العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 05-04-2010, 01:34 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هام/ازاى ترجع عربيتك اول ما تكتشف انى اتسرقة على طول و تعرف مكانها لو حتى فى اخر مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mesho70 مشاهدة المشاركة

استاذ خالد

الجهاز بإختصار بيعطى احداثيات اما ( X & Y ) او ( LAT & LONG ) وهو

بيحدد موقعك اما عالميا ً او محليا ً وهى دى البيانات التى تستخدم لتغذيتها للصواريخ

والطائرات لضرب المواقع ومن هنا بتكمن الخطورة يعنى لو حضرتك معاك GPS

ووقفت جنب اى منشأة او موقع واخذت رصدة بيعطيك بيانات الموقع مباشرة\

ودة سبب منعة خوفا ً على المواقع الاستراتيجية والهامة فالبلد

حتى انك لاتجد تلك المواقع على Google Earth

كما ان الجهاز يستخدم كدليل فى الطرق الصحراوية ( عبور الحدود مثلا ً ) ومن هنا

تكمن خطورتة

وتقبل تحياتى
حكاية الصحرا دى انا عارفها لانى بستخدم جهاز شبهه هناك بس للحق انا بستلفه وارجعه وحكاية جوجل ايرث دى معروفة بس فى مصر كل بالمكشوف حتى قصر الريس من جوه وانا شخصيا شفته من جوه على جوجل ايرث وجريدة المصرى اليوم من سنتين انتقدت الحكاية دى بينما دولة زى اسرائيل تيجى عند النقط الاستراتيجية وتلاقى مفيش تفاصيل عكس هنا وانتقاد المصرى اليوم قديم انا معرفش ايه الحال دلوقت وعلى فكرة انا قابلت مهربين فى الصحرا وشفت مرة عربية نقل محملة مخدرات وواضح انها جاية من ليبيا وطبعا عملت عبيط لان الصحرا مالهاش حل
وبعدين ياعم حقك عليا متشخطش فيا كده هههههههههه
قديم 05-04-2010, 02:42 PM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هام/ازاى ترجع عربيتك اول ما تكتشف انى اتسرقة على طول و تعرف مكانها لو حتى فى اخر مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

حكاية الصحرا دى انا عارفها لانى بستخدم جهاز شبهه هناك بس للحق انا بستلفه وارجعه وحكاية جوجل ايرث دى معروفة بس فى مصر كل بالمكشوف حتى قصر الريس من جوه وانا شخصيا شفته من جوه على جوجل ايرث وجريدة المصرى اليوم من سنتين انتقدت الحكاية دى بينما دولة زى اسرائيل تيجى عند النقط الاستراتيجية وتلاقى مفيش تفاصيل عكس هنا وانتقاد المصرى اليوم قديم انا معرفش ايه الحال دلوقت وعلى فكرة انا قابلت مهربين فى الصحرا وشفت مرة عربية نقل محملة مخدرات وواضح انها جاية من ليبيا وطبعا عملت عبيط لان الصحرا مالهاش حل
وبعدين ياعم حقك عليا متشخطش فيا كده هههههههههه

انت شكتتنى فى نفسى وقعدت اقرأ الرد بتاعى اكتر من مرة

ادور على الشخت او حتى صوت عالى ملقتيش

عموما ً يا اخى لو فية حاجة حقك علي

وانا كنت بحاول بس اوصل الفكرة لان دة مجال

عملى واعتقد انى عندى فكرة عنة

والنهردة الدنيا ربيع والجو بديع وكل عام وانت بخير
قديم 05-04-2010, 08:41 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

ياعم بنهزر معاك
و لما قلت استاذ خالد فى سطر لوحدها تحس ان واحد بيشخط فيك ثم انا بالى طويــــــــــــــــــل جدا ومبزعلش
ماشى ياعم الدنيا ربيع وانا قفلت على كل المواضيع
قديم 09-04-2010, 03:24 AM
engahmedsayed engahmedsayed غير متواجد حالياً

engahmedsayed is a jewel in the roughengahmedsayed is a jewel in the roughengahmedsayed is a jewel in the roughengahmedsayed is a jewel in the rough

لا بجد حلووووووووووو الموضوع كده نسيب الموضوع و الفكره و نقعد بقى ندور على قلى شخط وزعق
المهم
ياجماعه انا عارف انى فى خاصيه اسمها gps بس مش شغاله فى مصر طيب نعمل ايه نفكر و له منفكرش نطور الفكره وله منطورش بس
الموضوع اجتهاد مش اكتر وانا خلاص نفاذتها فى عربيتى و ربنا يستررررررر
قديم 24-01-2011, 10:05 AM
الصورة الرمزية Komy
Komy Komy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الشركة المصرية لنقل الكهرباء
هواياتي: العربيات

Komy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond repute

جميلة جدا جزاك الله خيرا طب إنت عامل كده عندك؟

Komy