العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 15-11-2010, 07:07 PM
الصورة الرمزية gadix
gadix gadix غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس برمجيات

gadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud of
افتراضي ساعدوني انا محتار اشتري عربية ايه

السلام عليكم
الحمد لله بعت ال 128 و عاوز اشتري عربية جديدة
انا دورت علي تقسيط اسلامي و استقريت علي كونتاكت كارز بس المشكلة ان نظام المرابحة عندهم اعلي من اي مكان تاني
و لسة هسأل في البنك الاهلي فرع المعاملات الاسلامية
انا محتار بين العربيات التالية
رينو لوجان فول اوبشنز ( عشان سعرها معقول)
رينو سكالا (مانوال فول اوبشنز)
نيسان صني (مانوال فول اوبشنز)

محتار اختار مين فيهم
و محتار بين التوكيلين
انا دخلت علي القسم بتاع الرينو و النيسان و كل قسم بيقول انهم احسن عربيات في السوق و يتهيألي ان الناس اجمعت ان التوكيلين مش كويسين في المعاملة و احتكار قطع الغيار
يا ريت تساعدوني

سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر و الحمد لله علي نعمة الاسلام و رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلي الله عليه و سلم نبيا و رسولا

اكتب ان شاء الله ولا تكتب انشاء , بارك الله فيكم
قديم 15-11-2010, 07:51 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ساعدوني انا محتار اشتري عربية ايه

السلام عليكم
بص يا باشا ,
انا كنت سألت فى البنك الاهلى فرع المعاملات الاسلامية , من الآخر ..... نفس نظام البنك العادى .. بس بيعملك عقد مرابحة عشان يغطى نفسه من الناحية الشرعية , و ما عادا ذلك فـ كله زى المعاملات العادية , يعنى ضحك على الدقون و احتيال على الشرع ,فأنا مرضتش اشترى منهم , و الله اعلم
كونتاكت فعلا اعلى نسبة مرابحة و ميهمهمش معاملات الاسلامية و لا غير اسلامية , المهم انهم يبيعوا . بس هما الى حد كبير شركة محترمة لغاية دلوقت و زمان كانوا اكثر احتراما من دلوقت
قديم 15-11-2010, 07:57 PM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

انا معنديش معلومات عن الرينو , ليا واحد زميلى معاه نيسان صنى و هو بيشكر فيها
صلى استخارة و ربنا يكرمك و يقدرك للى فيه الخير
قديم 15-11-2010, 08:49 PM
الصورة الرمزية gadix
gadix gadix غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس برمجيات

gadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud of

الله يكرمك
ممكن الواحد يجي علي نفسه و يشتري بالغالي طالما انه حلال
لاني و بصراحة جربت الكرديت كارد (ماستر و فيزا) و بصراحة و ربنا يسامحني مكنتش بهتم اوي بموضوع الفوايد و غيره و بصراحة اتكويت بنارها و لسة بتكوي بنارها لحد دلوئتي
فانا بانصح اي حد انه يبعد عن الربا

سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر و الحمد لله علي نعمة الاسلام و رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلي الله عليه و سلم نبيا و رسولا

اكتب ان شاء الله ولا تكتب انشاء , بارك الله فيكم
قديم 16-11-2010, 01:12 AM

ربنا يباركلك و يوفقك للى فيه الخير
نصيحة صغيرة من اخ . على قد ما تقدر ابتعد عن التقسيط ,
و وجهة نظرى الشخصية . ابتعد عن السيارات الزيرو , الا لو كانت مثلا عربية مرسيدس و انت مش ناوى تبيعها , و ناوى تخليها معاك و تفضل من بعدك للأولاد بعد عمر طويل ,
انا اشتريت عربيتى 2008 لانسر 1300 سى سى , واقعة عليا بـ 110 الف جنيه بالرغم من ان سعرها كاش كان بـ 90 الف بس ( انا دفعت 50 الف مقدم و الباقى على 4 سنوات ) النهاردة انا لو حبيت ابيع مش حتجيب اكتر من 65 او 70 الف بالكتير , عشان كدة انا مش بفكر ابيعها الا للضرورة