العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 12-08-2011, 08:15 AM
Elbossahmed2008 Elbossahmed2008 غير متواجد حالياً

Elbossahmed2008 is on a distinguished road
افتراضي رد: افضل سيارة تصلح لكى تكون تاكسي

انا عندي تاكسي مع احترامي للأخوه اللي بيقولو بي واي دي هيه بتاخد بنزين 80 ؟؟
حعمل ايه بالوسع الزبون 5 دقايق و بينزل
سعر الفانوس كام عشان لو اتكسر و سعر طقم السيرفس و هل ليها قطع غيار استيراد ؟؟

معلش يا خونا دي عربيه اكل عيش مش فسحه وجاي و يعني بتلف طول النهار انا عندي التاكسي في المنوفيه شبين الكوم متجيش قد حي من احياء القاهره بعمل في اليوم الواحد مش اقل من 300 كيلو

المفاضله كانت ما بين الفيرنا و اللانوس و دي الاسباب اللي خلتني اختار الفيرنا
شكلها احدث نسبيا من اللانوس و ان المكنه 1600 مش زي الانوس 1500 بس الفيرنا يعني = بنزين 80 + مكنه 1600 + الفانوس بي 60 جنيه لو اتكسر + مصاريف ال 10 جنيه ترويق بتبان فيها عن اللانوس طقم السرفس الاصلي 220 جنيه ( سير كتينه + سير دينمو + سير باور + سير تكيف ) اصلي غبور بس شاريهم من بره التوكيل + كل حاجتها بي بلاش + في حاله الرغبه في البيع بتبقي مطلوبه عن اي تاكسي تاني وممكن ترفع فوق سعرها 10 الاف جنيه مع النمر
في حين العربيات التانيه بتبقي عاوز تبيع و مش عارف
قديم 12-08-2011, 01:20 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

افضل السيارات :

فيرنا

لانوس

اللهم احفظ بناتنا ونسائنا فى كل مكان من شياطين الانس
قديم 12-08-2011, 02:30 PM
f3_byd f3_byd غير متواجد حالياً

f3_byd is just really nicef3_byd is just really nicef3_byd is just really nicef3_byd is just really nicef3_byd is just really nice

انا عندي تاكسي مع احترامي للأخوه اللي بيقولو بي واي دي هيه بتاخد بنزين 80 ؟؟
حعمل ايه بالوسع الزبون 5 دقايق و بينزل
عندنا في القاهرة غير المنوفية المشاوير بتطول و الزبون هنا بينقي العربية دي بالزات و بيوقفها و موضوع بنزين 80 ده انت الي هتندم عليه بعدين و معلومة تانية ليك كل التاكسي في القاهرة و خصوصا البي واي دي شغال غاز و بسم الله ما شاء الله لا يفرق شيئ عن ال 92 في السحب او اي حاجة

سعر الفانوس كام عشان لو اتكسر و سعر طقم السيرفس و هل ليها قطع غيار استيراد ؟؟

معلش يا خونا دي عربيه اكل عيش مش فسحه وجاي و يعني بتلف طول النهار انا عندي التاكسي في المنوفيه شبين الكوم متجيش قد حي من احياء القاهره بعمل في اليوم الواحد مش اقل من 300 كيلو

المفاضله كانت ما بين الفيرنا و اللانوس و دي الاسباب اللي خلتني اختار الفيرنا
شكلها احدث نسبيا من اللانوس و ان المكنه 1600 مش زي الانوس 1500 بس الفيرنا يعني = بنزين 80 + مكنه 1600 + الفانوس بي 60 جنيه لو اتكسر + مصاريف ال 10 جنيه ترويق بتبان فيها عن اللانوس طقم السرفس الاصلي 220 جنيه ( سير كتينه + سير دينمو + سير باور + سير تكيف ) اصلي غبور بس شاريهم من بره التوكيل
و مين قالك ان البي واي دي مش فيها نفس المميزات ؟؟؟ موتور لانسر 1600 اسعار قطع الغيار الاصلية و من الوكيل رخيصة جدا و هبعتلك رابط للاسعار بيبان عليها الترويق برضه و بارخص الاسعار انت عربيتك بتعمل 300 كيلو في اليوم و انا برضه كذلك بالظبط و ما شاء الله وحش لا يتأثر ......و متقنعنيش ان الفيرنا هتتحمل التاكسي زيها ابدا ابدا ......انت غفلت كل العيوب الي في الفيرنا و متكلمتش عنها

+ كل حاجتها بي بلاش + في حاله الرغبه في البيع بتبقي مطلوبه عن اي تاكسي تاني وممكن ترفع فوق سعرها 10 الاف جنيه مع النمر
في حين العربيات التانيه بتبقي عاوز تبيع و مش عارف
في القاهرة دلوقتي في مشروع الاحلال السحب و الطلب كله عالبي واي دي و تنافسها الفيرنا و اللانوس و ال اسبيرانزا ماتو في المشروع بسبب البي واي دي اسال في القاهرة على سعرها تاكسي بكام و بعدين اتكلم
قديم 12-08-2011, 03:55 PM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute

متشكر جدا لكل ارائكم
بس مش الصيني يقلق فى الصيانه والاعتماديه
انا سوقت الفيرنا وحسيت انها ضعيفه على التاكسي لوطها وضيقها

ايه رايكم فى الافيو مثلا او اللانوس
انا شوفت لانسر تاكسي بس بسم الله ماشاء الله عليها
زعلت عليها تكون تاكسي بصراحه
انا من المنصورة
ومش موضوع احلال لانه اساسا ربنا ينتقم من المرور والداخليه مطبقهوش هنا
وكمان مانعين ترخيص الاجرة
وخلوا التجار يتحكموا فينا ع الاخر
النمر وصلت هنا 95 الف ج حسبنا الله ونعم الوكيل
فانا هشترى جديد باذن الله عربيه بالنمر
منتظر جميع ارائكم القيمة والمتميزة
وشكرا جزيلا

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اللهم ردنا الى دينك ردا جميلا
تباركت ربنا وتعاليت
قديم 12-08-2011, 03:58 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

لادا بلا منازع

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]