العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 09-10-2012, 12:49 PM
HANYSAMY2 HANYSAMY2 غير متواجد حالياً

HANYSAMY2 will become famous soon enough
افتراضي البوابة وحساس الماب

اولا صباح الخير عليكم وعلى المنتدى الجميل دة
ثانيا انا عندى مشكلة كدة العربية مش بتسحب الا لما ادوس جامد
ثالثا عداد الار بى ام بيهدى خالص لحد ماتفصل بس الكلام دة مبيحصلش الا لما العربية تكون مشيت مشوار كبير ووصلت للسخونة الطبيعية بتاعتها لكن عمرها ماتعملها وهى باردة ابدا
روحت للميكانيكى فقالى ان دة عيب حساس الماب الى فى صدر العربية وبعد كدة قلتلة (ان انا كنت بوديها لواحد ميكانيكى شاطر كان بيقولى ان دة مجرد تنظيف للبوابة وبعدين نضفها بالاسبراى فعليت المكنة وقالى هاتنزل للمعدل الطبيعى مع الوقت ولكن طبعا منزلتش الا بعد فترة طويلة) اول ماقولتلة الكلام دة قالى كدة كمان هاتجيب بوابة لان بوابة النوبيرا ممبتتنضفش بالسبراى وعن تجربة ولو نضفتها بالسبراى بتبوظ فكدة هو عايزنى اشترى بوابة وحساس اية رايكوا

ملحوظة العربية نوبيرا اوروبى مو 99 اوتو
ايضا عملى حل وقتى كدة انة خلع الفاكيوم بتاع اية انا مش عارف علشان يرفع الار بى ام والمكنة متفصاش بس بردة انا حاسس ان السحب مش قوى وقالى كدة هتاكل بنزين وفعلا بتاكل بنزين جامد انا اخدت 73 كيلو ب 8.5 لتر بنزين

ارجو الافادة علشان دلوقتى انا مش فاهم الفاكيوم الى لغاة دة خطورتة اية وعايز اعرف اجيب فعلا بوابة وحساس زى ما قال ولا لا

معاش اعذرونى انا طولت عليكم كتير بس انا فى حيرة مش عارف العمل اية؟
قديم 09-10-2012, 01:47 PM

افتراضي رد: البوابة وحساس الماب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HANYSAMY2 مشاهدة المشاركة

اولا صباح الخير عليكم وعلى المنتدى الجميل دة
ثانيا انا عندى مشكلة كدة العربية مش بتسحب الا لما ادوس جامد
ثالثا عداد الار بى ام بيهدى خالص لحد ماتفصل بس الكلام دة مبيحصلش الا لما العربية تكون مشيت مشوار كبير ووصلت للسخونة الطبيعية بتاعتها لكن عمرها ماتعملها وهى باردة ابدا
روحت للميكانيكى فقالى ان دة عيب حساس الماب الى فى صدر العربية وبعد كدة قلتلة (ان انا كنت بوديها لواحد ميكانيكى شاطر كان بيقولى ان دة مجرد تنظيف للبوابة وبعدين نضفها بالاسبراى فعليت المكنة وقالى هاتنزل للمعدل الطبيعى مع الوقت ولكن طبعا منزلتش الا بعد فترة طويلة) اول ماقولتلة الكلام دة قالى كدة كمان هاتجيب بوابة لان بوابة النوبيرا ممبتتنضفش بالسبراى وعن تجربة ولو نضفتها بالسبراى بتبوظ فكدة هو عايزنى اشترى بوابة وحساس اية رايكوا

ملحوظة العربية نوبيرا اوروبى مو 99 اوتو
ايضا عملى حل وقتى كدة انة خلع الفاكيوم بتاع اية انا مش عارف علشان يرفع الار بى ام والمكنة متفصاش بس بردة انا حاسس ان السحب مش قوى وقالى كدة هتاكل بنزين وفعلا بتاكل بنزين جامد انا اخدت 73 كيلو ب 8.5 لتر بنزين

ارجو الافادة علشان دلوقتى انا مش فاهم الفاكيوم الى لغاة دة خطورتة اية وعايز اعرف اجيب فعلا بوابة وحساس زى ما قال ولا لا

معاش اعذرونى انا طولت عليكم كتير بس انا فى حيرة مش عارف العمل اية؟
اية يا جماعة محدش عرف الحل ولا اية؟
قديم 09-10-2012, 02:48 PM

منتظر الافادة
قديم 09-10-2012, 04:09 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HANYSAMY2 مشاهدة المشاركة

منتظر الافادة
اخي رجع خرطوم الفاكيوم مكانة هوا عبارة عن خرطوم رفيع راكب علي قرص
رداخ انتيمنيا:w6w2005041122453 06e
من المعتاد طول لما العربية باردة عدد الفات بيزيد
طالما فصلت منك لما تسخن بتكون عاوزة تعلي شوية من حساس البوابة
بس قولي الاول قبل لما تفصل ما هيا قراءة عدد الفات وصوت الماكينة
وياريت تكلمنا شوية عن العربية من ناحية غيرت اية وماغيرتش اية
وامتي

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 09-10-2012, 11:08 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elsisi 1 مشاهدة المشاركة

اخي رجع خرطوم الفاكيوم مكانة هوا عبارة عن خرطوم رفيع راكب علي قرص
رداخ انتيمنيا:w6w2005041122453 06e
من المعتاد طول لما العربية باردة عدد الفات بيزيد
طالما فصلت منك لما تسخن بتكون عاوزة تعلي شوية من حساس البوابة
بس قولي الاول قبل لما تفصل ما هيا قراءة عدد الفات وصوت الماكينة
وياريت تكلمنا شوية عن العربية من ناحية غيرت اية وماغيرتش اية
وامتي
متشكر ليك جدا على ردك اخى amr elsisi 1
وعموما انا جربت ارجع الخرطوم دة العربية اتكتمت ومبقتش عارف امشى بيها فاضطريت اشيلة تانى
من ناحية عدد اللفات مضبوط مع شيل الخرطوم يعنى بيكون مع بداية التدوير 1 اما بعد المشوار بيبقى 9. او 8.
لما بركب الخرطوم بيقل خالص لحد متفصل
من ناحية صوت المكنة عادى جدا مفيش اى تغيير مع الفاكيوم او بدونة
من ناحية التغييرات انا غيرت بوجيهات من فترة 3 شهور تقريبا وبغير زيت وفلتر فى الميعاد
بس في شوية رشح زيت من غطاء التاكيهات دة عايز جوان
من فترة الشكمان اتخبط فى العلبة الاخيرة من الخلف بس روحت لبتاع الشاكمانات وقالى العلبة كويسة ومش قافلة على المصافى قلتلة اغيرها قالى لا مش ماثرة على السحب ولا مكتومة
مغيرتش حاجة تانية خالص فى الميكانيكا كلة كان شغل فى العفشة
بس عموما المشكلة دىة من زمان من اقبل معمل اى حاجة فى العربية
وفلتر البنزين بقالة فترة متغيرش قلت علية للميكانيكى قالى مش هوة دة السبب بردة
من ناحية قبل ما تفصل عموما هية مش بتفصل وهى ماشية ولكن الار بى ام بيهدا اكنة هايفصل دة عند المور اكن المشكلة الاساسية هى لما تاخد مشوار والحرارة توصل لمعدلها الطبيعى تيجى تبطل مترضاش تدور تانى

مثلا يعنى لو انا على الطريق السريع وحصل وقفة بسبب حادث او اشارة مرور طويلة او رصف الطريق مثلا بتحتاج ان انت تبطل علشان ميبقاش هدر بنزين وخلاص اجى ادور تانى مترضاش وبتاخد وقت ادور كذا مرة واسند برجلى لحد ما الامور تنظبط شوية وساعتها بيكون عدد افات الموتور قريب من 0.2 يعنى خلاص هاتبطل بس باسندها بالنقلة واطلع علطول

وشكرا لاهتمامك

التعديل الأخير تم بواسطة HANYSAMY2 ; 09-10-2012 الساعة 11:19 PM