العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > هوندا Honda

قديم 13-12-2009, 03:20 PM
الصورة الرمزية king mimo20
king mimo20 king mimo20 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد طلعت سليمان
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: البحث والاطلاع ولعب كرة القدم

king mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربة قيادة هوندا بايلوت 2009

شكرا يا كيمو باشا على الحيادية التامة فى عرض التجربة
ومستنين شريف باشا يتكلم عن التيست دريف بتاعتو

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من اهم مواضيعى

مصر بلد الوحوش
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...E1%E6%CD%E6%D4

حصرى لمصر موتورز تقرير عن هوندا بايلوت 2010

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=17013

صور مضحكة من مصر !!!!!
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=24756

لا اله الا الله محمد رسول الله
قديم 13-12-2009, 08:33 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة king mimo20 مشاهدة المشاركة

شكرا يا كيمو باشا على الحيادية التامة فى عرض التجربة
ومستنين شريف باشا يتكلم عن التيست دريف بتاعتو
ربنا يخليك يا باشا .... كلك ذوق

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 14-12-2009, 03:02 AM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

السلام عليكم يا رجالة مصر موتورز

طبعا بعد التقرير الشامل اللي عملو محمد باشا مش عارف اقول ايه ؟؟؟

و الحق يقال الفترة القصيرة اللي جربت فيها العربية صعب يتقال عليها تست دريف لاني لم يتسني لي تجربة التسارع لكن انا كنت مركز في حاجة واحده و كان هدفي اوصلها لمحمد باشا الا و هي اني اقارن الهوندا بعربيتي.

زي ما قال محمد العربية مريحة جدا و عجبني سمك و تنجيد الفرش بتاعها اي نعم انا اتصهيصت و انا قاعد ورا و محمد باشا بيجرب التسارع و التنقل بين الحارات و الفرملة لكن بشكل عام و في ظروف القيادة الطبيعية العربية مريحة جدا.
تاني ملاحظة بعد الراحة هي العزل العربية ما شاء الله معزولة كويس جدا و عند غلق الشبابيك لا تكاد تسمع شيئ و العربية تضاهي الالماني من الناحية دي.
بعد كده فيه نظام التعليق و اللي زي ما محمد وضح ناعم و سلس و بيمتص عيوب الطريق بجدارة و انا عشان اتاكد قصدت اني امشي في حته غير معبدة و زهلت بصراحة من الراحة و طبعا ده بيجي علي حساب الثبات في المنعطفات لكن العربية احسن بكتير من غيرها في نفس الفئة.
و بالمقارنة بالكايين الثبات اضعف لكن الراحة اكتر و بمراحل الكايين في الطرق الغير معبده غير مريحة بالمرة و لولا التقفيل الالماني انا متاكد اني كنت هسمع اصوات غير لطيفة و هشوف حاجات بتتخلع من كل اتجاة و هي دي فلسفة الالمان عموما.

ده باختصار راي المتواضع من حكم تجربتي القصيرة للعربية و هو ميختلفش عن راي محمد باشا و انا شايف ان لو ربنا نولهاله هينبسط منها جدا و هتريحة.

و احب اكمل اكم بقي الجولة و من دلوقتي اللي بيتعقد يروح.

بعد الهوندا طلعنا علي توكيل المازدا عشان نشوف ال CX9 و نقارنها بالبايلوت و بما ان شفت العربية مع واحد قريبي كنت عارف انها اصغر بكتير من البايلوت و قد كان.

بعد كده اتجهنا الي توكيل الاودي لاني كنت قريت خبر نزول ال A5 Sportback و كنا عايزين نشوفها. المهم روحنا المعرض الاقرب و لفت نظرنا كمية العربيات المستعملة اللي قدامة و كلهم حاجات تفرح اشي A6 و A8 و RS4 و فوجئنا ببي ام X5 و مش عايز اقولكم بشوكها. بعد ما دخلنا المعرض لقينا نفسنا محاوطين بوحوش S8 و RS4 و RS6 و S6 و صعقتا لما اكتشفنا ان ده معرض المستعمل و اقدم عربية عندهم كانت موديل 2007 مع تواجد كثيف لموديلات 2009 و بعد كده عرفنا من البايع ان ال X5 اللي كانت برة موديل 2010 و بقالها اسبوع بس و صاحبها بدلها ب Q7 2009 سبيشيال اوردر بعد الصاعقة دي و شوية صدمات كهربائية من الاسعار قررنا ناخدها من قاصرها و نروح معرض الجديد نتفرج عشان نشوف ال A5 الجديدة و نخلص.

و صلنا المعرض و دخلنا و طبعا كوكبة من الاوديهات واقفة منورة و قعدنا تدور علي ال A5 و مش شايفنا بعدين لقينا عربية شكلها غريب مستخبة ورا كونتر كده و لما قربنا لقنيها هي ال A5 Spotback و للاسف العربية طلعت اقل من كل التوقعات. العربية عبارة عن بروفيل بس غير كدة الوش و الظهر هما هما بتوع ال A4 و صعب علي الغير خبير التمييز بينهم مع اختلاف الانتريور و ده فصلنا جدا بصراحة و انا راي انها صعب تقف قدام المنافسة . بعد كدة خدنا جولة سريعة و ركبنا كام عربية كدة علي الماشي و اتاكدت بالدليل القاطع و البرهان الساطع ان بالفعل الاودي انظف تقفيل ممكن تشوفه و فارق عن اقرب المنافسين. و للاسف مش عارفين سر التدهور الرهيب في سعر اعادة البيع و ده اللي مطفش الناس منها.

بس كده هو ده خلاصة اليوم تعقيد و تضرع اللي الله انه يفك ازمة مصر و العربيات اللي زي دي تدخلها بسلام

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 14-12-2009, 09:32 AM
الصورة الرمزية bmkbmk

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

شكرا شريف باشا على مشاركتك ....
و زى ما قلت انا كان يهمنى جدا المقارنة اللى انت هتعملها بين البايلوت و الكايين و الفرق اللى انت هتحس بيه بين الاتنين و طبعا انت جبت من الاخر قوة و ثبات مقابل راحة و نعومة

و طبعا لما رحنا معرض المستعمل بتاع الاودى كان تعقيد التعقيد ... صواريخ اودى مستعملة زى ما قال شريف باشا ..و كان بيدور فى دماغى سؤال ملح جدا .. الناس اللى باعو العربيات دى هيركبوا ايه بعدها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اوعدنا يا رب

اما عن A5 Sportback فا هى طبعا زى ما قال شريف باشا .. بالكاد شكلها فارق عن A4 و A6 يعنى لو الواحد ماشى فى الشارع و مش مركز مش هايعرف انها العربية المنشودة و فعلا شكلها اقل من التوقعات و هى من جوة ضيقة شوية بس طبعا بشياكة اودى المعهودة

يعنى كلكو تفتكروا طبعا اول ما مرسيدس cls نزلت و طلعها راغب علامة فى كليب كانت عاملة ضجة غير طبيعية و كنت مستنى بفارغ الصبر علشان اشوفها على الطبيعة و على الطبيعة تميزها من وسط الف و المفروض ان A5 Sportback نازلة علشان تنافسها .. بس للأسف مش هتقدر ....... على الاقل فى الشكل

التعديل الأخير تم بواسطة bmkbmk ; 14-12-2009 الساعة 10:15 AM
قديم 16-12-2009, 04:32 AM
الصورة الرمزية bmkbmk

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 مشاهدة المشاركة

و من دلوقتي اللي بيتعقد يروح.
ههههههههههههههههههههههههه هههههه
حلوة دى يا باشا ... لسة شايفها حالا