العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 15-10-2012, 09:15 PM
smmms smmms غير متواجد حالياً

smmms is on a distinguished road
افتراضي رد: الرينو لوجان اتوماتيك 2012 زيرو ب 34000 الف ريال في السعودية

يعني ايه مش فاهم يعني انا لو جبتها من السعودية مش هدفع عليها جمارك ؟؟؟
يعني لو جبتها من السعودية هتقف عليا بكام من الاخر
قديم 15-10-2012, 10:43 PM
أشرف المصري أشرف المصري غير متواجد حالياً

أشرف المصري is just really niceأشرف المصري is just really niceأشرف المصري is just really niceأشرف المصري is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazen mazen مشاهدة المشاركة

الاستيراد مفتوح للتجار والافراد روح هاتها من السعوديه او اقولك هاتها من بلدها المغرب واستفيد انت من الاعفاء
هو انا عامل الموضوع عشان حضرتك تقول لي روح اشتريها من السعودية او المغرب ربنا يسامحك
انا عامل الموضوع عشان حد يرد علينا رد مقنع هل هناك حقيقة اعفاء جمركي يتم تطبيقه وفقا لاتفاقية اغادير هذه ام ان هذه الاتفاقية لا يتم تطبيقها؟
ومن المسؤول عن عدم تطبيقها ؟!

عندنا مثلا ضريبة تم الغائها بقانون من 1/1/2007 وهي ضريبة كسب العمل وللاسف مازالت هذه الضريبة تقتطع من رواتب الموظفين المساكين بالمخالفة للقانون

ورغم ان وزير المالية في عام 2011 اصدر قرارا بعدم خصم ضريبة كسب العمل الا انها ايضا مازالت تخصم من رواتب الموظفين
قديم 15-10-2012, 11:45 PM
dra7mad dra7mad غير متواجد حالياً

dra7mad has a spectacular aura aboutdra7mad has a spectacular aura about

معلومه بقي كمان من مصرين شغالين في توكيل رينو السعوديه وشوفتها بنفسي ان اللوجان في مصر مغربي واللوجان في السعوديه فرنسي وشكرا وفرق في النضافه والتقفيل واللي شافها في السعوديه هيفهمني
قديم 16-10-2012, 12:54 AM
Emgrand Emgrand غير متواجد حالياً

Emgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أشرف المصري مشاهدة المشاركة

هو انا عامل الموضوع عشان حضرتك تقول لي روح اشتريها من السعودية او المغرب ربنا يسامحك
انا عامل الموضوع عشان حد يرد علينا رد مقنع هل هناك حقيقة اعفاء جمركي يتم تطبيقه وفقا لاتفاقية اغادير هذه ام ان هذه الاتفاقية لا يتم تطبيقها؟
ومن المسؤول عن عدم تطبيقها ؟!

عندنا مثلا ضريبة تم الغائها بقانون من 1/1/2007 وهي ضريبة كسب العمل وللاسف مازالت هذه الضريبة تقتطع من رواتب الموظفين المساكين بالمخالفة للقانون

ورغم ان وزير المالية في عام 2011 اصدر قرارا بعدم خصم ضريبة كسب العمل الا انها ايضا مازالت تخصم من رواتب الموظفين
الرد معناه اشتريها من بره بدون جمارك وبرضه هتدفع نفس تمنها فى مصر وبرضه الله اعلم
- فى نسب اخرى كرسم التنميه وضريبه المبيعات وفى الاخر بدون ضمان (ملحوظه الضمان له سعر حتى لو الوكيل(مثلا) لم يلتزم بالضمان لكنه محصل فى النهايه)

-اتفاقيه الاتحاد الاوروبى العربيات هينزل من جماركها 10% سنويا وصولا لصفر فى 2016 لكن هل الاسعار نزلت ؟؟ انت فى مصر فى مليون جمرك باسماء مختلفه ده احنا اللى دهنا الهوا دوكو وفاكرين اننا ضحكنا على الخواجه

-موضوع استقطاعات كسب العمل انا عارف ان مصر بلد العجايب لكن حاجه زى كده لو موظف خد بها حكم فورا بتسقط من الجميع

معلومه بقي كمان من مصرين شغالين في توكيل رينو السعوديه وشوفتها بنفسي ان اللوجان في مصر مغربي واللوجان في السعوديه فرنسي وشكرا وفرق في النضافه والتقفيل واللي شافها في السعوديه هيفهمني
اللوجان رومانى
قديم 16-10-2012, 01:03 AM
أشرف المصري أشرف المصري غير متواجد حالياً

أشرف المصري is just really niceأشرف المصري is just really niceأشرف المصري is just really niceأشرف المصري is just really nice

- انا شفت صور اللوجان اللى في السعودية وبصراحة باين من الصور انها افضل من اللى في مصر فعلا
- ما هو لو جهاز حماية المستهلك شغال زي باقي الدول وبيحافظ على حقوق المواطنين ما كنش ده بقى حالنا
- لما المصريين اللى في مصر اللى رواتبهم اقل من ربع رواتب المصريين اللى في السعودية
يدفعوا 150% عشان يركبوا نفس العربية اللى راكبها اخوانهم وقرايبهم في السعودية يبقى فيه حاجه غلط عندنا يا ترى ايه هي