العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جاك JAC

جاك JAC جاك JAC تأسست عام 99 و متخصصة فى صناعة السيارات التجارية و الميكروباص و قد حققت انتشار دولى فى هذا المجال و قدمت سيارات ركوب مؤخرا بتصميمات إيطالية تنبئ بمستقبل مبهر لتلك السيارة

قديم 01-12-2010, 08:46 PM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا بكرة التوكيل دة بكرررررررة (جاك)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

انا اسف يعني ما هو هورس موتورز ده مش اذكى ولا احسن !!!! لما عربيه اول ما تنزل ب 70الف و دلوقتي ب 78 الف في خلال سنه بموتور 1500 سي سي يبقى اسمه ايه؟ مالها النيو اكسنت واللا الافيوب 72 الف؟ دخل شريحة تنافسية باسماء اعرق و اقوى منه بمراحل في السوق و اسف برضه انا روحت اتفرجت على العربيه في التوكيل في شارع النصر لاني كنت ناوي اجيبها من كتر اللي سمعته من ملاكها و خدت صدمة السعر من 72 الى 75 في نفس اليوم قاللي سعرها رفع من اسبوعين! لما شفتها فعلا لقيتها ما تستاهلش خالص و الصالون مش واسع بحر و الخامات على قدها خالص
اولا احب اعرف سيادتك بتتكلم على ايه بالظبط . واى نوع من انواع الجاك اذا كنت بتتكلم عن الجاك اصلا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وثانيا لما تكون العربيه مش عاجباك . فده مش معناه ان العربيه وحشه . لأنها عاجبه اصحابها جدا وقتنعين بيها مليون فى الميه . وبعدين اذا كنت سيادتك فاكر او فاهم لن الهونداى او باقى سيارات الكورى تعتبر فئه اعرق زى مانت بتقول فانا احب افهمك ان الكورى مش اعرق ولا حاجه زى مانت بتقول وانه هنا فى السوق المصرى من اقل من 15 سنه ودا لا ينم اطلاقا عن تاريخ او عراقه . مع العلم ان اى عربيه من دول سواء كانت حلوه او وحشه لما بيزيد سعرها ماحدش بيتكلم عشان فقط انها ماركة كذا ................. .
عموما حضرتك اركب العربيات الحلوه وسيبلنا احنا الجاك الصينى دى نلعب بيها .

Saif El Deen
قديم 01-12-2010, 10:19 PM
corsair
Guest

يا جماعه انتم المفروض تفرحوا ان اي حد معاه عربية قطع غيارها غير متوفرة تبقي تاكسي ساعتها هيتضطر الوكيل غصب عن عينه انه يوفر كل مسمار للعربية
قديم 01-12-2010, 10:27 PM
foxarc foxarc غير متواجد حالياً

foxarc will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

اولا احب اعرف سيادتك بتتكلم على ايه بالظبط . واى نوع من انواع الجاك اذا كنت بتتكلم عن الجاك اصلا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وثانيا لما تكون العربيه مش عاجباك . فده مش معناه ان العربيه وحشه . لأنها عاجبه اصحابها جدا وقتنعين بيها مليون فى الميه . وبعدين اذا كنت سيادتك فاكر او فاهم لن الهونداى او باقى سيارات الكورى تعتبر فئه اعرق زى مانت بتقول فانا احب افهمك ان الكورى مش اعرق ولا حاجه زى مانت بتقول وانه هنا فى السوق المصرى من اقل من 15 سنه ودا لا ينم اطلاقا عن تاريخ او عراقه . مع العلم ان اى عربيه من دول سواء كانت حلوه او وحشه لما بيزيد سعرها ماحدش بيتكلم عشان فقط انها ماركة كذا ................. .
عموما حضرتك اركب العربيات الحلوه وسيبلنا احنا الجاك الصينى دى نلعب بيها .
وطيب ليه العصبية في الموضوع الراجل بيقول رأيه هو حر أنه شايف الاكسنت و الأفيو احسن و بعدين أنا موافقه في موضوع المبالغة الشديدة في السعر لسببين الأول أن العربية لسه جديدة في السوق و كمان التوكيل و ثانيا أنها مانيوال فالبتالي خلي في خيارات أضمن و أحسن و كمان العربيات الصيني المثيلة أقل في السعر أسبيرانزا ب 60000 بريليانس 70000 ام 11 70000 فاو 64000 ساجا 65000 و هكذا مع تحياتي
قديم 02-12-2010, 12:29 AM
الصورة الرمزية temo
temo temo غير متواجد حالياً

temo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud oftemo has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة foxarc مشاهدة المشاركة

وطيب ليه العصبية في الموضوع الراجل بيقول رأيه هو حر أنه شايف الاكسنت و الأفيو احسن و بعدين أنا موافقه في موضوع المبالغة الشديدة في السعر لسببين الأول أن العربية لسه جديدة في السوق و كمان التوكيل و ثانيا أنها مانيوال فالبتالي خلي في خيارات أضمن و أحسن و كمان العربيات الصيني المثيلة أقل في السعر أسبيرانزا ب 60000 بريليانس 70000 ام 11 70000 فاو 64000 ساجا 65000 و هكذا مع تحياتي

ماشي يا باشا
حرد عليك من غير عصبية

اولا / الفاو والساجا ( سيارة صغير الحجم لا تقارن مع الجاك B15 )

ثانيا / البريليانس اي نوع 70000 ده لو frv يبقى برضو لا تقارن مع الجاك B15
لو حبيت تقارن البريليانس اختار fsv وبرضو حتلاقي مبيعاتها اقل بكثير من جاك في بلد المنشأ الصين
حيث ان شركة جاك حتى الان منذ صدور موديل B15 غير قادرة على توفير كم الحجوزات عليها

ثالثا / الاسبيرانزا ( لم هذا الانهيار في اسعارها في خلال 4 شهور أو اقل ) مع احترامي وتقديري لملاكها
شوف السبب لو متعرفهوش

7/18/2010 10:11:00 AM
القاهرة - محرر مصراوى - أصدر المهندس رشيد محمد رشيد وزير التجارة والصناعة السبت قراراً بشطب شركة شيري أوتوموبيل الصينية المنشأ من سجل الفحص الظاهري للرسائل الصناعية غير الغذائية‏ (‏ القائمة البيضاء‏)‏ بالهيئة العامة للرقابة علي الصادرات والواردات‏ .
وجاء قرار الوزير نتيجة لتكرار رفض العينة التي أجريت عليها الفحوصات المعملية ‏(‏مساعدين سيارات‏)‏ وثبوت عدم مطابقتها للمواصفات خلال شهر مايو الماضي‏.‏
وأكد المهندس رشيد محمد رشيد‏ أنه سيتم تطبيق عقوبات مشددة علي الشركات المستوردة التي تتلاعب بالمواصفات والجودة،‏ أو تقوم بأي ممارسات تضر بالمستهلك المصري‏، وأوضح رشيد أن هذه العقوبات سوف تشمل الشطب نهائيا من سجل المستوردين‏،‏ وأنه سيتم وضع الشركات الأجنبية المخالفة في قائمة سوداء لمنع التعامل معها‏.‏
ويعلن المهندس رشيد محمد رشيد‏ خلال الأيام القليلة المقبلة‏،‏ عن قوائم سوداء جديدة بأسماء شركات مصرية استوردت سلعا مشكوكا فيها، وسوف تنضم هذه الشركات إلي قائمة الـ‏27‏ شركة التي تلاعبت في شهادات الاستيراد من الصين وأحالها الوزير إلي التحقيق‏.‏
وأكد المهندس رشيد أن الوزارة سوف تتصدي بكل حسم وقوة لأي محاولات لإدخال سلع غير مطابقة للمواصفات وضارة بالمستهلك‏.‏
وأوضح رشيد أنه من الآن فصاعدا‏ سيتم إعلان أسماء الشركات المخالفة حتي يتم انضباط السوق والمستوردين‏، وقال رشيد إن حماية المستهلك وضبط السوق يمثلان أولوية قصوي للحكومة المصرية‏،‏ وحذر رشيد بقوة قائلا‏:‏ "وعلي المتلاعبين تحمل العواقب‏" .
ومن جانبه‏، أكد المهندس محمد شفيق رئيس الهيئة العامة للرقابة علي الصادرات والواردات أنه سيتم عمل مسح شامل لضبط السلع غير المطابقة الموجودة في السوق‏، وقال: "إنه لن يسمح بأن تكون السلع الصينية المطروحة في السوق المصرية أقل في الجودة من مثيلتها بالسوق الأمريكية والأوروبية‏" .
وأضاف شفيق قائلاً : "نحن لسنا بلد النفايات‏، ولا أحد فوق القانون‏" .
المصدر : صحيفة الأهرام ، مصراوى

ptmnlo123per171
قديم 02-12-2010, 02:35 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

اولا حكاية خليك انت في العربيات بتاعتك و خليلنا احنا الصيني نلعب بيه ده اسلوب الفهلوة بتاع المصريين اللي يقول ايه: دا انا افحمته, دا انا اديته كلمه معرف يرد عليها! و انا في الاصل عارف ان واحد من مالكي العربيه حيرد الرد الناشف اللي ملوش طعم ده! عموما انا كلامي عام! والله انا فعلا كنت رايح احجز العربيه على ان سعرها 72 الف لقيتها باقت ب 75 الف و قاللي اصل دي موديل 2010 بقوله ايه الفرق قاللي مفيش فرق و اللي عرفته بعد كده انهم شاله اوبشن حتى مضفوش حاجه!
نقطه 2 ملاكها قالوا التابلوه جلد و كلام شعر في خاماتها فعلا اول ما ركبتها بشوف الخامات تستاهل واللا لأ ( انا مش فارقه معايا 3 الاف زياده من اصل 70 الف ) لقيت خامة التابلوه مش جلد خاااااااااااااااااااااااا الص خامة شبه الكاوتش قريبه من الجلد الصناعي بس عامله زي الكاوتش اكتر ريه و بتلزق في الايد و اللي عنده العربيه يجرب يحكها خفيف بظافره و حيشوف! صعب انها تستحمل الشمس و الحر و التراب! دا غير انها كانت فقيره بالكماليات! الناس بتتكلم عن فتحات تكييف خلفيه! ولا ليها لازمة لان العربيه كان تكييفها ضعيف جدا قدام اصلا!
عموما انا غلط و لملاك العربيه الكلام مش موجه ليكوا ! اكيد انتوا درستوا السوق و العربيه كويس قبل الشراء و ارجو انه يكون خيار موفق ان شاء الله و ربنا يباركلكوا فيها و يستر طريقكوا و ملكوش دعوه بيا اهم حاجه انكوا مبسوطين بعربياتكوا