العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > نادى الاطباء

نادى الاطباء خاص بالموضوعات الطبية التى يضعها المتخصصون خدمة لباقى الاعضاء

قديم 21-05-2009, 12:55 AM
alref alref غير متواجد حالياً
من انا؟: Radiomania
التخصص العملى: Radiologist

alref has a reputation beyond reputealref has a reputation beyond reputealref has a reputation beyond reputealref has a reputation beyond reputealref has a reputation beyond reputealref has a reputation beyond reputealref has a reputation beyond reputealref has a reputation beyond reputealref has a reputation beyond reputealref has a reputation beyond reputealref has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حادثه في جهاز الاشعه بدار الفؤاد .. بين الاهمال و الفساد

نقول برضو حمد لله علي السلامة
و احنا معاك في اي حاجة تحتاجها..
و يا ريت تجيبلي اسم اخصائي الأشعة اللي كان موجود وقتها..و انا هحاول اعمل كام اتصال

No
Pain No Gain
Dr. Mohamed El-Refaey
Radiologist

قديم 21-05-2009, 12:55 AM
محمد شهاب محمد شهاب غير متواجد حالياً

محمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond repute

يا سامح باشا احنا كلنا قلوبنا معاك
يا ريت اول ما يكون ممكن تبقى ترد علينا ولو بكلمة قصيرة
علشان نطمئن على الوالدة
ربنا يقومها بالسلامة ويكتب لها تمتم الشفا
قديم 21-05-2009, 01:21 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_3eshoo مشاهدة المشاركة

اولا احب اقول الف حمد لله على السلامه للسيده الوالده
ثانيا احب اعتب على الدكتور تامر بس عتاب اخوات يا رب مايزعلش مني
الدكتور زمان اسمه الحكيم يعني مش مجرد واحد بيوصف علاج للناس و من يبتدي عمل يتمه للاخر
يعني يقول للمريض الي مش عارف حاجه كل التعليمات و يجبر المريض على الالتزام بيها حتى لو بقوة السلاح
الموضوع مش موضوع نظام طبي فاشل ولا مرتبات متدنيه الموضوع موضوع مريض بنعامل ربنا فيه
و حاجه زي دي لابد من وجود دكتور اخصائي اشعه و الفني المختص بجهاز الاشعه و الي استغربتله قوي وجود الممرضه في جهاز الاشعه
ده القانون الي موجود في وزاره الصحه
الفني مسؤل عن تعليمات الجهاز و الدكتور للتعليق على الاشعه الي ظهرت يعني الدكتور مالوش زنب
بس الدكتور لو شاف حاجه غلط من الفني يوقم يديله على قفاه و يدي هو التعليمات
برجاء تقبل من اخوك الصغير العتاب ده
و للاخ يارب اكون وضحتله الصوره علشان يعرف ياخد اجرائاته في الشكوى
انت كدة بتاكد كلامى بان النظام فى الصحة فاشل وكم من ممرضة لبست دكتور بلاوى
مفيش نظام محدد للعمل ولا قوانين من خبرة العمل فى مستشفيات وزارة الصحة لمدة 10سنوات
الاهمال وضياع الحقوق لان العملية ماشية بالبركة زى كل حاجة فى مصر00ده صاحبى وده حبيبى وده له واسطهوده انا خايف منه يبقى اهتم واديله عينيا 00الصحة وعلى الرغم من خطورة معاملاتها الا انها مثل باقى الجهاز الحكومى ولا تغليق
وبعدين قوة سلاح ايه ؟
الدكاترة بتنضرب وتتشتم فى المستشفيات بالاب والام وأقذع الالفاظ وما من قانون يحميهم
مشفتش دكاترة انضربوا من الناس بحق او بدون حق !
الدكتور ده اغلب واحد فى منظومة الصحة واللى بيأجل فى كتابة التقرير لانه مش عارف يكتب ايه او مستنى اوامر عليا ليروح ورا الشمس!
ومن ناحيه اخرى الدكتور وكل من يعمل فى الصحة تربى على مفاهيم الفوضى واللامبالاة والاهمال والعشوائية مثله مثل الجميع لانها ثقافة مجتمع

قديم 21-05-2009, 01:27 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

الله يسلمك يا دكتور عيشو ..
وشكرا على توضيحك لنظام العمل بالاشعه ..
وفعلا .. الموضوع مش موضوع اجور متدنيه
خصوصا ان مستشفى زي دار الفؤاد مينطبقس عليها الوضع ده ..
امال المستشفيات العامه تبقى ايه ؟؟
هي المشكله اهمال و فتور ضمير ... و الاكبر من كده .. محاوله توريه الخطاء بخطاء أكبر بسبب ضعف النفوس ...

اللي فهمته يا استاذ دمياطي ان قوه المغناطيس بتشد اي قطعه معدنيه صغيره بقوه جاذبيه شديده ...
طلقه الرصاص الساكنه لا تصيب ... لكن سرعتها الشديده تجعلها قاتله
وده اللي ممكن يكون حصل مع العمله المعدنيه .. خصوصا لو كانت موجهه على سيفها ... كأنها سكينه ... ده بأفتراض ان الاصابه سببها قطعه معدنيه مش خلل بالجهاز ...
اللي انا مستغرب له ان الممرضه تقول كده .. يعني في مسلسل الاهمال و الكدب هي دي اللي جايه تقول الحقيقه بمنتهى البراءه و السذاجه !!!!
الحمد لله انها كانت اصابه سطحيه ... بغض النظر ايه اللي سببها

للأسف يا دكتور رفاعي مسجلتش الا اسم المدير الطبي المناوب .. انا جبت اسم اكبر واحد كان موجود ساعتها ... و هو بقى يكر اي حد بعده

الف شكر على اهتمامك يا استاذ محمد شهاب ...
الحمد لله على كل شيء .. الاصابه جت سطحيه .. اينعم النهارده السكر طلع 400 و الضغط 190 على 110 .. بسبب القلق و الضيق و حرقه الدم ... لكن الحمد لله انها جت على اد كده ...
قدر و لطف

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

التعديل الأخير تم بواسطة sam ram ; 21-05-2009 الساعة 01:36 AM
قديم 21-05-2009, 01:29 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

خرجت من المستشفى متوجها الي قسم الشرطه ... و لكن اي قسم .. هل هي تابعه للشيخ زايد ... ام ل 6 أكتوبر ..
اتصلت بظابط صديق ... اعطاني رقم النجده ل 6 اكتوبر لأسألهم
اتصلت بالنجده ورد علي صوت ريفي لا يعلم شيئا و بعد محاولات مضنيه .. اخبرني ان دار الفؤاد بعد ميدان جهينه !!!!!
واخيرا سأل شخص بجانبه و سمعته يخبره انها تابعه لأكتوبر ..
توجهت لقسم اول 6 أكتوبر بالحي السابع .. وفي الطريق اتصلت بالأبن الاكبر لخالتي الكبرى (رحمها الله ) فقال لي ان والدي اخبره بما حدث وانه يعرف صاحب مركز اشعه مشهور و سيتصل به لمعرفه ما يجب عمله ...
كما اتصلت بصديق لينصحني بما يجب ان اذكره في المحضر .. وان ارفق بالمحضر اي اوراق رسميه من المستشفى .. فتوقفت لتصوير ايصال الكشف و الاشعه
ووصلت القسم
وكلما مررت بشخص يسألني حضرتك عايز ايه .. ابلغه .. فيشاور لي ان اتقدم ... احسست انني ذاهب لمكان امني حصين و لا يصح ان اتقدم الا اذا كان عندي سبب مقنع ... عايز اعمل محضر
على باب القسم قام صول (من بتوع زمان .. شنب و هيبه ) بسؤالي و اشار الي بالصعود الي الدور الاول حيث وحده المباحث .. دخلت المبنى ووجدت كونتر كبير امامي و سلم على اليسار فصعدت و وجدت قاطوع خشبي به باب و شباك .. اطللت من الشباك ووجدت شخص جالس فأخبرته ... عايز اعمل محضر ...
فخرج من الباب و قادني الي الاسفل !!!!!
اشار الي الكونتر الكبير ... فتوجهت للظابط ... ملازم بدبورتين ... سألني ايه الحكايه .. قصصت المختصر ...
قال استريح شويه ونعمل لك المحضر .. و اشار الي مكان للجلوس ... وجدت الناس تجلس منتظره ... و لا يوجد مكان فوقفت منتظرا ..
محضر حادثه ...
محضر سرقه ...
اتصلت بوالدي ... اخبرني بأن احد المسئولين بالمستشفى اتصل به بناء على اتصال ابن خالتي و قدم بالغ اعتذاره و اسفه و وعد باجراء كافه التحاليل و الكشوف اللازمه للإطئنان على صحه الوالده ... كما قام مدير اداري بالاتصال بوالدتي وقدم بالغ اسفه و اعتذاره .. وانه الان يوجد معها طاقم من اطباء المستشفى يجرون الفحوصات الطبيه العامه ....
اتصلت بصديق بالداخليه فأعطاني اسم ظابط بالاسم .. سألت عنه ولم اجده بالقسم وطلبوني لكتابه المحضر ....
طبعا بيسمعو القصه و يسألو سؤالين تلاته و يقعدوا يكتبو المحضر ...
سألني تتهم مين ... قلت له المدير الطبير المناوب (وذكرت اسمه ) واتهمه بالاهمال الذي تسبب في اصابه والدتي ...
قالو انهم سيرسلون معي امينا من القسم لأخذ اقوال والدتي ...
اتصلت بوالدي لأخبره فقال لي انهم في طريقهم الي البيت لأن والدتي تريد الراحه ....
ابللغتهم بالقسم فقالو انها اذا لم تكن تستطيع الحضور للادلاء باقوالها فيمكنها الراحه والحضور خلال يومين لاخذ اقوالها و استكمال الاجراءات لتحويلها للكشف و كتابه تقرير بالاصابه ..
ووقعت على المحضر و اخذت رقمه على ان احضر والدتي لاحقا لاستكمال الاجراءات

وتوجهت لمنزل والدي ...

وللحديث بقيه

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &