العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 23-08-2014, 10:06 PM
الصورة الرمزية المفكر
المفكر المفكر غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري جدا
التخصص العملى: مدرس لغة عربية

المفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud of
افتراضي محتاج استشير اخوتي في تجديد السيارة

السلام عليكم ورحمة الله
بصوا يا جماعة العربية بتاعتي رينو 9
، العربية اتبهدلت من الركنة والخبطات والمشاكل اللي أكيد كلنا بنعاني منها، المهم نويت أجدد العربية وقلت أتوكل على الله، جبت رفرفين واكصدام أمامي وشبكة وفوانيس أمامي وإشارة لأن الجزء الأمامي عايز يتظبط، كنت بفكر أجيب سدر واريح دماغي بس الميزانية بقى فقلت السمكري يعدل سدر العربية واديني ريحته شوية.
المهم إن الفلوس طبعا قالتلي لحد هنا واسوب ومش لاعبه، برغم إني لسه مفكرتش في الصالون ولا الأبواب ولا العجل ولا في رش فقلت لا خاب من استشار.
العربية سدرها هيتضبط وعايزه تتشد بزرجينة من ورا عشان فيه فجوة بين الاكصدام الخلفي والجسم غير إنها طبعا بعد السمكرة لازم تاخد لون فكنت عايز أسأل
1- السمكرة ممكن تكون في حدود كام ونعمل في حسابنا السدر عايز شغل عشان وش العربية يتفرد.
2- فكرت إني بدل ما أرش أوفر فا أعمل فينيل بنفس لون العربية فهل هيبقى أوفر من رش حزام مثلا.
3- لو عملتها فينيل ورحت أرخصها هتعدي ولا لأ.
وزي ما قلت لا خاب من استشار ومفيش أحسن من إخوتي أعضاء المنتدى اللي أنا فعلا كلي ثقة فيهم إنهم هيفيدوني.
منتظر المشاركات.

مع تحياتي
المــــــفــــــــكــــــ ر
اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه
وأرنا الباطل باطلا ووفقنا لاجتنابه

قديم 23-08-2014, 10:33 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتاج استشير اخوتي في تجديد السيارة

يسر الله امرك على افضل ما يكون
ولكن الحكم الفعلى يجب ان يكون لسمكرى ثقة وبعد وجود صور كافيه للحكم على الاعمال المطلوب إنجازها

قديم 23-08-2014, 10:44 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

ربنا يسهلك الحال ...
صعب جدا ان حد يديك رينج سعر ... كل سمكرى ممكن يديك سعر مختلف عن التانى
موضوع الفينيل ده انا لسة سامع عنو مش شوية و لسه مجربتوش
ان شاء الله انا ناوى اجدد عربيتى كمان
متابع معاك

قديم 24-08-2014, 06:37 AM
الصورة الرمزية المفكر
المفكر المفكر غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري جدا
التخصص العملى: مدرس لغة عربية

المفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud of

طيب رش الحزام أوفر ولا الفنيل وبالنسبة للمرور الفنيل عادي؟ واشكر استاذ محمد والمهندس أحمد على الاهتمام والمشاركة

مع تحياتي
المــــــفــــــــكــــــ ر
اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه
وأرنا الباطل باطلا ووفقنا لاجتنابه