العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 31-08-2009, 07:45 PM
الصورة الرمزية xxx2007
xxx2007 xxx2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد اسماعيل
التخصص العملى: طالب جامعى
هواياتي: الاطلاع على الجديد فى كافه المجالات - وتعلم امور جديد- و معرفه شئ عن كل شئ

xxx2007 is a name known to allxxx2007 is a name known to allxxx2007 is a name known to allxxx2007 is a name known to allxxx2007 is a name known to allxxx2007 is a name known to all
افتراضي رد: اى سؤال بخصوص اوبل

السلام عليكم
فى البدايه احب اشكر حضرتك على التطوع الجميل لخدمه الاعضاء و هذا الموضوع الرائع المتفرد
انا عضو جديد فى المنتدى و جديد فى العربيات كمان يعنى اول مره بفكر اركب عربيه معلوماتى عن السيارات والميكانيكا بسيطه للغايه عاشق للالمانى عموما و للاوبل خصوصا معروض عليا اوبل فكترا 96 2000cc اتوماتيك الحقيقه شكلها حلو وعجبانى بس لسه عاوز اكشف عليها فنيا .
كنت عاوز نصيحه حضرتك اعمل ايه عشان اكشف عليها كويس اجيب ميكانيكى كفايه ولا اخدها بنزيه وارفعها هناك لا اخدها التوكيل وازاى اقيس الموتور واعرف حالته ؟ وايه اسعار قطع الغيار والصيانه ؟ واستهلاك البنزين نظامه ايه يعنى كام لتر لكل 100كم؟وهل استهلاكها فى الوقود عالى ام وسط ام قليل بالنسبه لفئتها و سعه محركها ؟ وماذا عن الاداء فيما بعد ؟ والاصلاح فى حاله وجود عطل ؟ اسف لكثره اسئلتى ولكن كما تعلم هذه هى عاده المبتدئين بيبقى عاوزين يعرفوا كل حاجه عن الحاجه اللى هم مهتمين بيها ، معذره للاطاله وشكرا
قديم 31-08-2009, 07:57 PM
tefa_king1 tefa_king1 غير متواجد حالياً
من انا؟: mostafa rabea
هواياتي: cars,races

tefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond repute

بمناسبه الكشف علي العربيه افضل حاجه الكشف في التوكيل

و بمناسبه استهلاك البنزين حوالي 140 كم في الصفيحه

استهلاكها عالي شوية بس بتاخد اداء عالي جدا

و اي استفسار اخر انا تحت امرك
قديم 31-08-2009, 11:46 PM
محمد التمساحي محمد التمساحي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب ببنك
هواياتي: السيارات

محمد التمساحي will become famous soon enough
رد: اى سؤال بخصوص اوبل

السلام عليكم ديه اول مشاركه ليه النهارده وكنت عايز اعرف شوية حاجات اولا تكاليف التجديد للرخصه انا سمعت انها بتوصل>1000ج سنويا بالاضافه الى (1600كام//2000)كام وهل سنة الصنع بتفرق يعني مثلا انا عايز اجب واحده92او94او97 واستهلاك البنزيناد ايه(1600كام///2000كام) وشكرا
قديم 01-09-2009, 05:33 AM
الصورة الرمزية ابو يمني
ابو يمني ابو يمني غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مبيعات شبابيك p.v.c
هواياتي: الكمبيوتر

ابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond repute

ازيك يا تيفا كنت عايز اعرف رايك في ماتور الاوبل ال 2 كامة ؟ طبعا انت عارف انة من اقوي المواتير لكن انا بتكلم عن مشاكل الحساسات والصيانة رايك انة معمر ويستاهل التعب في الصيانة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

[SIGPIC][/SIGPIC]
قديم 01-09-2009, 07:53 PM
tefa_king1 tefa_king1 غير متواجد حالياً
من انا؟: mostafa rabea
هواياتي: cars,races

tefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond reputetefa_king1 has a reputation beyond repute

هوا اه معمر و جامد اوىىىىى بس متعب شويه في الصيانه بس اكيد يستاهيل

الكلمات الدليلية
اوبل, اوبل فيكترا, اوبل كورسا, opel, opel corsa