العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 17-12-2012, 06:50 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار بخصوص رش العربيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_zamalek7 مشاهدة المشاركة

انا فى طريقه كنت سمعت عنها بتبقى العربيه فبريكه بس الصراحه مجربتهاش هى طريقه الفيلر يجى بتاع الدهان بيسيح الدهان الموجود يخلى مثلا الباب على الصاج خالص ويقوم حاطط الفيلر وداهن العربيه كده يبقى مفيش معجون وتلاقى صوت الصاج زى الفبريكه
ياريت لو حدعمل الطريقه ديه يفدنا بس هى غاليه
السلام عليكم
دهان الفابريكه له رونق خاص مهما حاول البوهيجي يعمل زيه بيكون في فرق ايضا ولمعان الفابريكه غير البويه المرشوشه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 18-12-2012, 02:51 PM
الصورة الرمزية Mido Madrid
Mido Madrid Mido Madrid غير متواجد حالياً

Mido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار بخصوص رش العربيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

انا فاكر ان سبير كار كان بيبيع سبويلرات لانسر مرشوشة كمان وسعرها كان فى حدود 200 - 300 جنية واعتقد لو نزلت التوفيقيه او شارع دمشق او الحرفيين ممكن تجيبه صينى او اصلى استيراد رخيص

وزى ما الاخوة قالولك طالما هى راشه باب واحد بس يبقى بالكتير ترش حزام فقط يعنى الجناب بس

وعموماً رش الكبوت او الشنطة او القوائم او السقف بيخسر من قيمة العربيه على الاقل 2 - 3 الاف وفيه ناس ممكن تخاف وتقول ديه كانت عاملة حوادث جامدة ومشتريهاش

كمان خد بالك لازم تروح لحد كويس علشان ممكن حد يرشلك العربيه يبهدلها ويسيب اثار تعيب العربيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

ياريت كمان لو ترفعلنا صورة للعربيه وفيها مكان الخرابيش وشكلها علشان نفكر معاك افضل
هحاول اصورها
شكلي مش هرش كده
الاسبويلر المشكله انى مش نازل القاهره الايام دي خالص