العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > كروز

كروز chevy gold logo

قديم 18-11-2012, 03:13 AM
الصورة الرمزية HaMaDa-ToUBaR
HaMaDa-ToUBaR HaMaDa-ToUBaR غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows
هواياتي: Computers, networks and social relationships

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute
للاهمية الى اصدقائى واثق وسيف بخصوص زيت الجير بوكس للاستى

. انا شايفكم دايخين واسألة ومباحثات ومشاورات كتير

المهم انا اعدت الف انا كمان من ناحيتى ووصلت للنتيجة وغيرت الزيت وكلة تمام

مبدئيا كدة اول زيت بيكون موجود فى اللاستى بيكون تعبان ومحتاج يتغير انا غيرتة ع 30 الف كيلو

ثانيا الزيت المطلوب تجيب اى نوع ( موبل - كاسترول - فالفولين - لوكى مولى - فابيا ) مش مشكلة اهم حاجة يكون ديكسون 6

انا شخصيا استخدمت زيت فابيا ديكسون 6 لانة المانى ( الزيت احمر ) لان فى منة الابيض احنا ملناش دعوة بالابيض الزيت بتاعنا الاحمر

ثالث حاجة العربية فيها قياس للزيت بس صعب شوية ... الفتيس فية طبة من تحت وفية طبة من الجمب ورا العجلة الشمال .. الطبة الى تحت دى الى بنفضى منها الزيت والطبة الى فى الشمال دى مقياس الزيت ( بمعنى انك بعد ما تفك الطبة الى تحت وتنزل الزيت القديم وتقفلها تفك الطبة الى فوق وتحط الزيت لحد ما يوصل للطبة وبس بحيث ان مستوى الزيت ميعديش الطبة التانية الى فى الشمال من فول ورا العجلة )

رابع حاجة الفتيس دة نوعية حسااااااسة جدا جدا جدا والزيت تغيرو كل 40 : 50 الف بالكتير اوى يعنى

خامس حاجة فلتر الفتيس مش بيتغير فلتر داخلى مش بيتغير الا لقدر الله فى اعمال الصيانة الكيرة لان لازم الفتيس كلة يتحل وينزل ع الارض

سادس حاجة الفتيس هياخد زيت حوالى 5 كيلو

سابع حاجة لو احتجتو تعرفوا اى حاجة انا تحت امرك فى اى وقت وياااااريت يكون فى دايما تواصل واى حد فينا يتوصل لحاجة او يعمل حاجة فى العربية دى ياريت نعمل موضوع مفصل عنها

وشكرررررررررررا

تحياتى / احمد طوبار

HaMaDa-ToUB@R

01000902024

قديم 18-11-2012, 05:48 AM
cars admire
Guest

افتراضي رد: الى اصدقائى واثق وسيف بخصوص زيت الجير بوكس للاستى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HaMaDa-ToUBaR مشاهدة المشاركة

. انا شايفكم دايخين واسألة ومباحثات ومشاورات كتير

المهم انا اعدت الف انا كمان من ناحيتى ووصلت للنتيجة وغيرت الزيت وكلة تمام

مبدئيا كدة اول زيت بيكون موجود فى اللاستى بيكون تعبان ومحتاج يتغير انا غيرتة ع 30 الف كيلو

ثانيا الزيت المطلوب تجيب اى نوع ( موبل - كاسترول - فالفولين - لوكى مولى - فابيا ) مش مشكلة اهم حاجة يكون ديكسون 6

انا شخصيا استخدمت زيت فابيا ديكسون 6 لانة المانى ( الزيت احمر ) لان فى منة الابيض احنا ملناش دعوة بالابيض الزيت بتاعنا الاحمر

ثالث حاجة العربية فيها قياس للزيت بس صعب شوية ... الفتيس فية طبة من تحت وفية طبة من الجمب ورا العجلة الشمال .. الطبة الى تحت دى الى بنفضى منها الزيت والطبة الى فى الشمال دى مقياس الزيت ( بمعنى انك بعد ما تفك الطبة الى تحت وتنزل الزيت القديم وتقفلها تفك الطبة الى فوق وتحط الزيت لحد ما يوصل للطبة وبس بحيث ان مستوى الزيت ميعديش الطبة التانية الى فى الشمال من فول ورا العجلة )

رابع حاجة الفتيس دة نوعية حسااااااسة جدا جدا جدا والزيت تغيرو كل 40 : 50 الف بالكتير اوى يعنى

خامس حاجة فلتر الفتيس مش بيتغير فلتر داخلى مش بيتغير الا لقدر الله فى اعمال الصيانة الكيرة لان لازم الفتيس كلة يتحل وينزل ع الارض

سادس حاجة الفتيس هياخد زيت حوالى 5 كيلو

سابع حاجة لو احتجتو تعرفوا اى حاجة انا تحت امرك فى اى وقت وياااااريت يكون فى دايما تواصل واى حد فينا يتوصل لحاجة او يعمل حاجة فى العربية دى ياريت نعمل موضوع مفصل عنها

وشكرررررررررررا

تحياتى / احمد طوبار
: 12EA7A~153::Wkiss5 ::fun_3 6_3_16[1]::G ROWIN~12:
قديم 18-11-2012, 04:47 PM
الصورة الرمزية sayif
sayif sayif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT -Information Technology
هواياتي: Auto & Technology

sayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond repute

السلام عليكم

الاستاذ احمد شكرا لك على المعلومة القيمة

زيت فابيا ممكن تعطيني اسمة باللغة الانكليزية لاني لم اسمع بهذا الاسم من قبل

موبيل الموجود في سوقنا كثير الانواع مع الاسف وكاسترول ايضا قليل

ليكوي مولي موجود ولكن لونة ابيض

تحياتي

سيف

العراق
قديم 18-11-2012, 05:01 PM
cars admire
Guest

حصرى Febi Power Steering and Hydraulic Fluid

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayif مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

الاستاذ احمد شكرا لك على المعلومة القيمة

زيت فابيا ممكن تعطيني اسمة باللغة الانكليزية لاني لم اسمع بهذا الاسم من قبل

موبيل الموجود في سوقنا كثير الانواع مع الاسف وكاسترول ايضا قليل

ليكوي مولي موجود ولكن لونة ابيض

تحياتي

سيف

العراق

قديم 18-11-2012, 05:07 PM
الصورة الرمزية sayif
sayif sayif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT -Information Technology
هواياتي: Auto & Technology

sayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond repute

السلام عليكم

وشكرا لك شركة Febi شركة عريقة ومنتجااتها ممتازة لمن توجدها قليل

انا عندي كتلوج لمنتجات هذة الشركة فقط اريد ان منك رقم الكود للزيت او رقم منتج الشركة

تحياتي

سيف

العراق