العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 20-12-2009, 01:43 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: كرستاله ولا بطه

اولا الف شكر ي رجاله علي الاهتمام

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SAbuhashem مشاهدة المشاركة

للمتابعة

هستنى اراء الاعضاء لان ردي هيكون طويل نوعا ما

بس قولي مزانيتك كام وناوي تبيع ولا هتستمر بيها فترة مش أقَل من 3 سنين
لا غالبا هطول معي لغايت ما اخلص جامعه و اشتغل و افكر اغير تاني دي عربيه ابي هيرميها لي و مش هيعبرني بعدهاptmnlo123per144
و ياريت تقول لي رايك انا بستمتع بقرائه المواضيع الكطويله المهمه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

من رأيي الكرستاله
اجدد و اقوي و اشيك و قابله للتعديل اكتر
و مستني رأي شريف باشا بفارغ الصبر
لاني يوم المقابله كنت عاوز اسأل عن المواتير المتاحه للكريستاله
و حاجات كتير بس مكنش فيه وقت كافي
فاعتقد ان رده الطويل حيقول فيه كل حاجه
اوك هو عن نفسي اعتقد انه هيكون اول تعامل معاه و يارب يجيب لنا الخلاصه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

يا باشا انت كده معاك عملاق فى الكريستالة مينفعش حد يرد قبلية ولا بعديه
بس انا باكد على افضلية الكريستالة عن البطة لو ناوى على performance upgrades بس فى نفس الوقت لو بقول لو لقيت سيفيك حالتها حلوه افضل السيفيك عن الكريستالة لانها برضو هديك كل الامكانيات فى الاداء مع visual افضل بس طبعاً ديه اذواق بس المهم تحسب ميزانيتك صح زى ماقال م.شريف وتلاقى العربية اللى متتعبكش
ما فكرت في السفك لقيت ان قطع غيارها غاليه شويه و اغلبيتها كانت مع شباب و الصراحه في واحد عندنا معاه سفك مصنف 3 افضل سياره معدله في المنصوره علي موقع تننج هيل و مسقط مكنه si و عامل فيها مفيش منه 2 صحبي ب بطه 1300 تربو اوروبيه انتصر عليه بكل المقاييس فسقطت من نظري السفك الحقيقه

طب فين يا جماعه شريف باشا
شريف الكل مستنيك

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 20-12-2009 الساعة 05:23 PM سبب آخر: تغيير لفظ خارج .يرجي من العضو مراعاه الالفاظ
قديم 24-12-2009, 01:55 AM
الصورة الرمزية medo akef

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

يا جماعه انا نازل سوق الجمعه بعد بكره و عاوز حد يجيب لي الخلاصه

قديم 24-12-2009, 03:56 PM
SAbuhashem SAbuhashem غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

SAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond repute

معلش اتأخرت عليك شوية
الواضح من كلامك إنك عايز عربية قوية و بتقارن بين بطة وكريستاله و هوندا

أولا أحب اقولك مفيش في ميتسوبيشي 1600 تربو من المصنع

ثانيا شيل من دماغك موضوع إنك تجيب موتور وتحط عليه تربو كيت لان دي موتير مهما كان قدمت وكلها ماشية أكتر من 100 ألف كيلو إلا لو كنت ناوي تبني الموتور من جديد وتركب انترنالس سبور ا تدفع فوق تمن الموتور والعربية حوالي 30 ألف جنيه أو أكتر

الايفو للأسف مش في مجالك لو هتعملها رباعي على البطه هتكلفك أكتر من 35 الف فوق تمن العربية ومكن 92 و 93 اتهلك برة سباقات و دراجات

الكريستاله لو هتجيب حاجة حالتها نضيفة اقل من 100 ألف كيلو هتكلفك فوق تمن العربية حوالي 55 60 ألف

يبقى بالعربي تشيل البطه من الحسابات مع إنها اخف وبحسابات السرعة تتفوق لكن خلاص عفى عليها الزمن

نيجي للكريستاله

عايز تعمل ايفو امامي ممكن وحاجتها موجودة في الحرفين كاملة متكاملة

التكلفة هتكون

15ألف تمن الحاجة امامي كاملة مع العفشة والفرامل والشدادت والتنك
1500 جنيه فتيس علشان فتيس اليفو مينفعش امامي
1300 جنيه انتركولر جديد
1200 رادياتور جديد
وهتجيب مبرد للزيت
1000 جنيه ميكانيكا وكهربة

يعني نقول 20- 25 ألف و هتركب صاروخ نووي أسرع من الايفو الرباعي لان في فرق وزن حوالي 200 كج وده كتير جدا

الحل التاني هتجيب الج اس ار وده رباعي 1800 تربو بردو وهتشغله امامي وبيدي 200 حصان

التكلفة 15 ألف كامل

طيب لو بعدنا عن التربو
عندك المايفيك ال 2400 وده مانصحكش بيه علشان هتعدل قواعد في حوض العربية

المايفيك 6 سلندر 2000 200 حصان وده ملوش قطع غيار

المايفيك 1600 175 حصان وده كامل بحاجته كلها بـ 9 الاف وحاجته بالهبل في الحرفين ومنتشر جدا كتير من الشباب مركبينه والموتور ده طلع منه فوق 300 حسان في عربية قبل كده

في مشاريع كتير بس أهم حاجة إنت مستعد تدفع كام

نيجي للهوندا

موتورال س أي موتور بمقايسنا تعبان مش بتاع سباقات ومعظمه اوتوماتيك

هتبدأ من الاس أي ار 160 حصان وده مناسب وحاجته موجودة

موتور الج اس ار 1800 أو تخش على التايب ار 1600 أو 1800 أو 2000 واقواهم 220 حصان

بس تاخدبالك من حاجة إن المواتير دي مش منتشره وقطع غيرها نار لو لاقيتها

معظم أصحابي اللي راكبين هونداجايبين ال س أي ار وحاطين انترنالس وتربو كيت علشان قطع الغيار متوفرة شوية ليه بعديه ال 1800 على نفس البروجكت بس طبعا هتكلفك كتير زي ماقلتلك قبل كده

الاختيار ليك بس أهم حاجة ابعد عن موتور ال ج دي أي في متسوبيشي والتايب ار في هوندا

وربنا معاك
قديم 25-12-2009, 01:26 AM
الصورة الرمزية medo akef

الف شكر يا مان علي المعلومات القيمه جدا
بس وعلشي بتعبك معي انت مفهمتش قصدي انا لو كنت ناوي اصرف كتير او عاوز قوه فتاكه هجيب بي ام 80 و اسقط لها مكنه 3500 و الاسد يشد ادامي
انا عاوز عربيه ب 50 - 55 و اصرف بالكتير 10 كمان تظبيط و فله كدا يعني لو هسقط موتور مش هيبقا تربو بنزين هيبقا تربو هواء بس لاني لو دخلت في حوارات التربو مش هنخلص منها و هصرف كتير
فمني يا مان يعني مش عاوز تكلفه عاليه و متوجعشي دماغي بعد كدا
معلشي بتقل عليك