العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 01-05-2013, 01:04 AM
a_a_3antar a_a_3antar غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مدير تنفيذي في مصنع قوالب
هواياتي: الجيمز و السواقه و السفر

a_a_3antar will become famous soon enougha_a_3antar will become famous soon enough
افتراضي رد: أخبار اللوجان معاك ايه دلوقتي ؟؟؟

انا معايا ستيب واي الحمد لله عامله 10000 كيلو وزي الفل مافيهاش اي مشاكل من اللي اتقالت دي غير حاجتين
1) العربية عالية ولو بتاخد ملفات علي 120 تحس بيها جدا في العربية
2)صوت الماتور عالي بس مش اعلي من الفيرنا واللانوس هو ممكن يكون عالي عن النيسان و الإلنترا
غير كده العربية زي الفل الحمد لله
قديم 01-05-2013, 06:23 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

: THUMBS~220::T HUMBS~220:

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 04-05-2013, 12:12 AM
damdam41 damdam41 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس مصطفى سالم
التخصص العملى: تكنولوجيا المعلومات

damdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of light

اختلف مع الاخ اللى بيقول ان العربية مقلب رغم انى متفق معاه فى وجود بعض العيوب بها و هذا امر طبيعى فلا توجد سيارة ليس بها عيوب الا اللى فوق ال 200 الف
العيوب اللى وجدتها فى العربية حتى الان ( لوجان اتومالتيك 2013)
السحب وحش فى اول الطلعة لكن لما بتوصل ل 60 بيبتدى يبقى صاروخ
التكييف متوسط و مستنى اشوف هل دى مشكلة عامة ام عندى فقط
الثبات متوسط ايضا مش ثابتة و مش بتتمرجح
صوت الماتور عالى بس لو قافل الزجاج مش هاتحس بيه لكنها ليست مشكلة
الدريكسيون تقيل بس مش تقيل جدا زى ما الاخ كاتب يعنى عادى يتم التعامل معاه
دى كانت اهم العيوب لكن العربية بها مميزات جميلة جدا و كلنا عارفنها و بالتالى هى ليست مقلب اطلاقا و تذكر انك تتحدث عن سيارة ب 81 الف ( سعرها الاساسى قبل ارتفاع الدولار)

مهندس مصطفى سالم
قديم 06-05-2013, 12:32 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 08-05-2013, 07:31 PM
الفريد الفريد غير متواجد حالياً

الفريد is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو عبد الحميد الجندى مشاهدة المشاركة

معذرة الراى ده لسه شيفه فى منتدى النيل ماتورز و هو منقول من صاحبه و ان لما اقرا كلام زى ديه بتعقد :
انهاردة كانت علامة ال40,000كم فى عربيتى اللوجان 2011
دا كان انطباعى العام على العربية فى خلال السنتين .. مع العلم انى كنت راكب فيرنا قبلها

الميزات:
1. العربية اقتصادية جدا من حيث السعر و استهلاك البنزين
2. واسعة من الداخل
3. التوكيل طبعا مش زى الكورى لكن أنا شخصيا محصلش معايا الماّسى اللى بسمعها فى توكيلات تانية, بالنسبة لى التوكيل كويس
4. قطع الغيار مقبولة
5. العربية عالية و دا مناسب جدا للمطبات اللى فى بلدنا

العيوب:
1. سحب ضااااايعععع .. و ان كانت اتحسنت كتير بعد ال 20,000 لكن ما زال سحبها ضعيف جدا خصوصا لو فى ناس راكبين معايا فى العربية, و لو فى مطلع بتبقى فضيحة بيبقى الموتور بيصرخ و أنا جايب أخر دواسة البنزين و العداد مش بيتحرك
2. صوت الموتور عالى جدا جدا
3. العربية أبعد ما تكون عن الثبات .. أنا كنت فى طرق السفر بمشى على 120, 130 لو عربية عدت من جنبى بسرعة ممكن الهوا بتاعها بس يقلبلى عربيتى, و لو طريق الهوا فيه جامد ممكن جدا تفقد السيطرة على العربية .. و طبعا اللى مساعد على ده ان العربية عالية و دا بيخليها مش ثابتة خالص
4. التكيف فى حر الصيف ولا كأنه شغال, فى الظل و بالليل بيكون كويس جدا طبعا لكن فى الحر ولا كأنه موجود
5. من يوم ما جبت العربية و أنا بعانى من رعشة الفتيس و انا ماشى
6. الدريكسيون تقيل جدا
7. انا فوجئت بانى بحتاج أغير تيل فرامل كل 15,000 كم, مع العلم ان سواقتى هادية, لكن بعد 10,000 كم بسمع تصفير فى الفرامل و بغير التيل بعد 15,000كم, و فى التوكيل !! قليل جدا ان عربية تحتاج تيل فرامل جديد كل 15,000كم
8. بعيدا عن العيوب البسيطة و الغير مؤثرة زى (أماكن الزراير, الهوا اللى بيخرج من الهواية اللى عند رجل السواق حتى و التكيف مقفول, الخ)

بالنسبالى المعادلة الأوقع انى بفكر ابيع العربية و أفكر فى حاجة تانية أحسن .. و أعتقد لو الزمن رجع بيا مكنتش فكرت أجيب لوجان أبدا
دا كان رأيي المحايد فى العربية, البعض هيختلف معايا و البعض هيتفق معايا, لكن انا بأيد الموضوعات اللى بتقول ان العربية دى "مقلب"
-------------------------------------------------------------------------------
الواحد مش عارف كان المفروض يشترى بالمبلغ ده عربية صينى و لا فرنا و السلام على فكرة انا معايا لانوس برضوه و مش عوز اقول ان مشكلة السحب فى اللانوس مش احسن من االوجان و ان التكيف برضو ه ضعيف ده غير ان اللانوس متبهدله منى لانها واطية جدا و مجرحة من كذا حته
انا متفق معاك فى حاجات و حاجات تانية لا

انا معايا اللوجان دخلة فى سنة بالظبط

عملة 3028 كيلو حتى الان

انا معيا فى موضوع السحب ضعيف بس مش ضايع بس مش كل مرة لما بطلع بيها بتبقى ضعيفة ساعات بطلع بيها بتبقى سريعة جدا جدا عن الاول بتبقى ضعيفة فى السحب بس تجيب التانى بتفتح معاك و ساعات فعلا بتبقى تقيلة بس لما بتبقى تقيلة معايا لما بجيب التالت بتفتح معايا مش عارف ده عيب عام ولا عندى بس

بس انا لاحظت الموضوع ده كذا مرة بس مش معنى انا ضيعة خالص فى السحب و لعلمك انا كنت مركب فيها 4 افراد ورة و اتنين قدام و كانت بردوا بتفتح معايا بس طبعا مش زى و هى لما تبقى فضية و الكلام ده حصل معايا كذا مرة

بالنسبة لموضوع الدركسيون هو فعلا بيبقى تقيل شوية بس انا مش شايف التقل ده اوى و ثانيا ديه انا شايفها ميزة يعنى تقدر تتحكم فى العربية شوية و انا جارى بيها و لعلمك الدركسيون مش بيبقى تقيل علطول بردوا ساعات و ساعات مش عارف ليه

بالنسبة للتكيف هو فعلا الهواء بتاعه ضعيف شوية بس انا سمعت ان لما اعدى ال 5000 حيبقى احسن علشان الموتور حيكون اتلين شوية و الله و اعلم بس طبعا فى الصيف و الشمس ضربة فى العربية عمرها ماحتجيب هواء كويس لان العربية حتكون مولعة من جوة مش حتحس بيه الا لما تكون واقف فى ضل

صوت الموتور عالى فعلا بس مش حيضر فى حاجة على الاقل حتعرف العربية جابت اخر النقلة ولا لا و لعلمك فيه عربيات تانية جديدة صوت الماتور بتعها بيسرخ زى اللانوس و الفيرنا

بالنسبة لرعشة الفتيس ديه لسة مقبلتنيش الصراحة بس كل عربية و ليها عيوبها

بالنسبة لموضوع تيل الفرامل انا لسة اساسا مغيرتش زيت ولا صلحت فيها حاجة لان لسة معدتشى ال 5000

اماكن الزراير لو انت اصدك على بتوع زجاج الكهرباء لو تلقى نظرة على الابواب حتلاقى فيه مكان و متغطى ببلاستكة و البلاستكة ديه لو شلتها حتلاقى مكنها فاضى و ديه مش معمولة لله فى لله ديه لو انت عايز تركب زراير الكهرباء فى الابواب بس بالنسبة لبتوع الابواب الخلفية اللى فى نص ديه كويسة جدا انها فى النص علشان لو حد قام من غير مايقفل الزجاج يبقى الزرار قريب من السواق