العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 11-12-2011, 01:37 AM
الصورة الرمزية م.محمد
م.محمد م.محمد غير متواجد حالياً

م.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to behold
افتراضي رد: الحمد الله استلمت الوجان وعندى سؤال

الله يبارك فيكم جميعاً.. شكراً لكم ولـ تواجدكم الطيب .. تحياتي للجميع

بالنسبة يا Yasir GH كنت بقصد على لمبه الـ الاستوب الموجودة فى التابلوه STOP ... اعتقد مش بتنور .. وشكرا لك

التعديل الأخير تم بواسطة م.محمد ; 11-12-2011 الساعة 01:47 AM
قديم 12-12-2011, 02:18 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

معلش اتاخرت شوية في الرد عليك بص بقي يا سيدي

اولا الف مبروك اللوجان ربنا يملهالك بركة

ثانيا صيانات اللوجان كل 5000 كيلو وبتبقي واحدة مجانية بدون اي مصاريف واللي بعدها بفلوس - يعني اول 5000 مجانا وبعدين ال 10000 بفلوس وبعدين 15000 مجانا وبعدين ال 20000 بفلوس وهكذا

الذيت بيتغير كل 10000 كيلو مش قبل كده وخلي بالك ان انت المفروض انك تعمل ال 5000 كل تلات شهور او اقل يعني لو عملت ال 5000 الاولي في اكتر من 3 شهور يبقي لازم تروح التوكيل تعمل اول صيانة بعد اول 3 شهور وتنسي موضوع الكيلوات لكن لو عملتهم في اقل من 3 شهور يبقي معندكش مشكلة تروح بعد ما تعمل 5000 كيلو

للاسف مش كل العلامات اللي عندك في لوحة العدادات حتلاقيها شغالة لان اللوحة دي بتنزل لكتيرمن موديلات الرينو زي اللوجان والسانديرو الساندير الاستيبواي والداستر فمن الطبيعي ان يبقي فيها حاجات زيادة عشان تتوائم مع الانواع دي كلها بس اللي مش شغال مايقلقش عشان اكيد ملوش فايدة عندنا

اخيرا انا معاك وتحت امرك في اي استفسار عن اللوجي

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 12-12-2011, 03:49 PM
الصورة الرمزية م.محمد
م.محمد م.محمد غير متواجد حالياً

م.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to beholdم.محمد is a splendid one to behold

يا استاذ akerima مرحب بك وللرد على الاسئله... والاول بس انا اريد تغيير الزيت بعد 1000 كيلو بحيث انها نظافة تليين فقط.... وثانيا يعنى الصيانة مش شرط ال 5000 كيلو اللى انا فهمتوا منك كل 3 شهور سواء تخطيت 5000 او لا ... رغم انا مش بمشى كل 3 شهور 2000 كيلو وهذا يعتبر اقصى شئ عندى هو 2500 كيلو فى ال3 اشهر بالنسبه لى ... يبقى اعمل صيانة على هذا الاساس ال 5000 وانا مش معدى ال 2500 كيلو .... كيف هذا !!!
وتحياتى لك

M ADDRIVE
قديم 12-12-2011, 04:02 PM
hassaan hassaan غير متواجد حالياً

hassaan is on a distinguished road

اولا الصيانة بعد 5000 كيلو متر وهي عبارة عن تشييك عن السوائل فقط انا عملتها بعد 10 شهور لقلة استخدامي العربية ...
تغيير الزيت بعد 10 الاف كيلو او سنة ايهما اقرب متقلقش
لمبة الاستوب لو المقصود بها ان لمبة واحدة بس اللي شغالة لما بتدوس مارش دة عادي لان اللمبة التانية هي لمبة بتشتغل مع نور الشبورة بس ودة موجود في اللوجان وفي عربيات تانية ..
والف مبرووووووك
قديم 12-12-2011, 05:42 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.محمد مشاهدة المشاركة

يا استاذ akerima مرحب بك وللرد على الاسئله... والاول بس انا اريد تغيير الزيت بعد 1000 كيلو بحيث انها نظافة تليين فقط.... وثانيا يعنى الصيانة مش شرط ال 5000 كيلو اللى انا فهمتوا منك كل 3 شهور سواء تخطيت 5000 او لا ... رغم انا مش بمشى كل 3 شهور 2000 كيلو وهذا يعتبر اقصى شئ عندى هو 2500 كيلو فى ال3 اشهر بالنسبه لى ... يبقى اعمل صيانة على هذا الاساس ال 5000 وانا مش معدى ال 2500 كيلو .... كيف هذا !!!
وتحياتى لك

M ADDRIVE

لا مفيش داعي ابدا تغير الزيت قبل ال 10000 كيلو الاولانية ومتقلقش الماتور مش محتاج يتلين زي ما انت فاهم - وموضوع ال 3 شهور دا في كتالوج العربية واسال في التوكيل برضة - يعني الزيت يتغير لو عدي علي العربية 6 شهور حتي لو معملتش بالعربية ال 10000 كيلو دا امان للماتور عشان مع الوقت خصائص الزيت بتتغير ولية فترة صلاحية

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima