العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 28-11-2012, 06:37 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خطاب عاجل ونصيحة للرئيس مرسى (سيب الكرسى)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة danoora مشاهدة المشاركة

ماما سلوى انا اسفة حقك عليا والله ماكنتش اعرف و الله انا حضرتك اكبر مني اولا ثانيا انا ماكنتش بسخر و الله ابدا
ثالثا ادي راسك ابوسها
ليس منا من لم يوقر كبيرنا ويرحم صغيرنا

ابنتى الحبيبة دنورة
ثقى تماما بأنه كان شيئا لم يحدث و لا خلاف لا سمح الله بيننا
ولكنى فقط انصحك ابنتى الحبيبة كما اقول دائما لاولادى فى البيت
وطالباتى بالجامعة ان نتروى قليلا ونفكر قبل الكتابة او الكلام
ولكنى طبعا اقدر حسن نيتك و المس ادبك الجم و اخلاقك العالية
ولا تقلقى فأنا دائما و الحمد لله التمس الاعذار و احسن الظن
بس ممكن أعتب عتاب خفيف كده الماشى و بأسلوب هزار وليس شجار

انا مثلك حبيبتى احب بلدى و معشوقتى مصر بس خايفة و قلقة من الاحداث
الجارية
واحيانا كل واحد مننا بيفكر بصوت عالى او يحب يشرك و ياخذ رأى إخوانه
و طبعا مع مراعاة آراء الجميع و احترامها وده المفروض يكون بيننا جميعا كمصريين
مش اللى حاصل دلوقتى ربنا يسترها على البلد
ونتحول جميعا الى فلول ( فلول مبارك - فلول مرسى - فلول برادعى - فلول حمدين
فلول فلول فلول فلول فوووووووووووووووووووووووو ووول
ايوة هتقلب فى الآخر فول و طعمية ونزيف الدم فى الآخر مصرى مصرى مصرى مصرى بس مييييين يعرف كده الكل السكينة سارقاه
ومافيش حد عاوز يغلب مصلحة مصرنا الحبيبة فوق المصلحة الشخصية

ربنا يسترها يا دنورة عليكم كلكم شباب مصر
يارب احمى البلد من اى شر
ورد كيد الكائدين
اللهم اجعل كيدهم فى نحورهم

شكرا على كلماتك الرقيقة يا دنورة

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 28-11-2012, 11:39 PM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

أستاذتى الفضله المهندسه سلوى :
يسعدنى ان التقى بك وبضيوف موضوعك المحترم مره أخرى وأرجو ان تسمحى لى بعرض وجهة نظرى البسيطه فى عبارات مختصره جدا فخير الكلام ما قل ودل .
أولا بالنسبه لسيطرة تيار واحد فده موجود فى كافة دول العالم حيث يحكم الدوله الحزب الفائز مرشحه فى الإنتخابات . فهو ينفذ فكر وخطة عمل حزبه السياسى فى ادارة شؤون الدوله وعلاقاتها الخارجيه .
وأنا بالنسبه ليا فانا لا انتمى لأى جماعات او أحزاب ولا علاقه لى باى توجه عقائدى او حزبى . ورغم ذلك فلى رأيى البسيط المتواضع جدا على حد ثقافتى وعلمى المتواضعين جدا واللذان لا وزن لهما . فانى ارى ان ما صدر من اعلان دستورى واعطاء الرئاسه السلطه والقه فان ذلك لصالح البلد واحكام لجام السيطره على ذلك الفرس الجامح وتهدئته . وهو ما نرجوه جميعا لهذا البلد الذى لاحظنا جميعا مدى الفوضى والتسيب والإنفلات الذى حدث فى سلوكيات ذلك الشعب الغير مؤهل للحريه والفاهم لمفهومها بطريقة خاطئه . حيث جنت علينا فترة 60 سنه من الحكم المستبد وافقدت هذا الشعب للكثير من مقومات الوعى والثقافه والعلم والديمقراطيه الحقه .
اضافة الى وجود أصابع قذره للدوله العميقه الفاسده فى مصر والتى مازالت تبذل قصارى جهدها حتى لا تلفظ انفاسها ويتم القضاء عليها . وتجند كل اسلحتها كوسائل لحشد الرأى العام المصرى لإسقاط النظام الجديد وبذا تبد هىفى العوده لحياة من جديد . ومن هذه الأسلحه بل وعلى رأسها جميعا وسائل الإعلام القذره والمأجوره وهى سلاح ذا قوة جباره قام بفعل السحر فى الفترة الماضيه من تلقف كل خطاء يصدر من فعل او لفظ وتسليط الضوء عليه . بل وقلب الحقائق لإلصاق التهم بالنظام الرئاسى . وترهيب الشعب بفزاعة الأخوان المسلمين لحشد الجموع فى صفوف ما يسمى بطرف المعارضه . مستغلين ما ملأ به النظام البائد لعقول المصريين على مدى ثلاث عقود متتاليه .
ومن جهة أخرى فلو اننا نظرنا الى موضوع القضاء والأزمه المفتعله مع مؤسسة الرئاسه دفاعا عن النائب العام بكل ما حوله من علامات استفهام ودوائر حمراء نتيجة تقاعسه عن البت فى العديد والعديد من قضايا الفساد . وما يشاع عن تدخله فى القضايا لصالح الجناه . ثم اعطاء اصحاب النفوذ الفرصه والوقت الكافى قبل بدء النظر فى قضاياهم كى يقوموا بتهريب ما يشاؤون بل وهربهم هم أنفسهم أو على الأقل توفيق أوضاعهم وتأمين انفسهم . ثم باقى مؤسسة القضاء بقيادة المدعو الزند وما تحتاج اليه من تطهير وتنقيه للعديد من عناصر ورموز فاسده تجلت واضحه من خلال أحكامها فى العديد من القضايا منذ الثوره وحتى الآن . وهم يجلسون فى أبراج عاليه يملؤها الصلف والغرور ويعتبرون أنفسهم من طبقه أعلى من باقى الرعيه . أفلا تحتاج هذه الفئه الى اعادة النظر لتطهير مؤسسه من اهم مؤسسات الدوله التى نحتاج جميعا ان نثق بها ؟؟؟؟؟؟؟؟ ثم ان القضاه لا يعملون لحسابهم الخاص وانما يعملون لصالح الرعيه ولا يجوز لهم الإمتناع عن أداء ما يجب عليهم بأى حجه كانت . اضافة الى انهم من المفترض ان يكونوا قدوه للمجتمع فهل القدوه تأتى بالإعتصامات والإمتناع عن اداء واجبهم . ثم لماذا لم يشكلوا وفدا منتخبا منهم للتوجه الى رئيسالجمهوريه والإجتماع معه لرأب الصدع وتوفيق الآراء . الا انها الفتنه وتصيد الأخطاء .
البلد لازم تتحكم من جديد والا فلت الزمام ويكون العوض على الله فى مصر .
أعتذر عن الإطاله .. وتحياتى للجميع .

Saif El Deen
قديم 29-11-2012, 12:06 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

نقاش محترم و متحضر
تسجيل متابعة

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 29-11-2012, 12:21 AM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة danoora مشاهدة المشاركة

اولا انا اسفة يا م/ سلوي على تبسطي معاكي في الحوار كان اعتبارا مني ان احنا كلنا اخوات و مانتبهتش ان حضرتك مهندسة ولازم احتفظ باللقب في الحوار
ثانيا انا مش حاطة كل معلوماتي الشخصية عشان هي ببساطة شخصية و كتير بشارك في المنتديات و ماكنتش ملزمة ابدا اني اوضح سني و عنواني و تاريخ ميلادي و زواجي و دراستي وووو .. الا لادارة المنتدى..
ثالثا.. عشان خاطر حضرتك انا دنورة عندي 26 سنة طالبة في كلية تربية جامعة الاسكندرية..
رابعا .. ظواهر التشدد اللي حضرتك تفضلتي بذكرها ..
أ- سيطرة حزب الحرية و العدالة و حزب النور على اغلب المناصب :
مااظنش انهم مسيطرين على شئ غير البرلمان و التأسيسية .. الاول جاء عن طريق الانتخابات و صناديق الاقتراع اللي صوت الاغلبية و الثانية طبيعي جدا لانهم الاغلبية في البرلمان لان هي دي وظيفة البرلمان التشريع
ب-مناقشة مواضيع تافهة:
موضوع سن الزواج من الموضوعات اللي تمت مناقشتها اثناء وضع الدستور مش فجأة طلعت في دماغهم و الدكتور احمد غانم عمل بحث في الموضوع ده ان في ولايات امريكية السن القانوني للزواج 14 و 15 و16 و لما الاسلاميين اعترضوا اعترضوا على تحديد سن معين للزواج ماقالوش ان البنت لازم تتجوز و هي عندها 9 سنين لان الامر ده بيختلف من مجتمع لآخر
جـ- نفس الاجابة أ
دـ الاسلوب الهجومي موجود لدى الطرفين و ان كنت ارى انه في التيار الديني اقل حدة عن التيارات الاخرى ووجوده سمة طبيعية للاسف في السياسة .. و مع ذلك لازم يكون في طريقة مهذبة للحوار و انا شايفة انه التيار الديني ملتزم بالموضوع ده.. وموضوع التنابز بالالقاب موجود لدى الطرفين و ان كنت اعتب على التيار الديني اكثر في الموضوع ده لانهم تيار ديني .. لا اظن انه برضه موجود بكثرة على حد علمي شخصية واحدة او اتنين بالكثير الشيخ اللي تجاوز مع الهام شاهين و شخصية اعلامية تانية.. موضوع انهم خلفاء الله .. الصراحة مع كامل تقديري ليك يا باشمهندسة عمري ماشفت حد بيقول انا خليفة الله او مايشبه كده من قريب او بعيد و موضوع انهم صح و غير غلط .. كام فصيل سياسي شوفتيه حضرتك بيقول لا و الله انا غلط و غيري الصح
موضوع التكقير ده اللي غريب قوي .. كل شوية يتقال الاسلاميين بيكفروا الناس .. حضرتك قوليلي مين اتكفر قبل كده
على حد علمي ان عمر اديب و غيره ماشي في سكة التكفير دي كويس..

المحاكمات هاتتعاد و تقريبا لسه البيان صادر مش من زمان ومع كده الناس زعلانة
تخفيف الضغوط على المواطن عن طريق مجلس شعب مقوض و مخنوق من مجلس عسكري و من ناس مش عاوزة تديله اي صلاحيات .. غير ان اهم مهمة مفروض للبرلمان هي التشريع
و لو قفل قناة التت هتترفع دعوى انها مافيهاش حاجة تخل بالآداب اكتر من اي فيلم عادي بيعرض في اي قناة عادية و اكيد كلي امل في الدستور الجديد ان تتحط فيه مواد اكثر جدية في التعامل مع الامور المخلة بالآداب

انا اسفة جدا على الاطالة .. و انا سعيدة ان حضرتك حد بيحترم الدين في كلامه و حاسس بأهميته في حياتنا .. وخوف حضرتك على البلد و تقبلي مني كامل الاحترام و التقدير

كل الأحترام والتقدير

للفكر الراقى

يارب
كل الشباب

يفهم ويستوعب

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 29-11-2012, 11:48 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alymonir مشاهدة المشاركة

نقاش محترم و متحضر
تسجيل متابعة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اشكرك على حضورك
ولكنى احتاج الى رأيك وليس فقط متابعتك
خصوصا فى الظروف الحالية التى تمر بها البلد
احتاج لمن اثق برأيهم

جزاك الله خيرا
وربنا يسترها على بلدنا الحبيبة

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم