العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > نادى الاطباء

نادى الاطباء خاص بالموضوعات الطبية التى يضعها المتخصصون خدمة لباقى الاعضاء

قديم 18-08-2011, 11:13 AM
fundays fundays غير متواجد حالياً

fundays will become famous soon enough
افتراضي رد: عايز ابطل سجائر . اعمل ايه؟؟؟؟

تنوي نية صادقة لله
وخلي عندك عزيمة
ومتقعدش مع حد بيدخن
قديم 18-08-2011, 11:30 AM
الصورة الرمزية ironheart
ironheart ironheart غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer
هواياتي: CARS & COMPUTER

ironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond repute

اسمع شريط شعبان كتير (هبطل السجاير)

ONE DAY YOU WILL SEE MY PLACE IN THE WORLD OF HISTORY
قديم 18-08-2011, 12:32 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fineart607 مشاهدة المشاركة

توكل على الله ان شاء الله انا عندى امل انك هتبطلها وكرر الكلمة دى الحمد لله الذى عافانا من العفانة لان السجائر عفانة وحط سواك فى فمك بدل السيجارة ان شاء الله هتبطلها انت نيتك كويسه وربنا هيعينك ان شاء الله
لحظة من فضلك استوقفنى بشىء من الاستغراب جملة ( الحمد لله الذى عافانا من العفانه) سمعتها فين دى يا اخى ...؟؟؟؟؟ اعتقد انه لا يجوز او على الاقل ليس من الادب مع الله الدعاء بمثل هذه المسمات والالفاظ حتى لو حضرتك اخدت بالك من دعاء قضاء الحاجه (ده غير الخروج من الخلاء) الحمد لله الذى اذهب ما بى من اذى
يعنى بالقياس كده ما ينفعش نستخدم الفاظ سيئة فى جمله تحتوى على لفظ الجلاله وخصوصا لو كان دعاء
انا عارف ان القافية بتحكم عافانا و عفانه لكن برضه الادب فى الدعاء مطلوب على الاقل عشان يكون مقبول ان شاء الله
واؤيد فى نقطة التوكل على الله بس برضه التوكل بمعناه الحقيقى واللى يجيب نتيجه مش سهل خالص

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.genedy مشاهدة المشاركة

عندى تجربة كبيرة وخطيرة مررت بها
فى هذا الشأن...
ونصيحتى لك ان لا تتوقف عن التدخين الا اذا كنت..
متابع مع طبيب .. والافضل ان يكون متخصص.....
لييييييييييييييه حضرتك بتقول كده.....؟؟؟؟؟ انا عارف ان بعض حالات الاقلاع عن التدخين بيبقى فيها مشاكل نتيجة التوقف المفاجىء او التدريجى مش عارف بالظبط لكن ممكن حضرتك تقولنا لييييييييييييييه؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eshoo مشاهدة المشاركة

السلام عليكم.....
عن تجربه شخصيه جرب فتره تشرب شيشه فواكه وانت هتلاقي نفسك مش قادر تشم حتى ريحة سيجاره مولعه او مطفيه وماتفتكرش ان مافيش فرق بين السجاير والشيشه الفواكه الشيشه سهل انك تبطلها وعلى العموم جرب وهاتدعيلي
اولا صعب على مدخن السجاير التخلى عنها مقابل شيشة فواكة لانك كده بتقارن بين شىء تأثيرة قوى (السجاير) وشىء اخر تأثيره ضعيف ده بالنسبة للنيكوتين والمزاج والحاجات اللى بتخلى الواحد يدمن التدخين عموما الشيشة فعلا يسهل الاقلاع عنها لكنها برضه مضرة ويمكن اكتر من السجاير فا ما عتقدش اننا نحل المشكله بمشكلة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boshah مشاهدة المشاركة

ماهى المشكله انى ابطل السجائر وابقى مدمن شيشه الفواكه
مش هاتبقى ادمان للدرجه بالمعنى المفهوم انت بس هاتتمسك بالشيشة لانك اعتبرتها بديل للسجاير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boshah مشاهدة المشاركة

انا الحمد لله بقالى 17 يوم مبطل السجائر خالص ادعولى ربنا يثبتنى .
من الواضح كده انك توقفت عن التدخين اول يوم رمضان صح؟؟؟؟؟؟
والله رمضان ده فرصه بس الشاطر اللى زيك هوه اللى يستغلها
للأسف ماعرفتش استغل الفرصة دى
ربنا يثبتك وتكمل لغاية بعد رمضان ودايما ان شاء تكون مقلع عن التدخين

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 18-08-2011, 12:40 PM
الصورة الرمزية Ahmed Salah ahmed
Ahmed Salah ahmed Ahmed Salah ahmed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

Ahmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to behold

بسم الله الرحمن الرحيم

انا كنت من المدخنين بشراهه ، الحمد لله انا دلوقتي بقالي 15 شهر لاني بطلت السجاير من 24/5/2010
الموضوع بسيط جدا يا جماعه وموضوع النيكوتين والادمان دا كلام فاضي انت مش بتشم هيروين يعني
التدخين ما هو الا عاده ، حاجه اتعودت تعملها في وقت معين في مكان معين.
وعشان تبطل ماينفعش موضوع انا بدال ما اشرب علبتين نخليها علبه وبعد العلبه 10 سجاير لانك في خلال الفتره دي هتقابلك مشكله مثلا تلاقي نفسك شربت 3 علب وهتلاقي نفسك بتلف وتدور مع ان الهدف واضح
عايز تبطل سجاير يبقي فورا وبلاش تضحك علي نفسك
انت ممكن تجرب حاجه واحده تثبتلك ان السجاير دي ما هي الا عاده
كلنا بنموت ونشرب سيجاره مع الشاي ، جرب انك تشرب الشاي من غير السيجاره
اول مره هتلاقي الموضوع صعب ،تاني مره الاحساس بيكون ااقل ، تالت مره هيقل اكتر وهكذا لحد ما تتعود تشرب الشاي من غير سجاير
انا شخصيا كنت كدا لدرجه اني لما اتخلصت من كل المواقف اللي كنت باعملها وانا باشرب السيجاره واتعودت عليها من غير سيجاره ما فضلش غير موقف واحد وهو وانا مسافر متعود اسافر بالقطر قبل ما اشتري العربيه " وطبعا لازم طول وقت السفر ااقف بين العربات واحرق في السجاير" ووقتها كنت مبطل السجاير بقاللي 5 شهور تقريبا واول ما ركبت القطر لقيت نفسي عايز اشرب سجاير ومش قادر ااقعد علي الكرسي طبعا طردت الاحساس دا في لحظتها وبعد كدا سافرت مرة واتنين وتلاته والاحساس دا ما رجعش ليا تاني
الحمد لله رب العالمين الذي عافاني
ثم انا كنت باشرب من علبتين ل تلاته يوميا والعلبه في وقتها كانت ب 8.5 تقريبا ، يعني المتوسط 20 جنيه يوميا يبقي 600 جنيه في الشهر
انا فكرت 600 جنيه في الشهر ممكن يعملولي كتير دول تقريبا نص قسط عربيه زيرو ، او لو ضفتهم علي ايجار شقتي مثلا اتأجرشقه في مكان ارقي وافضل.

انا اتخذت قرار اني ابطل سجاير في اسبوع ابني زياد وفكرت بعقلي ايه ذنب طفل زي كدا يتعرض لدخان سجاير مسمم ، ولما يكبر ويشرب هو كمان لانه شايف ابوة بيشرب قدامه والسجاير دي اول الطريق

اول طريق انك ممكن تبدأ تفكر في المخدرات زي البانجو والحشيش ، لكن اللي مش بيدخن عمره ما هيفكر في حاجه زي دي ابدا

نسيت ااقولك انك ممكن تشتري هولز بالنعناع مثلا وكل ما تحس انك عايز تشرب سيجاره خد واحده واشتري لب وقزقز

الموضوع محتاج بس عزيمه واصرار وانك دايما تفكر بانك انت غلط وان اللي مش بيدخن احسن منك لانه بيحافظ علي صحته ويحافظ علي فلوسه ويحافظ علي دينه برضه

والله العظيم لما كنت باشرب سجايرما كنت باحس في خشوع في الصلاه اصلا وكنت باحس ان باعمل حاجه حرام

اخيرا ربنا يعافي كل مدخن وكل مبتلي مسلم

قديم 18-08-2011, 03:07 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

لييييييييييييييه حضرتك بتقول كده.....؟؟؟؟؟ انا عارف ان بعض حالات الاقلاع عن التدخين بيبقى فيها مشاكل نتيجة التوقف المفاجىء او التدريجى مش عارف بالظبط لكن ممكن حضرتك تقولنا لييييييييييييييه؟؟؟؟
وهو ماحدث بالفعل استاذ ايمن
فجأة .. قررت ان اقلع عن التدخين
بعدها لم اشعربتغييرات واضحة غير انى شهيتى اصبحت مفتوحة بشكل
كبير وزاد وزنى بشكل لم اكن اتصورة
وبعد فترة حدث العكس تماما ونقص الوزن ولم يعد هناك شهية
لأى طعام بالاضافة الى اعراض اخرى كثيرة.. بأختصار
توقعت انى احتاج الى اجازة لأراحة اعصابى وبالفعل نزلت مصر
ولم يتغير فى الأمر شئ ذهبت الى اطباء كثر تخصصات مختلفة
ولم يتوصلوا لشئ بعد اسبوع واحد قررت العودة الى هولندا
وذهبت بعدها الى طبيبى الخاص وكنت لم اذهب له من فترة
نتيجة انى لا اشكو من شئ.. اما هذة المرة فالوضع مختلف خاصا
انى كنت قد فقدت الكثير من وزنى.. وعندما اخبرتة انى اقلعت عن التدخين طلب منى فى الحال اجراء تحليل دم
وقال لي انا عندي شك فى شئ ما ولكن بعد نتيجة التحليل سوف نرى
واتضح فيما بعد ان شكة فى محلة..هناك خلل حدث فى عمل الغدة الدرقية
ونتيجة ذلك اصبحت تعمل بشكل اسرع او تفرز
هيرمون اكثر ما يحتاجة الجسم ..ونتيجة لهذا لا يستفيد الجسم
من الغذاء لهذا كان نقص الوزن بالاضافة الى اعراض اخرى كثيرة
تختلف جزائيا من شخص لأخر....
والسبب كما وضحة لي الطبيب
لا يوجد علميا سبب واضح لأمراض الغدة الدرقية فى حالة
نقص الهرمون او زيادتة ولكن قد يتعرض المريض لصدمة ما
بمعنى ان هناك اسباب نفسية..او ان يحدث خلل نتيجة تغييرات تكون قد حدثت فى
داخل الجسم تؤثر على طريقة عمل الغدد بوجة عام وبالنسبة لي
لم يتغير اى شئ الا انى قررت فجأة الاقلاع عن التدخين
وهو الخطاء الثانى الذى وقعت فية....
اما رحلة العلاج فأستغرقت نحو عامان ونصف...
ولهذا انصح اى احد يريد ان يتوقف ان يتابع مع طبيب.