العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 27-11-2011, 05:22 AM
mohamedsalahelden mohamedsalahelden غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف بيع بشركه ادويه
هواياتي: قياده السيارات

mohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud of
افتراضي رد: ثبات الالنترا 2012 !!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mainz مشاهدة المشاركة

حضرتك انت شكلك مش متعود على السواقه الهادئه .
حضرتك كلامك متناقض حبتين معلش ياباشا هوا ده الى واضح فى الموضوع بتاع سيادك . حضرتك مش ملاحظ ان العربيه بتعوم منك فى الحالات ديه .
فى الملفات الصعبة لو سرعتك فوق ال120
لو الطريق مدردر شوية وفى عالي وواطى
لودوست فرامل فى ملف وكنت على سرعة
لو فى هواء مضاد لك قوي
حضرتك انا كان عندى مرسيدس اى كلاسه موديل التسعينات عربيه عزيزه عليا قوى كنت باجى اخش على ملف صعب بسرعه يا دوب ما بين 60و 70 كنت بحس انى العربيه هتحدف بيا بره الملف وحضرتك جاى تقولنا بسرعه فوق 120 وعلى ملف صعب هههههههه
وبتعوم ؟ ههههههههههه
وحضرتك بتقول بتعوم لو فى الطريق عالى وواطى
هيا حضرتك العربيه مش هتعوم هيا هتطنطط زى الكوره الكفر بس وممكن تلاقيها طارت فى العرضه
وحضرتك بتقول العربيه بتعوم لو دوست على الفرامل فى ملف صعب
حضرتك كل سواقين العربيات وانا منهم وكلنا اتعلمنا كده فى مدارس تعليم القياده ان لازم ندوس فرامل قبل الملف الصعب بمسافه معينه حسب سرعه العربيه مش فى الملف خلى بالك من الفرق ياباشا علشان العربيه متنقلبش بينا فى الملف لقدر الله
اما بالنسبه للهوا المضاد ده معلش ياباشا جرب كده فى يوم يكون فيه عاصفه او رياح شديده وقف العربيه فى وسط الشارع وشد فرامل اليد وقعد داخلها وشوف ايه الى هيحصل فى العربيه جراء الرياح الشديده بس خلى بالك ياباشا لاحسن العربيه تطير هههههههههههه
باشا هوا حضرتك كنت فاكر ان الانترا الجديده او اى عربيه مهما كانت عربيات زى عربيات الفورملاوان . ده حتى عربيات الفورميلاوان بتتقلب فى الملفان الصعبه اوبتخرج بره الملف لو ماشيه على سرعه عاليه ومعرفش يهدى فى الملف
معلش ياباشا العيب مش فى العربيه .
:010 104~171:

قديم 27-11-2011, 02:22 PM
hanytrade hanytrade غير متواجد حالياً

hanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mainz مشاهدة المشاركة

حضرتك انت شكلك مش متعود على السواقه الهادئه .
حضرتك كلامك متناقض حبتين معلش ياباشا هوا ده الى واضح فى الموضوع بتاع سيادك . حضرتك مش ملاحظ ان العربيه بتعوم منك فى الحالات ديه .
فى الملفات الصعبة لو سرعتك فوق ال120
لو الطريق مدردر شوية وفى عالي وواطى
لودوست فرامل فى ملف وكنت على سرعة
لو فى هواء مضاد لك قوي
حضرتك انا كان عندى مرسيدس اى كلاسه موديل التسعينات عربيه عزيزه عليا قوى كنت باجى اخش على ملف صعب بسرعه يا دوب ما بين 60و 70 كنت بحس انى العربيه هتحدف بيا بره الملف وحضرتك جاى تقولنا بسرعه فوق 120 وعلى ملف صعب هههههههه
وبتعوم ؟ ههههههههههه
وحضرتك بتقول بتعوم لو فى الطريق عالى وواطى
هيا حضرتك العربيه مش هتعوم هيا هتطنطط زى الكوره الكفر بس وممكن تلاقيها طارت فى العرضه
وحضرتك بتقول العربيه بتعوم لو دوست على الفرامل فى ملف صعب
حضرتك كل سواقين العربيات وانا منهم وكلنا اتعلمنا كده فى مدارس تعليم القياده ان لازم ندوس فرامل قبل الملف الصعب بمسافه معينه حسب سرعه العربيه مش فى الملف خلى بالك من الفرق ياباشا علشان العربيه متنقلبش بينا فى الملف لقدر الله
اما بالنسبه للهوا المضاد ده معلش ياباشا جرب كده فى يوم يكون فيه عاصفه او رياح شديده وقف العربيه فى وسط الشارع وشد فرامل اليد وقعد داخلها وشوف ايه الى هيحصل فى العربيه جراء الرياح الشديده بس خلى بالك ياباشا لاحسن العربيه تطير هههههههههههه
باشا هوا حضرتك كنت فاكر ان الانترا الجديده او اى عربيه مهما كانت عربيات زى عربيات الفورملاوان . ده حتى عربيات الفورميلاوان بتتقلب فى الملفان الصعبه اوبتخرج بره الملف لو ماشيه على سرعه عاليه ومعرفش يهدى فى الملف
معلش ياباشا العيب مش فى العربيه .
القصة مش قصة سواقة هادية او سريعة القصة قصة تجربة عربية
بمعنى

مع احترامي لسيادتك انا لو جربت معزة على الطريق بسواقة هادية هاخد منها ثبات ونعومة وصوت منخفض

لاكن عشان تجرب عربية صح لازم تحطها تحت ضغط او ظروف صعبة عشان تقدر تحكم على رد فعلها معاك

طيب حضرتك هاتسئلني ياعنى اية ظروف صعبة هاقولك الاختبارات المعروفة للجميع اللي هى الزجزاج و الملفات القاسية و قدرة التوقف وقدرة السياة على المناورة الخ

فا انا جربت دة كلة وشكرت فى فرامل العربية جدا abs
وشكرت فى حجات كتير فى العربية
وكتبت ملحوظاتى عن العربية من تجربة واقعية للعربية
اقتنع بيها من اقتنع وطنش من طنش

ولاحظ انى بالفعل اشتريت العربية ياعنى مش واحد مثلا جاي بيكرة الناس فى العربية

- انت بتخش عربيتك المرسيدس الملف على سرعة 60 او 70 طبعا انا مش هاقدر احكم لانى ماشفتش الملف
بس انا لما قلت ملف صعب كان مقارنة بنفس الملف لما باخشبة بالجولف على سرعة 140 وكانت السيارة فى ثبات تام ولو فى شك فى كلامي جرب اى عربية جولف 4 على الملفات الصعبة وبعدين رد عليا بس بكل موضوعية وقولي اية رايك

- الطريق لما بيكون مش مستوي ومدرر بتكون ماشي على سرعة بتلاقى العربية تحدف كاكل يمين ويسار فى الجولف كنت باحس ان السيارة ونظام تعليقها بيمتص الحدفة دي وبتظهر فى شكل اهتزازات ليس الا

- بخصوص الفرامل على الملف فلنفترض ان سيادتك داخل الملف وطلع لك كلب او اى حاجة مفاجأة وقتها انت مضطر انك تكبس الفرامل ووقتها هاتعرف اد اية العربية هاتعوم منك لاكن صدقني حسيييت بفرق رهيب بين الجولف وبين الالنترا فى النقطة دي

- بخصوص الهواء الشديد يا سيدى الفاضل انا جربت العربية وانا رايح لصيانة ال 1000 كم ولما قابلني هوا قوي لقيت العربية بتعوم وقلت يمكن محتاجة تضبيط زوايا وبالفعل اخبرت المهندس وقالي هانضبط زوايا للسيارة وبالفعل ضبطها وقابلني هواء مضاد وانا راجع على الطريق وبالفعل حسيت ان العربية فى الهواء المضاد بيلعب بالعربية بصورة واضحة وفى اختلاف جامد بينها وبين الجولف فى النقطة دي ودة بيرجع طبعا لوزنها الخفيف

اكيد عارف انها عربية ركوب مش عربية سباق بس عشان تحكم على العربية صح لازم تجربها صح وانا جربتها ودة رايي فيها اقتنع من اقتنع و طنش من طنش برضة

وهو فعلا يا ريس العيب مش فى العربية العيب فى الجولف على راي بوينتر
قديم 27-11-2011, 02:31 PM
hanytrade hanytrade غير متواجد حالياً

hanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedsalahelden مشاهدة المشاركة

:010 104~171:

-------------------------------

قديم 27-11-2011, 03:35 PM
Mr.NoLoVe Mr.NoLoVe غير متواجد حالياً

Mr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

تورشين بيم ( الدنجل )

تعليق مستقل لكل عجلة

مش شرط ان المستقل دائما افضل بالرغم ان الدنجل ارخص و تصميمه ابسط لكن ممكن لو تصميمه جيد يتفوق على التعليق المستقل
وهنا ينطبق القول مش كل تورشن بيم يبقى سيراتو ومش كل مالتى لينك يبقى فيرنا

انت عندك التورشن بيم فى اللوجان ممتاز جدا جدا جدا وافضل ميت مره من المستقل
والفيرنا فيها مالتى لينك وزى الزفت فيها
قديم 27-11-2011, 04:02 PM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.NoLoVe مشاهدة المشاركة

وهنا ينطبق القول مش كل تورشن بيم يبقى سيراتو ومش كل مالتى لينك يبقى فيرنا

انت عندك التورشن بيم فى اللوجان ممتاز جدا جدا جدا وافضل ميت مره من المستقل
والفيرنا فيها مالتى لينك وزى الزفت فيها
:GR OWIN~12::GROWI N~12: