العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 24-01-2010, 03:48 AM
الصورة الرمزية solidsnake
solidsnake solidsnake غير متواجد حالياً
من انا؟: علاء الدين المنصورى
التخصص العملى: جيوفيزيقى بشركة خدمات بترول ( بى جى اس )
هواياتي: تنس الطاولة

الموقع: القاهرة ( الحلمية الجديدة ) الجيزة ( حدائق اكتوبر )
solidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to behold
افتراضي رد: زيارتى لمعرض اللوجان.........

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ringoo مشاهدة المشاركة

اولا مفيش لوجان اوتو وموضوع حتتعب من المانيول دى حاجة ترجعلك انت انا معرفش بصراحة لان انا متعود على طول اسوق مانيول
فى عربية جديدة نازلة اسمها بروتون ساجا نازل منها اوتو وسعرها حلو
روح اتفرج عليها واسأل عليها كويس ولو مناسبة ليك توكل على الله بس انا معرفش عنها حاجة ولا عن جودتها ولا اعتماديتها
استخير ربنا .. وان شاء الله ربنا يوفقك للاختيار الامثل
..
الف شكر بصراحة
انا عاف ان مفيش لوجان اوتو , انا بس اقصد مش متعبة يعنى ,, لانى فكرت فى الفيرنا و ركبتها شوية , بس الطول خلانى كل شوية افرد رجلى اليمين علشان انقل , بينى و بينك قلقت من الموصوع ده اصلا زائد حكاية الاوتو

بالنسبة للساجا من بره جميلة ,,, و من جوه اعوذ بالله ,, انا بس مسكت جنب ون الكرسى كده و ضغطت بايدى ( من غير قصد ) الكرسى خامته وحشة اوى , ده قفلنى من العربية خالص و بالاخص لما شوفت اللوجان

شعبنا قامت قيامته، اى حد يهين كرامته نقل قيمته ونبقى كلنا ايد فى ايد
ام الدنيا بقت ابوها ، واللى يتطاول عليها ، جابه لنفسه و تانى نربيه من جديد
قديم 24-01-2010, 04:04 AM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titoboy_tito مشاهدة المشاركة

معلش ممكن سوال بسيط انا لسه هتعلم فهل تفنع اتعلم عليه ولا صعب وشكرا
لو على اللوجان او اى عربية تانية عادى جدا وناس كتير بتعمل كدة لان الزيرو بيريحك من وجع القلب بتاع المستعمل واشتغالات الميكانيكية
وبيبقى يدوب بتعمل صياناتك فى التوكيل وسلامات يا راسى
لو لوجان احجزها فى التوكيل وحتستلم بعد 3 شهور .. فى الفترة دى تكون سوقت شوية حلوين
قبل ميعاد استلام العربية باسبوعين تبدأ تكثف سواقة سواء مع حد من معارفك او مدارس سواقة وتسوق كتيييييير
لما تستلم العربية خلى حد تكون بتثق فيه يكون معاك ويكون بيسوق كويس لانه حيكون مجمد قلبك فقط لا غير
وبعدين سواقة العربيات مش معضلة يعنى .. وسواقة العربيات سهلة جدا مع بعض الممارسة والارشادات
......................... ...................
المبتدأ بتكون السواقة صعبة بالنسباله نظرا للضغوط اللى بتكون عليه وهو بيتعلم .. لان اللى بيعلمك بيكون شاغله حاجات كتير غير انه يعلمك منها
1- يحافظ على العربية اللى انت بتتعلم عليها من خبطات وبالتالى انت بيكون عليك بعض الضغوط الزيادة
2- يحافظ على اى شيئ ممكن انت تبوظه وانت بتتعلم سواء اسطوانة الدبرياش او الفتيس الاتنين دول بالذات الناس اللى بيعلموا سواقة بيخافوا عليهم جدا لانهم الاكثر تعرضا للتلف بسبب سوء قيادة اللى بيتعلم
3- مش عايز ياخد مخالفات لانك انت مش حتدفع المخالفة .. ودى بتظهر لما بيروح يجدد الرخصة
......................... ........................
كل هذه الضغوط بتروح من عندك فى عربيتك الخاصة ... بعد فترة التعليم بتكون عرفت المباديء اللى حتسوق على اساسها
وهو اسبوع على عربيتك حتبقى زى الفل وبتروح اى مكان بيها وبتبدأ تحفظ ابعادها مع الممارسة
مع العلم انك من الافضل انك تبدأ فى عربية مستعملة الاول ودة اللى بيقولوه العقل والمنطق
لكن لو حتاخد موضوع الزيرو بصفاء نية وان العربية دى حتجيبها عشان تلبى بيها احتياجاتك
وتنوى انك متضايقش بيها حد او تستخدمها فى شيئ سيئ ..ولو غلطت فى مرة تعتذر صدقنى ربنا حيكرمك ومش حيحصل حاجة للعربية وفى فترة قصيرة جدا حتلاقى نفسك بتسوق بالاحساس وبتسوق وانت نايم كمان
قديم 24-01-2010, 04:18 AM

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solidsnake مشاهدة المشاركة

الف شكر بصراحة
العفو يا فندم
انا عاف ان مفيش لوجان اوتو , انا بس اقصد مش متعبة يعنى ,, لانى فكرت فى الفيرنا و ركبتها شوية , بس الطول خلانى كل شوية افرد رجلى اليمين علشان انقل , بينى و بينك قلقت من الموصوع ده اصلا زائد حكاية الاوتو
الفيرنا من العربيات الاعتمادية بسبب انتشار قطع غيارها الرخيصة .. لكن بكل امانة فى نقطة الراحة
انا ابصم بالعشر صوابع ان الفيرنا من اكثر السيارات الحديثة متعبة فى سواقتها ومتعبة فى قاعدتها حتى فى الكنبة الخلفية ... اللوجان تتفوق بمراحل على الفيرنا فى موضوع الراحة داخل المقصورة لا بجد فى فرق بين العربيتين ... وان سوقت الاتنين فترات طويلة
......................... ..................
موضوع الاوتوماتك دة انت لازم تركز كويس فيه عشان ماتجبش عربية مش مقتنع بيها
لازم تعرف الاول انت عايز ايه بالظبط من العربية عشان مترجعش وتندم وتظلم العربية
وتقول عليها وحشة ومتعبة .. وفى حلول تانية زى المستعمل
بالنسبة للساجا من بره جميلة ,,, و من جوه اعوذ بالله ,, انا بس مسكت جنب ون الكرسى كده و ضغطت بايدى ( من غير قصد ) الكرسى خامته وحشة اوى , ده قفلنى من العربية خالص و بالاخص لما شوفت اللوجان
انا لحد دلوقتى لسة ماشوفتش الساجا على الحقيقة ماقرتش غير بعض التقارير الاجنبية المقلقة عن العربية .. لكن فى نفس الوقت انت عارف الناس الاوروبين مش بيعجبهم العجب ... لكن احنا غلابة وبنرضى بقليله
نصيحتى ليك انك تحاول تشوف انت عايز تجيب اوتو ولا مانيول وبكام وهل فكرة المستعمل موجودة فى الحسبان ولا لأ عشان نحاوول نوصل لافضل اختيار ليك
ولو عايز تستفسر عن اى حاجة فى اللوجان انا تحت امرك
قديم 24-01-2010, 03:09 PM
الصورة الرمزية solidsnake
solidsnake solidsnake غير متواجد حالياً
من انا؟: علاء الدين المنصورى
التخصص العملى: جيوفيزيقى بشركة خدمات بترول ( بى جى اس )
هواياتي: تنس الطاولة

الموقع: القاهرة ( الحلمية الجديدة ) الجيزة ( حدائق اكتوبر )
solidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to beholdsolidsnake is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ringoo مشاهدة المشاركة

نصيحتى ليك انك تحاول تشوف انت عايز تجيب اوتو ولا مانيول وبكام وهل فكرة المستعمل موجودة فى الحسبان ولا لأ عشان نحاوول نوصل لافضل اختيار ليك
ولو عايز تستفسر عن اى حاجة فى اللوجان انا تحت امرك
انا مش عارف اقولك ايه بصراحة تعبك معايا
اخيرا حد اتفق معايا على الفيرنا متعبة
انا فكرت كتيييييير فى المستعمل بس اللى اقدر عليه مستعمل فى حدود ال 45000 و ال 50000 و هيكون تقسيط كمان
علشان الاقى فى الحاجات دى اوتوماتيك وموديل كويس مايتعبش فى صيانته , عملية صعبة اوى
مفيش غير من ال 60000 وانت طالع ,,,طب ما انا اجيب زيرو احسن بقى , ومانيوال ولا لا دى بقى ممارسة و تعليم ( انا اصلا محتار لانى جربت المانيوال فترة بتاعة شهر كدة بعد ما كنت سايق اوتو فالعمليه صعبة عليا شوية لسة ) بس ان شاء الله ربنا يسهل فى اللوجان خاصة ان ممكن اجيبها من غير مشكلة الضامن فى التقسيط دى

الف شكر بصراحة و معلش انا رغاى حبتين

شعبنا قامت قيامته، اى حد يهين كرامته نقل قيمته ونبقى كلنا ايد فى ايد
ام الدنيا بقت ابوها ، واللى يتطاول عليها ، جابه لنفسه و تانى نربيه من جديد
قديم 24-01-2010, 04:48 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solidsnake مشاهدة المشاركة

انا مش عارف اقولك ايه بصراحة تعبك معايا
يا باشا مفيش تعب ولا حاجة انا تحت مرك
اخيرا حد اتفق معايا على الفيرنا متعبة
مسألة الراحة داخل العربية دى مسألة نسبية بتختلف من شخص للتانى .. لكن فعلا الفيرنا من عيوبها من وجه نظرى انها متعبة وكراسيها ناشفة
لكن الفيرنا ليها مميزاتها الاخرى اللى ممكن تخلى واحد تانى يفضلها عن اللوجان .. بدون الدخول فى تفاصيل
انا فكرت كتيييييير فى المستعمل بس اللى اقدر عليه مستعمل فى حدود ال 45000 و ال 50000 و هيكون تقسيط كمان
علشان الاقى فى الحاجات دى اوتوماتيك وموديل كويس مايتعبش فى صيانته , عملية صعبة اوى
مفيش غير من ال 60000 وانت طالع ,,,طب ما انا اجيب زيرو احسن بقى , ومانيوال ولا لا دى بقى ممارسة و تعليم ( انا اصلا محتار لانى جربت المانيوال فترة بتاعة شهر كدة بعد ما كنت سايق اوتو فالعمليه صعبة عليا شوية لسة ) بس ان شاء الله ربنا يسهل فى اللوجان خاصة ان ممكن اجيبها من غير مشكلة الضامن فى التقسيط دى
اى واحد بيسوق اوتو لما يجى يسوق منيوال حيتخنق ... سواقة الاوتو مريحة جدا طبعا بس هى بتفرق بقى من شخص لاخر وهو متعود على ايه
شوف لو حتعرف تتاقلم مع المنيوال .. كل شوية نقل الغيارات . . وكل شوية تدوس دبرياج .. انا حبدأ انصحك باللوجان فى الفئة السعرية دى
لكن لو مش حتتأقلم يبقى حاجة مستعملة اوتو حتكون افضل ليك بمنتهى الصراحة
الف شكر بصراحة و معلش انا رغاى حبتين
لا انا بقى رغاى اكتر منك
ربنا يوفقك ان شاء الله ولا تتردد فى اى استفسار