العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سيارات مستعملة للبيع

سيارات مستعملة للبيع السيارات المستعملة ، اعلانات سيارات مستعملة للبيع فى مصر - قطع غيار - سيارات تاكسى - سيارات تجارية - تقسيط سيارات مستعملة

قديم 17-04-2012, 11:29 AM
جمال حموده جمال حموده غير متواجد حالياً

جمال حموده has a little shameless behaviour in the past
افتراضي رد: سوق الجمعة بالامس 13/4

انا بتفق معاكم
وياريت محدش يروح السوق نهاااااااااائى او يشترى عربيه من النت طالما من تاجر او متصوره فى السوق
لان التجار نصابين بمعنى الكلمه وحراميه ويتريقوا على الواحد ويتنكوا عليه مع ان اصلهم ولامؤاخذه من ورا ..............
قديم 17-04-2012, 01:07 PM
epnmasr epnmasr غير متواجد حالياً

epnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond repute

ويا ريت لو كنت صادفت كسنت 99 فبريكه تقول كان سعرها كام لو فاكر
قديم 17-04-2012, 03:02 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

طبعا بعد خبرة الدكتور مقدرش اقول ولا كلمة

بس انا اندهشت جدا كونك مع خبرتك الطويلة لسة عندك ثقة انك تلاقي حاجة كويسة في سوق زي دا انا من رايي البحث عن سيارة مستعملة يا اما يكون عن طريق شرائك السيارة من حد معرفة وعارف اول العربية واخرها معاه يا اما في جراجات المنطقة اللي انت ساكن فيها وبرضة يكون تعرف حد يقولك علي تاريخ العربية اللي انت ناوي تشتريها ان امكن

يا الحل الاخير في الوسيط مع الاحتراس الشديد في التعامل مع المعلن عشان ساعات بيطلعوا برضة تجار

انا عن نفسي (ومعرفش تتفق معايا ولا حتقول عليا مجنون) لو العربية فابريكة وانا متاكد من كده بس لو مع تاجر مش حشتريها لانه حاجة من اتنين يا معلي في تمنها في السما يا اما فيها حاجة انا مش شايفها والله اعلم

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 17-04-2012, 06:29 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

شكرا جزيلا دكتور تامر

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 17-04-2012, 06:34 PM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د0تامر محمد مشاهدة المشاركة

مع مجموعة من الأصدقاء توجهنا باكرا إلى سوق الجمعة لشراء سيارة لصديق ماركة نيسان صنى ولم نتوفق لان السيارة المميزة كانت موديل 2011 سوبر صالون وبداية الكلام كانت 96000 !!!
وبنظرة عامة وجدت أن عملية البيع والشراء تكاد تكون معدومة والفرجة الظاهرية والسؤال هو الغالب وكأن السوق نزهة لغير الجادين رغم حرارة الجو !
لوحظ كما تعلمون سيطرة التجار على السوق وطرحهم لأسعار غريبة مرتفعة لسيارات مشغولة غير جيدة
الطريف أنى عرفت سيارة ماركة سكودا أوكتافيا كنت أشتريها لصديق معجب بها وتم التخليص على 105 لوجود بعض العيوب وأجزاء مرشوشة نتيجة صدمة أمامية وجانبية وأراد صديقى سيارة فابريقة بالكامل فبعد ملاحظاتى صرف النظر عنها وإشتراها أحد التجار وعرضها فى السوق بسعر 125000 لأنها بزعمه فابريقة بالكامل وبحالة الزيرو!!!
للأسف هذا نموذج لما يحدث سيارات تشترى من اصحابها بسعر قليل لوجود عيوب أو لامبالاة بسعر إعادة البيع ثم تطرح فى السوق بسعر يصل مكسبه للتاجر آلاف يتحملها المشترى الذى عادة ما يكون لا يفهم فى حالة السيارة
وهذا النوع دائما ما يكون صيدا سهلا للبائع الجشع الغشاش بطبعه
هناك نوع آخر من المشترين يربط السيارة بسعر معين وعندما يسمع سعر أعلى ينصرف لسيارة أقل وقد تكون كارثة ومثال على هذا سيارة اوبترا كانت تباع بسعر يزيد عن أخرى نفس الموديل بعشرة آلاف جنيه وذهب للأرخص على أنها واخده وش نضافة بالجنبين وحقيقة السيارة أنها راشة بالكامل ودواخل أيضا لحادث سابق مؤكد والسيارة لا تستحق أساسا ان يدفع فيها مليم لانها خردة رغم مظهرها البراق المغرى
لاحظت ايضا ان هناك من يشاهدون سيارات بها عيوب ولا يعرفونها ومعهم من يدعى الفهم ويتم بيعهم للبائع سواء بجهل الفريز الذى جلبه معه وهولايفهم جيدا أو سواء بالبيع للبائع !!
لاحظوا ان هناك صنيعية لا يفهمون جيدا فى السيارات الحديثة!!
بعض المشترين لا ينظرون للحالة الميكانيكية للسيارة ولا يربطون ما بين الحالة العامة لها مع مظهرها وما يهمهم دائما المظهر فقط دون الجوهر
السوق مجملا إشتغالة كبيرة فى مجملة به الممتاز مع سعره المرتفع وبه الردىء به من هم عندهم ضمير وبه من يبيعون الغث والردىء ويغشون بوجه الحمل !!
فى النهاية لم نشترى سيارة وبعد صلاة الجمعة بساعة او مايزيد كانت العودة
تبقى بعض الاسعار
أوكتافيا أيه فور مو2006 =90 للفابريقة بالكامل
أيه فايف مو2008=120 للفابريقة بالكامل اول فئة
صنى مو2007=66 راشة حزام
صنى مو2008=76 فابريقة
صنى مو2003=56 فابريقة كل الصنى أوتو
أوبترا مو2007 مانيوال=63 راشة معظم الخارج
مو2007 أوتو =70
مو2009 أوتو=73
128 مو86 =18!!!!!!
128 مو90=22