العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 09-03-2012, 05:48 AM
mobreturn mobreturn غير متواجد حالياً

mobreturn is on a distinguished road
افتراضي رد: موضوع دائم و متجدد لأصحاب الفليشيا

كنت عابز اعرف ميكانيكى سكودا كويس ومش حرامى احسن انا تعبت اوى اوى من الميكانيكيه ويا ريت يكون فى الجيزه مش القاهره عشان المشكله عندى كبيره شويه برجاء من الاخوه الاهتمام والرد
قديم 13-03-2012, 03:33 AM
تامر1970 تامر1970 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

تامر1970 is a jewel in the roughتامر1970 is a jewel in the roughتامر1970 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة melkhamy مشاهدة المشاركة

معلش يا جماعه استفسار بسيط عن الفيليشيا 97 وابن بسخن العربية اليوم بعد حوالى 5 او 10 دقايق لقيت الشكمان مطلع دخان ابيض كتير نسبيا قمت مبطلها علطول فقلت اسال اصحاب الخبرات هنا ممكن حد يطمنى ولا كدة فيه مشكلة
سيدى الفاضل انا كمان معايا فيليشيا لو الدخان الابيض الكثيف ده كان الصبح بدرى والدنيا كانت ساقعه فلا تقلق ده بخار ماء وحيروح بعد فتره من السير بالعربيه وتقبل تحياتى
قديم 23-03-2012, 08:12 PM
ابو سيف80 ابو سيف80 غير متواجد حالياً

ابو سيف80 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة firejambozy مشاهدة المشاركة

انا نفسى يبقى فى موضوع ثابت و متجدد عن كل حاجة خاصة بالسكودا فليشيا انا ححاول اجمع كل المواضيع الخاصة بالفليشيا و احطها هنا و نفسى كل من كل اصحاب الفليشيا يساعدونى و نحاول نرد على استفسارات بعض.
اشكرك اخى العزيز على هذة المعلومات المفيدة والمجهود المتميز وانا كاحد اصحاب هذا النوع من السيارات اؤيدك فو كل ما قلت عن مميزات وعيوب هذة السيارة ...... ولاكن فقط فى نقطه سخونه الموتور..... انا امتلك فيليشيا كومبى 1300cc والحمد لله محافظ عليها جدا جدا ولم اواجه هذة المشكله اطلاقا وهى موديل 1998 .
انا احرص على متابعتها بنفسى دوريا ( مياة تبريد وزيت موتور و ايضا تنضيف غرفه المحرك كل اسبوعين او شهر مثلا لازاله الاتربه والغبار من امام الرادياتير) بجانب عدو وضع ميا عاديه نهائيا......... مياة خضراء ..... وفى طريقه اخرى ممكن للبعض استخدامها وهى غلى المياة العاديه فى المنزل حتى تتخلص من الاملاح والشبه ثم تلركها لتبرد ويمكن استخدامها لتزويد الموتور بمياة التبريد( كانها مياة معدنيه). فى هذة الحاله ايضا ستؤدى الغرض ولن تضر بالرادياتير ولن تترك رواسب او تتفاعل مع الرادياتير كما المياة العاديه... وشكرا
قديم 15-04-2012, 01:29 AM
islam1984 islam1984 غير متواجد حالياً

islam1984 is on a distinguished road
عاجل رد: موضوع دائم و متجدد لأصحاب الفليشيا

فى الاول احب اشكركم على التعاون الجميل ده
انا لسة شارى اسكودا فليشيا موديل 95 حالتها كويسه بس وانا بشتريها صاحبها قالى انها فيها شرخ بسيط فى حاجة اسمها قصعة الفتيس ولو اتعملت بلحام حديد او حتى اتغيرت مش هاتكلفنى اكتر من 100 جنيه وعلى اساس ده اشتريت العربية وروحت للميكانيكى عملها بلحام حديد بس لسة بتجيب زيت من الفتيس لو عايز اغيرها تكلفنى كام ولو مشيت عليها كده غلط وهو فعلا كل السكودا كده عشان واطية اوى من قدام وهل العاليات تاثر على العربية فى حاجة ارجو النصيحة ولو فى حد كويس ممكن اعرف مكانه
قديم 17-04-2012, 11:53 AM
amrsoudy amrsoudy غير متواجد حالياً

amrsoudy is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمت الله وبركاته

انا عندي سكودا فلشيا موديل 96 عندي مشكله دائما في مياه التبريد بتخلص بسرعه جداااا يعني كل شهر ممكن تخلص خالص وازودها مرتين في الشهر ده

مش عارف احل المشكله دي ازاي وبتسخن بسرعه بتوصل لل 90 بسرعه جدااااااا والمرحه تشتغل علي طول بس دا بتحصل كتير جدااااااااااااااااا

مش عارف اعمل ايه