العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 27-09-2011, 08:24 PM
طارق السحت طارق السحت غير متواجد حالياً

طارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الشعب بيكره المجلس العسكري

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mf86 مشاهدة المشاركة

ياجماعه كل الكلام اللي بتقولوه ده قديم والله

انا عن نفسي حفظته وبمجرد مااشوف الاسم اعرف ايه الكلام اللي هيتكتب من غير مااقراه ...

ياباشا الجيش لاحامي ولا بارد ...

فكك بقي من حوار المجلس العسكري والسلطه والطحينه

هات الجديد ايه عندك علشان البلد تتقدم ونخرج من المنحني اللي احنا فيه ...

مش معقوله هنفضل ماسكين في شماعه الجيش ونسيب البلد بتقع والبورصه بتخسر خساير مخسرتهاش من ايام المخلوع والمقلوع والمفقوع .....

مش معقوله يبقي كل الكلام علي قديمه ومفيش جديد ....

عايزين السلطه للشعب والاختيار للشعب ...

بس أي شعب هل هو الشعب الموجود في التحرير ؟؟؟ ولا الشعب اللي طالع عين أهله علي لتر بنزين وانبوبه بوتجاز ؟؟؟

الشعب النشيط علي الفيس بوك والتويتر وبيعرف يهزر ....ولا الشعب المطحون كل يوم في دوامة الحياة في المراكز والقري والنجوع ؟؟؟

الشعب اللي بيقوم من النوم الساعه 10 ولما ياخد الشاور بتاعه يكون الفطار جاهز وبعدين يقعد علي الانترنت يبقي نشيط من النشطاء ..... ولا الشعب اللي بيقوم من الفجر ويفطر علي عربيه فول ويجري ورا الاتوبيس في الشارع علشان يوصل شغله ؟؟؟

ياجماااعه فكروا في البلد شويه مش كله عايز عايز ومحدش بيدي البلد ....

ارحمونا وارحموا نفسكو شويه...
فعلا ارحمونا وارحموا نفسكم شويه
قديم 28-09-2011, 04:34 AM
الصورة الرمزية عصام حشيش
عصام حشيش عصام حشيش غير متواجد حالياً

عصام حشيش will become famous soon enoughعصام حشيش will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Viva4ever مشاهدة المشاركة

زمان كانوا بيضحكوا علي الشعب وبقولو مبارك حامى مصر ولو سقط مبارك ولا مات مصر هضيع

وامريكا هتحتل مصر واسرائيل مش عارف ايه وكلام اهبل كتير رغم ان امريكا من مصلحتها ان

مصر تبقى قوية واسرائيل اكثر حرصا على معاهدة السلام اكثر من المصريين وبعد سقوط مبارك

نفس الكلام علي المجلس العسكرى لو راح مصر هتروح الى اخرى.....

رغم ان ديستورية حكم المجلس العسكرى باطل لان الدستور بينص على حكم النائب الرئيس بعد

الرئيس بعد كده رئيس المحكمة الدستورية بعد كده النائب العام مفيش جيش خالص والناس قالت مش

مشكلة لانة حامى الثورة رغم ان المشير قال بنفسه فى المحكة ان مبارك مأمرش باطلاق النار يعنى

الجيش حمي الثورة من ايه بالضبط ؟......

بعد كده المجلس العسكرى تحالف مع الاخوات لتمرير الاستفتاء علي تغير مواد الدستور والاخوان

فهموا الناس ان اليقول نعم كده بيحمي مصر الاسلامية ودخل الموضوع منافسة بين المسلمين و

المسحيين رغم ان التعديلات لم تحتوى على المادة الثانية البتنص ان الاسلام هو المصدر للتشريع

ليه المجلس عمل كده علشان لو هيتعمل دستور جديد هيقلس من صلاحيات رئيس الدوية المجلس

العسكرى واخد صلحيتها .

وبعد كده استغل احداث السفارة الاسرائلية الهي فى الاساس غلطته لان مكنش فيه رد فعل من

المجلس العسكرى ليهدأ من غضب المصريين بعد مقتل 6 جنود علي الحدود مع اسرائيل و بعد

الاحداث طبق قانون الطوارئ وفقا للقرار الجمهورى للرئيس الخلوع سنة 2009 بتمديد قانون

الطوارئ عامين ,يعني قرارات الرئيس الخلوع لسه شغالة , حاجة حلوة خالص ..

رغم ان الاستفتاء التعمل على مواد الدستور بيقول لا يجوز تمديد قانون الطوارئ الا بأستفتاء شعبي

وطبعا المجلس معملش برغبة الشعب وقلهم طزززززز

وبعد كده المشير ينزل بالبدلة فى الشارع وكاميرا التلفزيون بالصدفة البحتة تصورة (بمدا حلوى

الصدفة دية) ويخرج واحد على التلفزيون ويقول المشير الاصلح لحكم البلاد وبعد كده المشير يترشح

للرئاسة بسسب رغية الشعب وينجح طبعا زى حسنى والكل الهيحصل بدل مكان محمد حسنى رئيس

للجمهورية هيبقي محمد حسين ,لك الله يامصر
مين اللى قالك ان المشير قال فى المحكمة ان مبارك لم يامر باطلاق النار هوه انت كنت معاه فى المحكمة ولا ايه
وبعدين هوه انت لسة بتسال الجيش حمى الثورة من ايه يا اخى عيب قوى السؤال ده
قديم 28-09-2011, 05:42 AM
الصورة الرمزية عصام حشيش
عصام حشيش عصام حشيش غير متواجد حالياً

عصام حشيش will become famous soon enoughعصام حشيش will become famous soon enough

يا جماعة ارجوكم رجاء خالص لوجه الله تعالى الكلام اللى بيتقال ده والتريقة على الجيش وعلى المشير وبدلة المشير بيعمل فجوة بين الجيش والشعب وده فى قمة الخطورة فى هذا التوقيت والاخطر من كده ان الكلام ده لما اسرائيل ولا امريكا تشوفه اكيد حيكونو فى منتهى السعادة لانكم بتدوهم بكلامكم ده حاجة ماكانوش يحلموا بيها
ايه رايكم ما تيجوا نبطل الكلام ده ونعمل حاجة مفيدة بدل مانضيع وقتنا فى شىء يخسرنا ويفيد اعدائنا ويبقوا ضحكوا علينا ووقعونا فى بعض
ما تيجوا نبدا مع بعض من دلوقتى نحول كل كلامنا لتوحيد كل المصريين على كلمة واحدة
ماتيجو ناكد لكل الدنيا ان المصريين فعلا فى رباط الى يوم الدين
انا والله العظيم عارف انكم بتعملوا كده من كتر حبكم لمصر وعارف كمان ان كل واحد فيكم جواه بركان من كل اللى بيحصل
علشان كده ياريت نحول كل الغضب وعدم الرضا ده لطاقة نجمع بيها نفسنا ونوحد صفوفنا وقبل كل ده لازم نقنع انفسنا ان مصر بتاعتنا كلنا وجيش مصر ملكنا وان المجلس العسكرى ده فيه قادة هذا الجيش المصرى العظيم مهماش قادة اسرائيلين ولا خونة ولا ماجوريين
يا جماعة الجيش جيش مصر مش جيش طنطاوى
ايه رايكم نجرب اللى انا بقولو ده لمدة 24 ساعة بس وانتم حتشوفوا الصفحة دى حيبقى عليها ملايين وساعتها حنخلى المجلس يعمل كل اللى المصريين عايزينه بس نجرب وان شاء الله حننجح وخلال ايام النتيجة حتبان وحنشوف كام واحد بيحب مصر مش المجلس ولا المشيروياريت يكون شعارنا مفيش مصرى يهين مصرى ولا يتريق عليه ارجوكم علشان ماحدش يهينا ولا يتريق علينا
ونختلف مع بعض بس مانكرهش بعض وكل واحد فينا يحترم راى الثانى لاننا مهما اختلفنا فى الراى احنا فى مركب واحدة لو عامت حتعوم بينا كلنا ومش حكمل لو الثانية
لانها ان شاء الله حتعوم يعنى حتعوم بيكم وبكل المصريين الخلصين
وتحيا مصر ويحيا كل المصريين
قديم 28-09-2011, 10:53 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mf86 مشاهدة المشاركة

ياريت تعيد سماع المقطه بتأني

المشير قال لا مش هنفتح النار علي الشعب

يعني هل قال جاتلنا اوامر بضرب المتظاهرين واحنا رفضنا ؟؟؟

ونفس الؤال ده اتسأل للمشير في اجتماعه مع قادة وضباط المنطقة المركزيه ؟؟
قال أنا قلت في حفل كلية الشرطه كلمة للتاريخ أن سلاح الشعب لن يتوجه الي صدر الشعب ومهما حصل الجيش لن يطلق النار علي المتظاهرين ...

ولما سألناه عن شهادته امام المحكمه قال .... لارقيب علي الا الله ثم ضميري ولن ولم أشهد زورا ....

لا مش حنفتح النار على الشعب .... هي مش ( لا ) دي معناها رفض او رد على سؤال ... يعني ( لا ) مبتطلعش لوحدها لازم يكون قبلها في طلب او سؤال !!
ما علينا ....
عموما احنا مش حندخل جوا ضماير الناس و مش بشكك في مصداقيه ووطنيه حد
خصوصا رجال الجيش لأن الجيش المصري دايما له معزه خاصه في قلب اي مصري
وبالنسبالي افتخر بجيشي المصري اللي استرد لينا سيناء و لأن جند مصر ذكروا في القرأن انهم خير جند الارض

لكن .....

خير جند الارض هم خير من يحموها و يدافعوا عنها .... مش خير من يحكموها

شاءت الاقدار اني اشتغل فتره مع فريق سابق بالقوات المسلحه ( وكان تولى منصب وزير دفاع و محافظ قبل ما يتولى مجلس اداره شركه عقاريه )
قمه الوطنيه و الاخلاص و التفاني وكل اللي تحب تسمعه
لكن عقليه الجيش واحده ..... تنفيذ الاوامر ... و ده اللي احنا عايشين فيه بقالنا 60 سنه
فسواء لبس البدله او قلع البدله ... العقليه واحده مبتتغيرش
للاسف من ساعه الاستفتاء و ديكتاتوريه القرار واضحه ... انا مش عايز اخوض في تفاصيل و كلام انا نفسي مش عايز اتكلم فيه ....
لكن على الاقل طالما احنا ساكتين و مكتومين ... مش لازم بقى حركات جس النبض المستفزه دي

بس هي الغلطه مش على الناس اللي اتريقت وعلقت ... الغلطه على اللي اداهم الفرصه بخطوه غير محسوبه و تنم عن سذاجه سياسيه وانفصال عن نبض الشارع

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 28-09-2011, 11:22 AM
m_elshreif m_elshreif غير متواجد حالياً
من انا؟: m_elshreif
التخصص العملى: ادارة اعمال
هواياتي: السفر

m_elshreif will become famous soon enough

ياااااااااااااااااااااااا اااا جماعه لابد من احترام المشير والمجلس العسكرى والتفاخر به لانه هو الذى احترم الشعب اثناء الثورة ولا فعل كما فعل الجيش السورى والليبى (كفااااااااااااااايه فتنه ووقعيه)