت بحضرتك وانا ى السوق بس تقريبا حضرتك كنت مشغول محبتش اتقل عليك (وبعدين انا مقدرش على زعلك يا محمد باشا)
الحمد لله على اللى حصل المهم انا الوقت عايز اصلح العربيه اعمل ايه ياباشا هفيد بايه الندم
قديم 11-01-2012, 12:26 AM
الصورة الرمزية الزعيم2

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

nktis

: CONGRA~238::0 10104~171:
انا مش اهم حاجه!!!!!!!!!!!!!
قديم 11-01-2012, 12:45 AM
الصورة الرمزية الزعيم2

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

الرد اكتر من كافى وتقدر تقارن بين اسعار العمرة الكاملة والموتور الاستيراد والافضل العمرة
الكاملة !!!
والتليفونات عندك تقدر تعرف الاسعار !!
و ممكن تكون عربيتك محتاجة طقم شمبر بس او تفصل 4 شمايز عند الخراط على البساتم القديمة
او تشترى 4 بساتم بشمايزهم جداد من ممدوح ياقوت كده عندك 3 اختيارات وانت حر بقى !
مش هتعرف انت هتعمل ايه غير لما الموتور يتفك الاول !
اهم حاجة تشترى ديسك واسطوانة وفرش جداد وتخلى بالك من اويل سيهات الكرنك خلفى وامامى ودول تجيبهم من عند المسيرى !!

: 01FDAB~189:
انا شاكر لمجهود حضرتك والمتابعه
يعنى انا اودى العربيه عند ميكانيكى بيجو 305 خليل فى منطقة الامام الشافعى محطة الاجزاخانة القاهرة!!
اسبهالوه ينفع ولا لازم اخد اجازه واقف على دماغه وبدين انا معرش شكل الشميز ده ولا اللى حضرتك قلت عليه من عند المسيرى ده يعنى هقف معاه وانا مش اهم هوا بيعمل ايه وبيغير ايه ولا انت ايه رئيك
انا قلت ماتور جديد علشان اركبه واخلص ومرحش كل يوم عند المكانيكى وكل ما اروح مشوار اجى ايدى وهدومى مزيتين عايز احس ان جبت عربيه مش جبت لنفسى وجع القلب
قديم 11-01-2012, 03:36 AM
mostafa fawzy mostafa fawzy غير متواجد حالياً
من انا؟: فى حالى
التخصص العملى: مامور ضرائب
هواياتي: الاطلاع

mostafa fawzy has a spectacular aura aboutmostafa fawzy has a spectacular aura about

الف مبروك على ال305 وربنا يكفيك شرها انا من الاسكندرية وركبت ال305 لمدة 10 سنوات لو السيارة بحالة جيدة من ناحية الجسم او بدن السيارة والصالون الداخلى بحالته والتابلوة يبقى مافى مشكلة الموتور والعفشة امرهم ساهل جدا لكن انا الى اعرفه ان موتور ال305 بيجو 1500 سى سى ماعرفش انه فيه 1000 سى سى انا كان معى 1500 s r زجاج كهرباء وفتحة سقف وعداد ار بى ام وطبعا لما الموتور فوت وده كان سنة 2000 تعبت جدا مع الميكانيكية و لقيت الموتور الاستيراد غالى بحوالى 3000 جنية وقتها ومش مضمون غالبا يحتاج شمبر قبل ما يركب وطبعا لان اسعار قطع غيارها كانت غالية جدا يعنى طقم البستم الاصلى كان بسعر 2200 جنية وطقم الدبرياش كان بحوالى 1700 جنية اسطوانة وديسك وبسؤال ميكانيكى ابن حلال دلنى على الحل و تغلبت على هذه المشكلة بشراء طقم بستم يابانى افتكر داتسون 140 وكان سعرة وقتها 180 جنية وقمنا بخرط الشميز بتاع البستم الاصلى الموجود فى العربية على مقاس البستم وانزال بستم الداتسون بعد تعديل بسيط فيه من عند البيل بالتحديد من عند البنز وجميع الخراطين عارفين الموضوع ده ومأمون جدا وانتهت العمرة مع شراء باقى المستلزمات من صقم جوانات وصبابات واويل سيلات وكاتينة وشداد ولقيت الديسك سليم وعليه تم ملء الاسطوانه وانا مش حقولك العمرة دى كلفتنى حوالى 800 جنية وقتها كانت العمرة بقطع الغيارالاصلية تعدى ال 3500 جنية والعربية كان سعرها رخيص وكذلك سعر اعادة بيعها يعنى مايلزمش المصروف الكتير عليها لكن وللحق العربية بقت فى منتهى الجمال لا للسخونية سرعة توفير فى البنزين وانا كنت بحمل فيها اكتر من 300كجم متقلات بضاعة ولا عمرها اشتكت نهائى لحد ما بعتها بعد 9 سنوات وكنت باعمل بيها حوالى 100كم فى اليوم عفشتها ماتقولش لحد خدمة شاقة لكن عاوزة الى بيفهم مش يقولك روح اشترى جديد على الفاضى وحاجتها الجديدة غالية جدا وكذلك الاستعمال انت عاوز حداد يعرف يصلح يعنى المساعدين الامامى لو الموجود عندك اصلى وتعبانين طقم اويل سيل وعلبة زيت وانسى المساعدين سنين الكبالن اوعى تشترى استيراد دول مستصلحين وتباع على انها استيراد صلح انت الكوبلن عندك نجمة من الداخل صلحة عند حداد محترف وانسى الكوبلن سنين المساعد الخلفى غالى لانه مقفول مش زى الامامى الامامى الفابريكة صنعاة بيتصلح زى ماقولت لك الخلفى الحداد بيعمل ليهم سن يبقى بيتفتح زى الامامى وطقم اويل سيل وزيت وانسى لكن يكون من النوع التخين مش الرفيع لكن مشكلة العربية فى السلامية لو سليمة تلاقى بعد طريقة الاصلاح الى شرحتها لك ناعمة جدا انا كنت بجرى بيها 140 بعد العمرة دى و الثبات على الارض ممتاز بالنسبة لعمرها وكنت ناسى الاعطال تماما وانا بشرح لك بالضبط ناسى الاعطال والعربية مش علشان متصلحة بالطريقة دى يعنى اى كلام واهى ماشية لا العربية كانت ممتازة وناعمة وصوتها ناعم وسحبها ناعم وسريع وبتدور الصبح من ضربة مارش لكن انا بعتها لانى عملت عمرة سمكرة ودوكو وقرفت من السمكرية والبوهيجية لانهم اسوأ صنايعية فى الموضوع كله واشتريت بعدها كيا مو 99 كاملة وبقولك البيجو كانت ناعمة لكن امكانيتها متمشية مع سنة صنعها وارجو لك التوفيق وشكرا