العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 25-05-2012, 02:54 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا عطلان بالاوبل علي الطريق

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

1- أفتح كونتاكت ....وأسمع صوت طلمبة البنزين المعروف قبل سنة الدواره

2- لو مسمعتوش .....أفتح علبة الفيوزات وراجع على فيوز الطلمبه وكتاوت الطلمبه بالعلبه

3- لو لقيت الطلمبه شغاله صح

4- أفتح غطاء الزيت أعلى المكنه وأدى سنه مارش وبص على الكامه من فوق

لو لقيتها مبدورش .....يبقى الكاتينه إنقطعت ( لاقدر الله )

----------------------

وأهم شىء حاليا تكون مطمن للبطاريه وممكن تستعين بحد يديك بطاريته تدور بيها

لو كانت البطاريه وحشه فعلا

أو أطرافها كانت مهويه ومبتقبلش شحن من الدينامو
الله يباركلك يا بشمهندس
قديم 26-05-2012, 10:59 PM
ahmed.tayeh ahmed.tayeh غير متواجد حالياً

ahmed.tayeh is on a distinguished road

والله يا اخوانا انا شاكر ليكم ردودكم وتعبكم معايا بس انا خايف اندم اني اشتريت الاوبل
الموضوع باختصار اتضح ان طرمبة البنزين مش واصلها كهرباء والمهم ان انا جبت كهربائي وشيك علي الكهرباء لقي فعلا سلك الطرمبة مش واصل ووصله والعربية اشتغلت تمام بس للاسف بعد ماشغله لقيت اللمبة اللي في التابلوه بتاعت ال speed او ال s عمالة تنور وتطفي في التابلوه طول ما العربية دايرة والعربية مابقتش بتسحب زي الاول وحاسس انها مابتديش غيارات وانا ماشي فقلت اروح لحد بيفهم في الاوبل في السويس لان انا من السويس المهم روحت لواحد كهربائي وانا عنده قالي انا مشغول وتعالي بكرة جيت ادور العربية عشان امشي لقيتها عملت معايا نفس العيب بتاع اول امبارح انها مش بتدور وكشف علي الطرمبة لقي بردو مش واصلها كهرباء وبعد ما وصلها كهرباء لقي الطرمبة مش شغالة روحت اشتريت طرمبة جديدة واشتغلت العربية تمام بس هوة مدي الطرمبة كهرباء مباشرة من الفيوزات مؤقتا ياعني عشان اقدر امشي بيها
بس انا دلوقتي خايف ان يكون موضوع ال s ده خايف يكون فتيس ارجوكم ايه الحل
قديم 26-05-2012, 11:08 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

متابع بأهتمام---وربنا يكرمك وتحل جميع المشاكل

قديم 26-05-2012, 11:08 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

شوف يا أستاذ / أحمد

فى أى سياره

طالما حرارة المكنه وضغط الزيت تمام ودورة التبريد تمام

وسحب السياره بشكل عام تمام

فمفيش مايدعو للقلق

وأى عيب طارىء بسيط فى عداد أو حساس

لايشكل وضع يدعوك للقلق

ويتعالج بسهوله لدى متخصص

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 28-05-2012, 04:27 AM
ahmed.tayeh ahmed.tayeh غير متواجد حالياً

ahmed.tayeh is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed.tayeh مشاهدة المشاركة

والله يا اخوانا انا شاكر ليكم ردودكم وتعبكم معايا بس انا خايف اندم اني اشتريت الاوبل
الموضوع باختصار اتضح ان طرمبة البنزين مش واصلها كهرباء والمهم ان انا جبت كهربائي وشيك علي الكهرباء لقي فعلا سلك الطرمبة مش واصل ووصله والعربية اشتغلت تمام بس للاسف بعد ماشغله لقيت اللمبة اللي في التابلوه بتاعت ال speed او ال s عمالة تنور وتطفي في التابلوه طول ما العربية دايرة والعربية مابقتش بتسحب زي الاول وحاسس انها مابتديش غيارات وانا ماشي فقلت اروح لحد بيفهم في الاوبل في السويس لان انا من السويس المهم روحت لواحد كهربائي وانا عنده قالي انا مشغول وتعالي بكرة جيت ادور العربية عشان امشي لقيتها عملت معايا نفس العيب بتاع اول امبارح انها مش بتدور وكشف علي الطرمبة لقي بردو مش واصلها كهرباء وبعد ما وصلها كهرباء لقي الطرمبة مش شغالة روحت اشتريت طرمبة جديدة واشتغلت العربية تمام بس هوة مدي الطرمبة كهرباء مباشرة من الفيوزات مؤقتا ياعني عشان اقدر امشي بيها
بس انا دلوقتي خايف ان يكون موضوع ال s ده خايف يكون فتيس ارجوكم ايه الحل
تم حل المشكلة والحمدلله واتضح ان الشخص اللي صلحلي كهرباء الطرمبة ربط الضفيرة بأفيز بس كانت ملمسة في صاج العربية وعاملة ارضي وعشان كدة الفتيس كان فاصل وماكنش بينقل غيارات بس دلوقتي تمام الحمدلله وكل حاجة تمام