العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 04-11-2011, 12:46 AM
الصورة الرمزية comando
comando comando غير متواجد حالياً

comando is on a distinguished road
افتراضي وجبت اللوجان بس فى مشكله أرجو الرد من الخبرااء

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله جبت اللوجن بعد حيره طويله
لوجان موديل 2010 بعد عربيتى الكليو
ألف ألف وأرجع للرينو تانى

أنا لسه جايب العربيه من أسبوع تقريبا والحمد لله العربيه اللوجان بيزداد احترامى ليها يوم بعد يوم من ساعه مانزلت وحبيت العربيه أوى بعد ماجبتها
العربيه بجد جميله جدا ومكنتش متوقع انها حتكون أحلى من الكليو وصلونها الواسع والموتور الشديد والقياده الممتعه دى
بس للأسف ظهرت مشكلتين
الأولى ودى ألى قلقتنى جامد أن وانا ماشى على الترام العادى العربيه العجل بيتلوحه أوقات كانت بتحصل معايى فى الكليو بس العربيه كانت بتلم نفسها
المره دى فى اللوجن العربيه بتلف وألاقى نفسى واقف بالعرض فى نص الشارع ولحد دلوقتى حصلت معايا مرتين والحمد لله ربنا ستر بيكون الطريق فاضى وألا كانت حتبقى مشكله
بصراحه الموضوع ده محيرنى وقالقنى جدا ومش عارف أيه السبب

المشكله التانيه :التكيف لما باجى أشغله بيشتغل تمام بس النور بتاع التكييف بيرعش ويروح طافى شويه وبعدين يشتغل مش عارف أيه المشكله برضه

وشكررررررررررا

renault is my best car

التعديل الأخير تم بواسطة comando ; 04-11-2011 الساعة 12:57 AM
قديم 04-11-2011, 02:37 AM
Mr.NoLoVe Mr.NoLoVe غير متواجد حالياً

Mr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the rough
افتراضي رد: وجبت اللوجان بس فى مشكله أرجو الرد من الخبرااء

المشكله التانيه على التوكيل على طول اما بالنسبه للمشكله الاولانيه مش فاهمها كويس علشان كده مش هعرف افيدك فيها ويا ريت لو تشرح بالتفصيل الممل وانا ان شاء الله هساعدك

ومبروك اللوجان وربنا يكفيك شرها ويبعد عنك العين يا باشا
قديم 04-11-2011, 06:18 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

مشكلة لوحة العربية برضه انا مش متخيلها
يعنى قصدك و انت ماشى على شريط الترماى بالطول و لا بتعدى عامودى عشان تقطعه ؟
لو قصدك بالطول فدى مسألة صدفة ان ابعاد اللوجان كقاعدة عجل و عرض مش متاوفقين مع عرض شريط القضيب فبيحصل كده
و اكيد الكليو كانت ابعاد قاعدة العجل و عرض العربية صادفت ان ميحصلهاش كده

يعنى نفس المشكلة ممكن تحصل فى مرسيدس مثلا و متحصلش مع بولونيز

و ده اكيد مش عيب فى اللوجان ( اللى صنعوها مكنش فى بالهم انها حتمشى على شريط ترماى )
فحاول تتفادى المشى عليه بقدر الامكان

هل لما لمبة التكييف بترعش الكومبريسور فعلا بيفصل ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 04-11-2011, 04:59 PM
الصورة الرمزية comando

شكرررا جدا على ردودكم وححاول اوضحلكم الصوره أكتر أنا ببقى طالع من شارع جانبى على شريط ترام.. شريط الترام مش بيكون نفس مستوى الأرض بيكون عالى عنها للأسف طبعا الموضوع ده منتشر وده العادى فى مصر

فكان الطبيعى العربيه تلوح منى أوقات وانا طالع من الشارع ده على الترام بس فى الكليو كانت بتكون لوحه صغيره وخلاص ألى بيحصل فى اللوجن بتولح جامد وألاقى العربيه لفت بيا جامد وبقيت واقف بعرض الشارع

renault is my best car
قديم 04-11-2011, 05:03 PM
الصورة الرمزية comando

شكرررا جدا على ردودكم وححاول اوضحلكم الصوره أكتر أنا ببقى طالع من شارع جانبى على شريط ترام.. شريط الترام مش بيكون نفس مستوى الأرض بيكون عالى عنها للأسف طبعا الموضوع ده منتشر وده العادى فى مصر

فكان الطبيعى العربيه تلوح منى أوقات وانا طالع من الشارع ده على الترام بس فى الكليو كانت بتكون لوحه صغيره وخلاص ألى بيحصل فى اللوجن بتولح جامد وألاقى العربيه لفت بيا جامد وبقيت واقف بعرض الشارع
انا مش عارف هو كده يبقى عيب فى تصميم اللوجن عاما ولا دى مشكله فى عربيتى نفسها مش عارف أحدد للأسف
موضوع التكييف بالنسبه لكلام أستاذ أحمد على الكومبريسور بيفضل شغال عادى هو المشكله فى الأضاءه الجزء بتاع التكييف كله بيرعش ويطفى بس شويه ويشتغل

وشكرا جدا على ردودكم ومجهودكم وانا بحيى المنتدى على التعاون الى فيه وسعيد بانضمامى ليه

renault is my best car