العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 27-09-2011, 06:02 PM
Dr-Samir Dr-Samir غير متواجد حالياً

Dr-Samir is on a distinguished road
افتراضي رد: حـــــــصـــــــــريــــا .. وكما وعدت , تقرير مفصل عن رينو لوجان 2012 BLACK LINE بالصور ....

الف مبروك على الترخيص
واسمحولى اكون عضو جديد معاكم
انا ان شاء الله حستلم عربيتى بكره هى برده رينو لوجان 2012 BLACK LINE بس لونها فرانى ( ودى أوامر عليا ) .
دى أول عربية أركبها وانا حاسس انى ان شاء الله مش ححتاج أغيرها
بس ليا استفسارين :
الأول : ايه الحاجات اللى لازم اتأكد منها فى العربية وانا بستلمها .
الثانى : تكلفة الترخيص لمده سنه ( لأن العربية تقسيك وعليها حظر بيع )
ودعواتكم ان ربنا يباركلى فيها ويكفنى شرها
قديم 27-09-2011, 06:13 PM
الصورة الرمزية mohamed selem
mohamed selem mohamed selem غير متواجد حالياً
التخصص العملى: جرافيك ديزين
هواياتي: الكمبيوتر و متابعه اخبار السيارات

mohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حـــــــصـــــــــريــــا .. وكما وعدت , تقرير مفصل عن رينو لوجان 2012 BLACK LINE بالصور ....

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr-Samir مشاهدة المشاركة

الف مبروك على الترخيص
واسمحولى اكون عضو جديد معاكم
انا ان شاء الله حستلم عربيتى بكره هى برده رينو لوجان 2012 BLACK LINE بس لونها فرانى ( ودى أوامر عليا ) .
دى أول عربية أركبها وانا حاسس انى ان شاء الله مش ححتاج أغيرها
بس ليا استفسارين :
الأول : ايه الحاجات اللى لازم اتأكد منها فى العربية وانا بستلمها .
الثانى : تكلفة الترخيص لمده سنه ( لأن العربية تقسيك وعليها حظر بيع )
ودعواتكم ان ربنا يباركلى فيها ويكفنى شرها
ربنا يبارك فيها ويكفيك شرها

قديم 03-10-2011, 05:02 AM
فيلا فيلا غير متواجد حالياً

فيلا is on a distinguished road

مساء الخير، أنا لسه شارية سانديرو 2011 هاف أوبشن (هاتش باك لوجان) هي من جوه والموتور زي اللوجان بس الفكرة في الشكل نسيبني أكتر لأني مكنتش محتاجة شنطة كبيرة بس أنا عندي كام مشكلة:

أرجو معرفة طريقة إضافة مياه للرشاشات منين؟ هل ليها علاقة بالقربة؟؟

كمان المريات، أبويا متعود علي اللادا وغصب عنه من وإحنا بنرخصها كسرلي البلاستيك اللي يخليهم يقفولوا ويفتحوا بس وحدة فيهم أتخبطت وباظت خالص وبقيت مهزوزة...دي أكتر حاجة كرهاهة في العربية...لأن كل اللي معاه لوجان يلاحظ أن مارياته تصميمها غريب عن أي عربية
والتوكيل صلحها ودفعنا جامد ورجعت لوحدها زي الأول
هل حد يعرف ينفع تتركب مرايات شكلها عادي اللي في أي عربية تاني بمفصل من بره بدل السوست والدراع الناشف البلاستيك اللي بيتكسر ده؟
قديم 14-10-2011, 12:28 AM
الصورة الرمزية hf2m2002
hf2m2002 hf2m2002 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس / حسام الجلاب
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر

hf2m2002 is a jewel in the roughhf2m2002 is a jewel in the roughhf2m2002 is a jewel in the rough

اولا الف مبروك وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها آآآآآآآآآآآآآآآآآمين
ثانيا سؤال سخيف شويه ........هي البلاك لاين زجاجها فاميه ولا ابيض وشكرا
قديم 14-10-2011, 01:13 AM
أحمد الشلبي أحمد الشلبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: الغناء والتمثيل المسرحى

أحمد الشلبي will become famous soon enoughأحمد الشلبي will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheko fun مشاهدة المشاركة

الحمد لله يارجالة روحت عملت التسجيل فى التوكيل وكتبولى الشفرة وإشتغل الراديو والكاسيت تمام الحمد لله .

وكمان روحت رخصت العربية الحمد لله ( رخصت 3 سنين ) . وهحكلكم بالتفصيل إللى حصل ....

أولاَ : أنا تبع مرور حلوان إللى موجود فى ( 15 مايو المجاورة 34 ) روحت هناك ورخصتها 3 سنين وكلفتنى بالظبط ( 1328 جنية ) علماَ بإنى روحت لوحدى الحمد لله من غير مندوب ولا يحزنون .

أول مروحت المرور قالولى إركن العربية جوة المرور عشان الفحص ورفع البصمة .

وبعد ما دخلت قالولى هات ورق الفحص من الخزنة ب ( 25 جنية ) عبارة عن 3 أوراق وورقة صغيرة حمراء للطفاية والمثلث , وكمان إشتريت دوسية فيه ورق للفحص أيضاَ ب ( 7 جنية ) .

وبعد كدة الراجل خد البصمة والمهندس فحص العربية وقاللى إركنها برة بعد مخلص فحص .

وبعد كدة دخلت جوة دفعت تأمين إجبارى ب ( 320 جنية ) .

وجبت الطفاية ب ( 121 جنية ) والمثلث ب ( 30 جنية ) .

وبعد كدة صورت البطاقة صورتين وروحت على شباك البيانات أسلمه الدوسيه بجميع الأوراق عشان يخلصهالى , قاللى روح إدفع الضريبة وهات إستمارتين للوح العربية ودمغة أمر صرف .

روحت الخزنة ودفعت بالظبط ( 815 جنية ) ثمن الضريبة واللوح وكمان الإستمارتين والدمغة .

وروحت للراجل بتاع شباك البيانات تانى أخد كل البيانات من البطاقة وقاللى إستنى لما أندهلك .

إستنيت حوالى ربع ساعة وبعدها قالى إتفضل روح لشباك إستلام الرخصة .

والحمد لله إستلمت رخصة العربية وبعدها روحت لشباك اللوحات وخد اللوحات الحمد لله وهية إسمها غريب طبعاَ ( ع ف س ) ههههههههههههه .

خرجت برة بعد كدة لقيت شاب تبعهم ومعاه شنيور قلتله عايز أركب النمر, فراح معايا وركب النمر الحمد لله وخد (10 جنية ) .

وروحت بعد كدة الحمد لله وأنا معلق النمر الجديدة , و عقبال كل إللى لسة مركبوش النمر .

يبقى المجموع كله على بعضه :

1 - ( 25 جنية ) ــــــــــــــــــ ورق فحص .

2 - ( 7 جنية ) ــــــــــــــــــــ دوسيه به أوراق للترخيص .

3 - ( 320 جنية ) ــــــــــــــــــ تأمين إجبارى .

4 - ( 151 جنية ) ـــــــــــــــــــ طفاية ومثلث .

4 - ( 815 جنية ) ــــــــــــــــ ضريبة العربية واللوحات .

بس فى ملحوظة صغيرة لحظتها وأنا فى المرور والمهندس بيفحص العربية .

لقيت البطارية بتاعت العربية مش زى بتاعت الموديلات السابقة .

كانت فى الموديلات السابقة ماركتها ( Tudor )

لكن أنا لقيت البطارية ماركتها حاجة تانية إسمها ( Flamm ) وجبتلكم صورتها :

والحمد لله عملت بنصيحتكم وظبط الساعة .

ولكن لغاية دلوقتى مش عارف أستخدم رشاشات المساحات ( علماَ بإنى لقيت المكان إللى حضراتكم قولتولى عليه تحت الزجاج الأمامى على الشمال ولقيتها مليانة مياه حمراء . لكن مش عارف هل هية دى وللا لأ . وياريبت تقولولى بعد إذن حضراتكم أعمل إيه بالظبط عشان أستخدم رشاشات المساحات دى . ولكم جزيل الشـــــــــكــــــــــــ ــر .

شـــــــــــــــــــــكــ ـــــــــــــــــــــراَ

أولا ألف ألف مليون مبروك وربنا يكفيك شرها ويديك خيرها ان شاء الله
ثانيا , عايز تستخدم رشاشات المساحات العمليه بسيطه جدا كل اللى هتعمله هتشد دراع المساحات ناحيتك هتلاقي الرشاشات بترش وبعدين تشغل المساحه عادى او تشغل المساحه الاول وبعدين تاخد الدراع ناحيتك هتلاقيها بترش ميه على طول

الكلمات الدليلية
استهلاك البنزين, comparison, اسكندرية, بدون, engine, بنزين, بنزين 80, بنزين 90, بنزين 92, تقييم, داتشيا, logan, manual, رائع, رينو, رينو لوجان, رينو كليو, كيا ريو, انواع الوقود, سيارة مستعملة للبيع