العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جاك JAC

جاك JAC جاك JAC تأسست عام 99 و متخصصة فى صناعة السيارات التجارية و الميكروباص و قد حققت انتشار دولى فى هذا المجال و قدمت سيارات ركوب مؤخرا بتصميمات إيطالية تنبئ بمستقبل مبهر لتلك السيارة

قديم 18-03-2013, 03:09 AM
tiger341306 tiger341306 غير متواجد حالياً

tiger341306 is a jewel in the roughtiger341306 is a jewel in the roughtiger341306 is a jewel in the rough
افتراضي رد: قطع غيار JAC B15

شكرا أ/ahm2000
وان شاء الله سوف اقوم بتغيير السير على 55000
قديم 24-03-2013, 09:07 PM
slaka slaka غير متواجد حالياً

slaka is on a distinguished road

الى جميع الاخوة الاعضاء الافاضل
ارجو منكم الافادة عن هذا العطل الذى حدث معى بالسيارة جاك بى كلاس
وجدت عند مكان سير الكاتينة زيت من المحرك بطريقة كثيرة فقمت يقياس زيت المحرك فوجدت القياس مظبوط عند العلامة المكررة وبعدها قمت بغسيل السيارة في محطة بنزين كى اتأكد من حال الموتور مجددا باليوم التالى فوجدت انسكاب الزيت من الموتور بنفس ناحية سير الكاتينة ثم وجدت اسفل السيارة زيت من المحرك بكمية كبيرة فقررت ان اترك السيارة بالجراج لحين الكشف عليها عند الميكانيكى الخاص بى لاننى لن اقدر على تكاليف الاصلاح بالتوكيل لذلك اريد ان اعرف ماهو سبب انسكاب الزبت من المحرك بجهة سير الكاتينة كى اتخذ الاجراء المناسب عند الاصلاح لكى لا يتم استغلالى من قيل الميكانيكى وشكرا جزيلا
قديم 12-04-2013, 08:58 PM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute

مشاركه من الاستاذ تايجر ....
صباح الفل د / كمال
ربنا يحفظهالك
علي فكرة وانا غيرت سير الكاتينة وهو 109 سنة (متسوبيشى)
والبطارية جبتها 55 امبير
وتيل فرامل (ماتركس)
وبطاحة (نوبيرا)
علشان كل مسال التوكيل على حاجه يقول مش موجودة
تسوبيشى يوجد نوعان من سير كاتينه اللانسر (107) 1300 سى سى و (109) 1500 سى سى
109 سنه اما هى اسنان سير الكاتينه
وغيرت علي 50 الف كم

بلدنا فى القلوب متشاله ومهما تضيق عليها الحاله ولادها قدها ورجاله
قديم 14-04-2013, 10:07 PM
mohdyosf mohdyosf غير متواجد حالياً

mohdyosf will become famous soon enough

السلام عليكم واهلاً بكل مالكى البى كلاس
انا محمد يوسف يمكن من اوائل اللى اشتروا البى كلاس فى مصر, انا اشتريتها شهر 5 /2010 وبصراحة وبدون تحيز انا كنت ومازلت معجب بيها جدأ .... هى ما شاء الله عربية ثابتة وفيها كل الكماليات اللى ممكن تحتاجها.... انا شايف العيب الوحيد اللى فيها هو توكيلها .. لكن ما شاء الله شايف برده انكوا بتتغلبوا على المشكلة دى وفعلاً فكرة حلوة جداً ان كل واحد يقابل مشكله فى قطع غيارها ينشرها لأن دى فعلاً الطريقة اللى تخلينا نتغلب على عائق التوكيل
انا مقابل مشكلة حالية فى الكوبلن .. عاوز اغير راس الكوبلن والبهوات فى التوكيل طبعاً بيقولوا ان عندهم الكوبلن على بعضه بـ 1400 جنيه ... انا بشوف دلوقتى ايه اللى يركب عليها وهبلغكوا ان شاء الله لما اوصل لأى حل .. لكن فعلاً بحييكوا على الفكرة الجامدة دى وربنا معانا جميعاً
احب فى الآخر اوجه شكر خاص للاستاذ احمد china و الدكتور كمال لمجهوداتهم الجميلة ومساعداتهم لكل مالكى البى كلاس
قديم 15-04-2013, 01:19 AM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute

شكرا أستاذ مودى على مشاركتك معنا وعلى مجاملتك الرقيقه
فعلا التوكيل سيئ جدا وإاللى مصبرنى عليه إن العربيه ماشاء الله عليها ممتازه فى كل شيئ ومش مخليانى محتاج للتوكيل فى شيء وبفكر اعمل باقى الصيانه خارج التوكيل ...

بالنسبه للكوبلن انت ممكن تفك الكوبلن وتقيسه على كوبلن الانسر بومه وتشوف اذا كان مظبوط ولا إيه .... عشان فى التوكيل سألت الميكانيكى قاللى عفشتها هى لانسر بومه

عموما لما تحل المشكله ياريت تبلغنا عشان انت اول واحد يركب كوبلن فى منتدى الجاك وياريت تشارك معنا باستمرار لمعرفه كل جديد ............. الف شكر لحضرتك

بلدنا فى القلوب متشاله ومهما تضيق عليها الحاله ولادها قدها ورجاله

الكلمات الدليلية
جاك