العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 16-11-2010, 03:10 AM
الصورة الرمزية mostafakamal
mostafakamal mostafakamal غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

mostafakamal is a jewel in the roughmostafakamal is a jewel in the roughmostafakamal is a jewel in the rough
افتراضي رد: ساعدوني انا محتار اشتري عربية ايه

انا بافضل نيسان صني، يمكن عشان انتشارها اكتر وقطع غيارها افتكر ارخص من الرينو ومريحة من الداخل اكثر واوسع في حجمها وبالتوفيق
قديم 16-11-2010, 10:39 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

ازيك يا بشمهندس محمد ... كل سنه و انت طيب ...
حضرتك عارف طبعا ان في تحالف بين رينو و نيسان
وبالتالي السكالا والصني يعتبروا نفس العربيه من حيث الابعاد والمواصفات العامه
لكن الصني موتور نيسان و السكالا موتور رينو
والصني تجميع محلي و فيه نسب مكونات محليه و السكالا كوري
للاسف التجميع المحلي مش اد كده .. هو في الصني اول ما ابتدت كان احسن والواحد استبشر خير ... عن تجربه بعربيه زميلي في الشغل سوقتها و وركبتها معاه كتير .. بس عيوب تقفيل بسيطه ممكن تتغاضى عنها ... لكن اساسيات العربيه كموتور و عفشه و فرامل و فتيس ممتازه ...
عيب الصني الاكبر انها ضيقه شويه من ورا مقابل شنطه كبيره وواسعه و غالبا حيكون ده نفس الوضع في السكالا بس للامانه انا مركبتهاش و انصحك تبص عليهم بنفسك في نفس اليوم علشان تقدر تقارن صح ... خصوصا في جزئيه التقفيل و الخامات ووسع الصالون ...

الغريب بقى ان اللوجان رغم انها فئه اقل منهم الا انها واسعه جدا من جوه و شنطتها كبيره
وتقفيلها مقبول جدا

فلو حيفرق الموضوع ده معاك وتقدر تدفعها كاش .. يبقى توكل على الله بدل ما تزنق نفسك في اقساط وفوايد ونظام مرابحه في ظاهره ربا رسمي في باطنه

وان شاء الله ربنا يوفقك لاحسن حاجه ... وابقى طمنا عملت ايه

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 16-11-2010, 06:26 PM
الصورة الرمزية gadix
gadix gadix غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس برمجيات

gadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

ازيك يا بشمهندس محمد ... كل سنه و انت طيب ...
حضرتك عارف طبعا ان في تحالف بين رينو و نيسان
وبالتالي السكالا والصني يعتبروا نفس العربيه من حيث الابعاد والمواصفات العامه
لكن الصني موتور نيسان و السكالا موتور رينو
والصني تجميع محلي و فيه نسب مكونات محليه و السكالا كوري
للاسف التجميع المحلي مش اد كده .. هو في الصني اول ما ابتدت كان احسن والواحد استبشر خير ... عن تجربه بعربيه زميلي في الشغل سوقتها و وركبتها معاه كتير .. بس عيوب تقفيل بسيطه ممكن تتغاضى عنها ... لكن اساسيات العربيه كموتور و عفشه و فرامل و فتيس ممتازه ...
عيب الصني الاكبر انها ضيقه شويه من ورا مقابل شنطه كبيره وواسعه و غالبا حيكون ده نفس الوضع في السكالا بس للامانه انا مركبتهاش و انصحك تبص عليهم بنفسك في نفس اليوم علشان تقدر تقارن صح ... خصوصا في جزئيه التقفيل و الخامات ووسع الصالون ...

الغريب بقى ان اللوجان رغم انها فئه اقل منهم الا انها واسعه جدا من جوه و شنطتها كبيره
وتقفيلها مقبول جدا

فلو حيفرق الموضوع ده معاك وتقدر تدفعها كاش .. يبقى توكل على الله بدل ما تزنق نفسك في اقساط وفوايد ونظام مرابحه في ظاهره ربا رسمي في باطنه

وان شاء الله ربنا يوفقك لاحسن حاجه ... وابقى طمنا عملت ايه
ازيك يا باشا كل سنة و انت طيب عامل ايه؟
عاوزين نتقابل قريب ان شاء الله
الف شكر علي الرد و النصيحة الجميلة

سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر و الحمد لله علي نعمة الاسلام و رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلي الله عليه و سلم نبيا و رسولا

اكتب ان شاء الله ولا تكتب انشاء , بارك الله فيكم
قديم 16-11-2010, 06:35 PM
الصورة الرمزية gadix
gadix gadix غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس برمجيات

gadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud of

انا الي بفكر فيه دلوئتي اني اجي علي نفسي شوية و ازود المقدم شويتين
و بدل ما اقسط علي 5 سنين هقسط ان شاء الله علي 24 شهر او 30 شهر بالكتير و بالتالي المبلغ الي هيزيد علي تمن العربية هيبقي اقل بس في الحالة دي مش هيبقي ادامي غير اللوجان او اي عربية في نفس الفئة السعرية

و بصراحة انا كدة كدة بزهق بسرعة رهيبة من العربيات فمش ناوي تقعد معايا اكتر من سنتين و اغير

و الحسابات بتاعتي كالتالي:
مرابحة كونتاكت كارز حوالي 10.78% كل سنة
انا عارف ان في بنوك بتدي بمرابحة 6 او 7 % بس بعد مداولات و مشاورات استقر الرأي علي ان كونتاكت هم الاقرب و الاكثر تطبيقا للنظام الاسلامي

اللوجان تمنها 68500 علي 5 سنين هتقف عليا ب 98000
اللوجان تمنها 68500 علي سنتين اتنين بس هتقف عليا ب 77000

طبعا الفرق رهيب عشان كدة هتوكل علي الله في قسط السنتين

السؤال المهم هنا طالما انا ناوي اغيرها بعد سنتين فهل اللوجان اختيار جيد؟ يعني هل هتتباع بسهولة؟ و المتوقع ان تمنها بعد سنتين يكون كام؟
انا عارف السؤال صعب لان متغيرات السوق كتير جدا

سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر و الحمد لله علي نعمة الاسلام و رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلي الله عليه و سلم نبيا و رسولا

اكتب ان شاء الله ولا تكتب انشاء , بارك الله فيكم
قديم 17-11-2010, 09:17 AM
madhat madhat غير متواجد حالياً

madhat is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
عايز اشترى عربية فى حدود 17000 او18000 ومحتار بين 128 - 131 - رجاتا
ممكن حد من الاخوة ينصحنى
ولكم جزيل الشكر