العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 24-09-2013, 10:11 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: تعديل فيات 126 لاوتوماتيك ... وبعض المشاكل ...

مبدأيا انت محتاج أصغر فتيس اوتوماتيك وهتقطع فى الصاج من الجنب فتحة تهوية لسربنتينة الزيت بتاعته
ردياتير العربية هيبقى قدام مع سربنتينة التكييف
قنطرة كاملة تقعد عليها المكنة والفتيس ورا
موضوع الموتور والورق مع المرور له حل برضو
موتور الأونو كويس جدا لكن وضعيته و تركيب كباس التكييف محتاجة شوية تعديل برضو
عفشة متعدلة تفصيل
تعديل نظام الفرامل والسيرفو

تكلفة مبدئية 20000 جنيه
مستحيل العربية تجيب الرقم ده فى إعادة البيع لكن لو هتحتفظ بيها مفيش مشكلة

إنزل بورسعيد واتفرج على كل الحاجات المتاحه فتيس الهوندا شمال أعتقد لو اتغير وضعيته لليمين فى العربية الجر الخلفى هيزقها للأمام
وياريت تخاطب Eric the Car Guy على الموقع بتاعه www.ericthecarguy.com الواد ده صايع اوى وممكن يفيدك ف الحوار ده ربنا يوفقك كان نفسى اساعدك لكن انا سيبت مجال العربيات من زمان
قديم 24-09-2013, 04:03 PM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تعديل فيات 126 لاوتوماتيك ... وبعض المشاكل ...

جبتها بكام دى يا صحبى
ومنين من السوق ولا من على النت ولا ميكانيكى جبهلك

قديم 25-09-2013, 12:20 AM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

مبدأيا انت محتاج أصغر فتيس اوتوماتيك وهتقطع فى الصاج من الجنب فتحة تهوية لسربنتينة الزيت بتاعته
ردياتير العربية هيبقى قدام مع سربنتينة التكييف
قنطرة كاملة تقعد عليها المكنة والفتيس ورا
موضوع الموتور والورق مع المرور له حل برضو
موتور الأونو كويس جدا لكن وضعيته و تركيب كباس التكييف محتاجة شوية تعديل برضو
عفشة متعدلة تفصيل
تعديل نظام الفرامل والسيرفو

تكلفة مبدئية 20000 جنيه
مستحيل العربية تجيب الرقم ده فى إعادة البيع لكن لو هتحتفظ بيها مفيش مشكلة

إنزل بورسعيد واتفرج على كل الحاجات المتاحه فتيس الهوندا شمال أعتقد لو اتغير وضعيته لليمين فى العربية الجر الخلفى هيزقها للأمام
وياريت تخاطب Eric the Car Guy على الموقع بتاعه www.ericthecarguy.com الواد ده صايع اوى وممكن يفيدك ف الحوار ده ربنا يوفقك كان نفسى اساعدك لكن انا سيبت مجال العربيات من زمان

اعتزلت ليه بس يا صاحبى هو موضوع مزعج انا عارف بس ممكن نعمله محبة فى الويك ايند

انا مش مقتنع بأن العربية دية هتكون ثابته على الطريق بعد التعديلات دية و مش مقتنع انها هتكون حته واحده فى السرعات العالية حد يقنعنا بشكل علمى الله يخليكم

قديم 25-09-2013, 12:43 AM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

والله انا مش عاوز احبطك
بس انت قارن
لما تلاقي واحد بيقولك انا بصنع عربية علشان اطلع بيها القمر (اية حيكون ردك)
ولا تلاقي واحد بيقولك انا بصنع طيارة علشان اطلع بيها القمر (.............

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 25-09-2013, 01:40 AM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute

السلام عليكم هات المتور الاتوماتك الى يعجبك وانا هركبهولك فيات مفاجئة هتحتاج جدل كبير ومش عاوز حد يشك فقدرتى للحظة هركبلك المتور قبل العجل والفتيس بعد العجل على بلاطة بها مركز وسير كاتينة مزدوجة جنزير والفلام والمرش والبطيخة راكبين عالفتيس ومتمركزين على بلاطة متصلى بالمتور وبينهم كاتينة جنزير بشداد متمركزة ما بين الفتيس والمتور يبقى المتور خارج منو الكرنك ثم البلاطة ثم ترس الكاتينة ثم جنزير مزدجوج شبة كاتينة المرسيدس ثم غطاء والفتيس بعد العجل يعنى تحت الكنبة الى وراك والمتور راكب فمكانو خلف العجل وضمان 10سنين

الكلمات الدليلية
126, اوتوماتيك, رامى صفوت, هيدروجين, كارز ادماير