العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 02-07-2012, 12:32 AM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute
افتراضي حد يعرف يشخصلى العيب دة فى الكهرباء !!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

كان عندى مشكلة احيانا بتحصل واحيانا كتيير لا
الا وهى ان الكاسيت بيفصل او بيرستر بمعنى اصح ويشتغل تانى لوحدة وكنت منفض للموضوع لانة مش مضايقنى فى حاجة يعنى
ومن يومين كدة الموضوع اتطور انى وانا ماشى بليل لاقيت الكهرباء كلها قطعت (كاسيت ونور تابلوة وفوانيس) حوالى ثانيتين كدة وجت تانى
وبالصدفة كنت ماشى فى شارع ضلمة فلما الموضوع دة حصل حسيت نفس احساس اما النور بيقطع وييجى وقلت هييييييييييييييية
مش عارف هل دة ممكن يكون وصلات الكاسيت ملمسة مثلا ولا الارضى مهزوز مثلا ولا قواطيش البطارية فيها حاجة ؟! وهل دة خطر كدة ممكن يعمل قفلة لا قدر الله ولا حاجة ؟!

على العموم انا ناوى اروح للكهربائى ان شاء الله بس افيدونى عشان ماروحلوش وانا مش فاهم حاجة عشان مايشتغلنيش ويعك فى الشغل ويقولى انا صلحتلك كذا وكذا وكذا خصوصا ان العيب زى ماقولتلكوا مش باين وبيحصل على فترات
قديم 02-07-2012, 01:07 AM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حد يعرف يشخصلى العيب دة فى الكهرباء !!!

دى كلها شغل فيوزات مش اكتر
شيك عليهم

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 02-07-2012, 01:49 AM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

راجع على تابلوه الفيوزات

وكابلات الارضى

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 06-08-2012, 05:30 PM
سيد سليم سيد سليم غير متواجد حالياً

سيد سليم is on a distinguished road

يمكن تكون الفيوز مش محكمة كويس فى مكانها
قديم 07-08-2012, 02:17 AM
adamlion adamlion غير متواجد حالياً

adamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to beholdadamlion is a splendid one to behold

ممكن تكون علبة الفيوزات لها فيشة ومش محكمه التركيب
وممكن تكون كتاوت الكهرباء
وممكن تكون فيوزات العمومى اللى بتعمل هذه المشكله.
تحياتى ادم