العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 15-02-2012, 03:49 AM
محمد الصول محمد الصول غير متواجد حالياً

محمد الصول is on a distinguished road
افتراضي شكر عام لأعضاء المنتدى الكرام و قلق خاص من مشكلة فى ستيب واى

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بفضل الله تعالى ثم بفضل اراء اعضاء المنتدى الكرام فقد اكرمنى الله و استلمت رينو ستيب واى 2012 اللون النبيتى من المصرية فرع الاسكندرية و للأمانة هى سيارة اكثر من رائعة بل هى الروعة نفسها من حيث الشكل و متعة القيادة و الاداء الممتاز
و لكن لى ملاحظتين من اول يوم استلام و قلقان جدا انا عارف انها ان شاء الله مش مشاكل و لكن كل اللى اقدر اقوله انى متوتر شوية و دة لانى لسة مستلمها النهاردة (انا عارف انى طولت على حبايبى اللى دايما بيفيدوا الناس المحتاجين لاجابة على بعض المشاكل اللى بتظهر فى العربية ) و تتلخص المشكلتين فى الاتى :
1- من بعد سرعة 90 كم و ار بى ام طبعا اقل من 3000 عملا بنصائح الاخوة الكرام أعضاء المنتدى بسمع صوت عامل زى ونة كدة و لما بقلل السرعة بيروح ( زى ونة الكرونة بتاعت اللادا كدة )فمش عارف هل هى مشكلة الكبوت زى اللوجان و لا ايه دة ؟
2- فى صوت تزييق او هبدة كدة مع الفرامل حتى لو لسة طالع بالعربية على الاول و لما ادوس فرامل و قبل العربية ما تقف بثوانى اسمع صوت تزييق او هبد كدة ( برضه زى ما يكون فى مشكلة فى الياى لما بيكون مش متقعد صح فى اللادا ) و بصراحة دة مقلقنى كتييييييير و ربنا يستر و الاقى الحل فى المنتدى الجميل دة و اللى بعتبره ورشتى على النت و اهم مرجع فى عالم السيارات
طبعا انا ذكرت اللادا لان عربيتى القديمة كانت لادا بس انا بحاول اوصل الفكرة ببساطة عشان نتفهم المشكلتين دول
فرجاء خاص لكل الاخوة فى المنتدى ان يفيدنى و يقوللى اعمل ايه ؟ هل فى حل و لا استنى لما ارخص العربية و اروح التوكيل ؟
مع كامل تقديرى و احترامى لكل اعضاء المنتدى الكرام
و تقبلونى اخا لكم فى الله
قديم 15-02-2012, 04:10 AM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شكر عام لأعضاء المنتدى الكرام و قلق خاص من مشكلة فى ستيب واى

لا يتم الحكم علي اي شئ في السياره الزيرو الا بعد ال 1000 كم الاولي مع مراعاه التعليمات المتبعه لل 1000 كم الاولي
قديم 15-02-2012, 04:30 AM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الصول مشاهدة المشاركة

بفضل الله تعالى ثم بفضل اراء اعضاء المنتدى الكرام فقد اكرمنى الله و استلمت رينو ستيب واى 2012 اللون النبيتى من المصرية فرع الاسكندرية و للأمانة هى سيارة اكثر من رائعة بل هى الروعة نفسها من حيث الشكل و متعة القيادة و الاداء الممتاز
و لكن لى ملاحظتين من اول يوم استلام و قلقان جدا انا عارف انها ان شاء الله مش مشاكل و لكن كل اللى اقدر اقوله انى متوتر شوية و دة لانى لسة مستلمها النهاردة (انا عارف انى طولت على حبايبى اللى دايما بيفيدوا الناس المحتاجين لاجابة على بعض المشاكل اللى بتظهر فى العربية ) و تتلخص المشكلتين فى الاتى :
1- من بعد سرعة 90 كم و ار بى ام طبعا اقل من 3000 عملا بنصائح الاخوة الكرام أعضاء المنتدى بسمع صوت عامل زى ونة كدة و لما بقلل السرعة بيروح ( زى ونة الكرونة بتاعت اللادا كدة )فمش عارف هل هى مشكلة الكبوت زى اللوجان و لا ايه دة ؟
2- فى صوت تزييق او هبدة كدة مع الفرامل حتى لو لسة طالع بالعربية على الاول و لما ادوس فرامل و قبل العربية ما تقف بثوانى اسمع صوت تزييق او هبد كدة ( برضه زى ما يكون فى مشكلة فى الياى لما بيكون مش متقعد صح فى اللادا ) و بصراحة دة مقلقنى كتييييييير و ربنا يستر و الاقى الحل فى المنتدى الجميل دة و اللى بعتبره ورشتى على النت و اهم مرجع فى عالم السيارات
طبعا انا ذكرت اللادا لان عربيتى القديمة كانت لادا بس انا بحاول اوصل الفكرة ببساطة عشان نتفهم المشكلتين دول
فرجاء خاص لكل الاخوة فى المنتدى ان يفيدنى و يقوللى اعمل ايه ؟ هل فى حل و لا استنى لما ارخص العربية و اروح التوكيل ؟
بسرعة روح التوكيل خليهم ضرورى يكشفوا على زيت الموتور والفتيس وياخدولك وش هواء من دايرة الفرامل !!
لازم تروح التوكيل بسرعة متستناش !!!!!!!!!
لاتنتظر صيانة الالف !!
:w6w2 00504112236376d:w6w200504 112236376d:w6w20050411223 6376d :w6w2 00504112236376d:w6w200504 112236376d
قديم 15-02-2012, 04:42 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الصول مشاهدة المشاركة

شكراً ليك والف مبروك على العربيه ربنا يهبك خيرها ويكفيك شرها

بالنسبة لصوت الونة على سرعة ثابتة ده مش مقياس ومش المفروض برضو تثبت رجلك على سرعة واحدة طول الوقت فى فترة التليين ولازم كل فترة تزود شوية علشان العربيه مبتقاش مخنوقة
لكن على اى حال سجل كل حاجة لحد ما تكمل الالف الاولى لان اكيد فيه حاجات كتير بتطبع لسه ده غير ان الدنيا برد والشوارع مطينة فوارد الفرامل تكون بتعمل اصوات

وان كان ما يقترحة استاذ ادمير وارد بس ان شاء الله تكون حاجة بسيطة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 15-02-2012, 10:36 AM
Neo206 Neo206 غير متواجد حالياً

Neo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond repute

و الله أقطع الشك باليقين
روح التوكيل و أطمن
و مبروك العربية و ربنا يديك خيرها و يكفيك شرها