العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 07-08-2011, 01:13 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: جى بى اس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الشناوى1981 مشاهدة المشاركة

انا مش فاهم هو بيشتغل ازاى بالظبط و او ازى بيحدد الاماكن
يعنى زى الجى بى اس الى فى التلفون و برضو بيحتاج يركب فيه شريحه موبايل ؟
مش بيحتاج شريحة

و مش حتفهمه اللا لما تستعمله
قديم 07-08-2011, 04:50 PM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

مش بيحتاج شريحة

و مش حتفهمه اللا لما تستعمله
انا اقصد مش المفروض انه بيحدد المكان الى انا موجود فيه و انا بحدد له المكان لى انا عايز اروحه و هو يعرفنى ازاى اروح المكان ده و المفروض ان طول ما انا ماشى بالعربيه مكانى على الخريطه بيتغير
هو كده صح و الا انا فاهم غلط ؟ انا الى مش فاهمه تحديدا ازاى بيقدر يحدد مكانى اذا كان غير متصل بالانترنت

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم

قديم 07-08-2011, 06:32 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الشناوى1981 مشاهدة المشاركة

انا اقصد مش المفروض انه بيحدد المكان الى انا موجود فيه و انا بحدد له المكان لى انا عايز اروحه و هو يعرفنى ازاى اروح المكان ده و المفروض ان طول ما انا ماشى بالعربيه مكانى على الخريطه بيتغير
هو كده صح و الا انا فاهم غلط ؟ انا الى مش فاهمه تحديدا ازاى بيقدر يحدد مكانى اذا كان غير متصل بالانترنت

فية موبايلات فيها خاصية ال GPS والتى لا تحتاج ابدا لاي شريحة .. لان بيكون فيها ريسيفر
GPS receiver بيتعامل مع القمر الصناعي مباشرة .. ومثال على ذلك الايفون وبستخدم GPS
عادي .. عبارة عن سوفت وير او برنامج فية محرك بحث .. حضرتك بتبحث عن مكان
بعينة والجي بي اس بيحدد مكانك اتوماتك .. والبرنامج يحدد لك الوقت المستقطع والخريطة والاتجاهات
اللى حضرتك تمشى عليها .. وبتكون فية زى نقطة بتتحرك مع تحركك .. وبتسمع صوت مثلا " اتجة يميناَ " .. اتجة يساراَ ... الخ .. مع بيان سرعتك اللى ماشى عليها حاليا .

اما ف حالة عدم استخدام محرك البحث . فبتفتح خريطة مصر مثلا .. وبتبدء تتحرك جواها لحد ما توصل
لمكان حاجة معينة انت بدور عليها . اتمنى اكون وضحت الصورة قليلا .. وهضيف صور توضح اكتر الجي بي اس بالعربي .

التعديل الأخير تم بواسطة NicEgypt ; 07-08-2011 الساعة 06:44 PM
قديم 07-08-2011, 06:45 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

قديم 08-08-2011, 04:45 AM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NicEgypt مشاهدة المشاركة

فية موبايلات فيها خاصية ال GPS والتى لا تحتاج ابدا لاي شريحة .. لان بيكون فيها ريسيفر
GPS receiver بيتعامل مع القمر الصناعي مباشرة .. ومثال على ذلك الايفون و
شكرا
النقطه دى كانت اكترحاجه محيرانى و كنت عايز افهمها
جزاك الله خيراً

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم