العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-02-2010, 01:13 PM
AAAH AAAH غير متواجد حالياً

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough
افتراضي رد: مشكلة الطحينة وجوان وش السلندر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

يا ابو احمد انا كمان والله اتلخبطت انت كنت بعتلى على الخاص استفسارات بخصوص تغيير البطارية وبعدين حكيتلى مشكله الدينامو وبس ايه اللى حصل للماتور كل ده والموتور ايه وحالته قبل الموضوع ده كانت ايه والعربية اصلاً ايه وعامله كيلو متر قد ايه
لكن عامه انا مع رأى الدكتور بانك تستنى ومتستعجلش وتبعد عن الصنايعيه العكاكين دول شوف انت علشان تغير بطاريه هتخش فى عمرة موتور لو كملت على كده هتغير العربية خالص اشرحلنا التفاصيل بس وادى نفسك وقت لاختبار العربية كويس
الحمد لله يا ابو نورا على كل شئ
الموتور داتشيا استاندرد بتاع العربيه ومعمرش قبل كده والعربية داتشيا 95 وعامله 140 الف كيلو
ان شاء الله انا هاستنى شويه لان الماده بتاعه الشروخ كان مكتوب عليها ان بعد يومين المفروض اغير مياه الردياتير بالكامل وكمان انا جبت مروحه ردياتير جديده هاركبها النهارده ان شاء الله واجرب بس مش عارف اغير زيت وفلتر والا لا
الميكانيكى مصر انى مغيرش زيت لانى لسه مغير من اسبوعين وبيأكد ان المياه اللى فى الزيت هاتتبخر فمش عرف بقى اغير والا استنى برده

على عبد الفتاح
أبو أحمد
قديم 12-02-2010, 05:32 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AAAH مشاهدة المشاركة

صح

داتشيا موديل 95

يعنى اغير الزيت واجرب والا اسيب الزيت القديم

طبعآ غير زيت علشان لو فيه تسرب أو حاجه جديده تعرف بدرى ! هوه سايبك كده علشان لو هوه طلع غلطان

بعد مده ! تكون فلوسك بردت و انت زهقت والحكايه ماتت !

وبالنسبه لوش السلندر مفيهوش شروخ بس كان مخروط قبل كده والخراط قال لو خرطناه تانى هاتحط جلبتين او جوانين مش فاكر بدل واحد

اذا كان ما فيهوش شروخ ! أمال حط الماده الحمراء دى ليه ؟؟ ما هى دى علشان الشروخ !

لو حطيت 2 جوان وش سلندر العربيه ح تشتغل برده بس نسبة الضغط داخل الاسطوانات ح تقل و السرعه

و العزم ح يقلوا خالص !

بالنسبة للفارغة ووش السلندر يعملوا 700 جنيه
الموتور كله يعمل فى حدود 1800 جنية ودى برده نفس تكلفة العمرة
لو كان الموتور ( جديد ) يعمل 1800 جنيه ! اشتريه فورآ و ريح دماغك ! أما لو استعمال لآه !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 12-02-2010, 07:26 PM

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough

اذا كان ما فيهوش شروخ ! أمال حط الماده الحمراء دى ليه ؟؟ ما هى دى علشان الشروخ !
الشروخ فى بلوكة الموتور مش فى وش السلندر

لو كان الموتور ( جديد ) يعمل 1800 جنيه ! اشتريه فورآ و ريح دماغك ! أما لو استعمال لآه !
الموتور مش جديد انما استيراد بتاع رينو 12 وبيركب مكان القديم بالظبط
الموتور الجديد تقريبا نفس السعر بس برده بتاع داتشيا والناس كلها قالولى بتاع الرينو هايبقى احسن وانعم
ايه رأى حضرتك؟

على عبد الفتاح
أبو أحمد
قديم 12-02-2010, 08:08 PM
Xpert Xpert غير متواجد حالياً
من انا؟: بيشو
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سابق
هواياتي: هاوي سيارات

Xpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to all

المختصر المفيد: انت غيرت فلتر الزيت و نضفت دايره الزيت قبل ما تغير الزيت القديم؟

لو البلوكه فيهال شروخ حلك في موتور استيراد و اشتري دماغك .. بس شوف صنايعيه عندها ضمير تشتغل في العربيه . و يمكن صعب تلاقي موتور عربيتك في الاستيراد كمان.

Why?...Cause I can
The Raise of the Don ... Don Johnny

Don Capone

Everything is personal ...every bit of Business , every piece of Crap every Man has to eat everyday of his Life is personal..

///

قديم 15-02-2010, 03:25 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Xpert مشاهدة المشاركة

المختصر المفيد: انت غيرت فلتر الزيت و نضفت دايره الزيت قبل ما تغير الزيت القديم؟

لو البلوكه فيهال شروخ حلك في موتور استيراد و اشتري دماغك .. بس شوف صنايعيه عندها ضمير تشتغل في العربيه . و يمكن صعب تلاقي موتور عربيتك في الاستيراد كمان.
انا صفيت الزيت القديم كله لأخر قطرة
وغيرت زيت وفلتر والحرارة ظبطت الى حد كبير هيا لسه طبعا مارجعتش للمعدل الطبيعى بتاعها بس حاسس ان ربنا هايكرمنى مع الوقت لحد ما الجوان يطبع
فى ناس فى الحرفيين عندهم لحام البلوكة بالليزر تعرف حاجه عن الموضوع ده؟

على عبد الفتاح
أبو أحمد