العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > كروز

كروز chevy gold logo

قديم 07-03-2010, 01:11 AM
vivaploska vivaploska غير متواجد حالياً

vivaploska will become famous soon enough
عايز اشترى كروز وخايف من الاتى ارجو الافاده

السلام عليكم ورحمه الله ارجو الشكر لكل من قائم على هذا المنتدى الرائع وبجد استفدت كتير جدا من كل الناس المتواجده ولكن انا ان شاء الله هستلم كروز الاسبوع القادم بأذن الله وسمعت من الاصدقاء ان العربيات الجديده سعات لقدر الله بيكون فيها بعض المشاكل او الاصوات الغريبه ارجو من الاعضاء افادتى او ارشادى ماذا افعل اول ما اشترى العربيه واخرج بيها بره التوكيل هل اسحب واشد واشغل كل حاجه زجاج كاسيت اشوف الباور المرايات والشنطه والنور والمساحات ولا اعمل ايه الحلول العمليه وياريت لو حديكتب موضوع مثبت بجد ماذا نفعل عن استلام السياره وكمان عند 5000 كيلو وايه اللى تتأكد منه من الكاتلوجات وهل السيارات الجديده زى الكروز ليها سوفت وير وممكن يتجدد او ممكن يتصلح لقدر الله فين وياريت لو فى اى حاجه متعلقه بالعربيه اتاكد منها او اقولها للراجل بتاع التوكيل ياريت تذكروها وارجو التثبيت للموضوع اللى اسمه ماذا افعل عند استلام سياره جديده وشكرا هذه فكره مقترحه ولكم كل الشكر والتقدير على المعلومات القيمه
قديم 07-03-2010, 02:27 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز اشترى كروز وخايف من الاتى ارجو الافاده

مفيش حاجة غير انك تحاول تحصل على السيارة من موزع محترم وموثوق وياريت يكون من التوكيل ودة ما يمنعش انك تفحص سيارتك انها تكون خالية من العيوب الظاهرية والواضحة للعيان وطبعا تجرب اللى تقدر علية وتعامل السيارة برفق فى بداية التشغيل غير كدة مفيش اى شىء بايدك انك تعمله وما تردش على حد يقولك سوفت وير والكلام الفارغ دة كله والاهم من كدة ما تحاوليش تطلع السيارة برة التوكيل للصيانة والاصلاح حتى لاتفة الاسباب علشان الضمان وبلاش تركب اى اكسسور كهربء عليها علشان دى ممكن لو مش متخصص وفاهم التوصيلات صح تؤدى لخسائر فادحة زى اجزة الانذار وسنسور الرجوع وشكرا جزيلا وربنا يتمم لك بخير ولا تقلق
قديم 07-03-2010, 02:46 AM
vivaploska vivaploska غير متواجد حالياً

vivaploska will become famous soon enough

الف شكر يا lucky man ويارب اطلع محظوظ زيك
قديم 07-03-2010, 02:50 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

ليا سؤال انت عايز تشترى الكروز ولاه الميتسوبيشى ؟ خالص الامنيات باختيار موفق ولو كنت مكانك لاخترت الكروز وشكرا جزيلا
قديم 07-03-2010, 08:40 AM
corsair
Guest

اهم حاجه بالراحه علي العربية متقرصش عليها علشان اول 1000 كيلو ده بيكون تلين لماتور العربية ونصيحة متشغلش التكييف الا بعد ما تتم ال 1000 كيلو واختر كل حاجه في العربية قبل ما تتحرك بيها من المعرض الانوار والتكييف والاشارات والكاسيت وتفتش العربية حته حته لتكون فيها تجريحه كدا ولا كدا وتبص كمان علي عداد الكيلوات انه ميكونش معدي ال 50 كيلو عداد الديجيتال علشان تبقي متاكد ان مفيش حد اخدها يلف بيها لحد ما تيجي تستلمها والف مبروك علي العربية وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها ومستناين تقرير عنها منك