العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 09-12-2014, 11:05 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هو الجواز بقى موضة قديمة ولا انا اللى قديم

حاجة تانية لازم تاخدوا بالكم منها
الدلع بيبوظ العيل وآخرتها لما هيمسك قرش هيبيع أهله

لازم يحس بقيمة القرش مش كل طلباته تتنفذ

صحاب السوء مش بتوع سجاير ومخدرات وبنات بس لألألأ

صحاب السوء اللى ممكن يتعلم منهم خصال دنيئة ومتردية تنطبع فى شخصيته طول العمر

خللى بالكم من الموضوع ده اوى اوى

كان ليا صحاب زمان كانوا كدا والحمدلله ربنا بعدهم عنى والفضل لربنا ثم لأمى ربنا يبارك فى عمرها ويحفظها

واللى حصل مع صديق انه كان صحابه بتوع مصلحتهم واتعلم منهم الكذب والنفاق وقلة الأصل وف الآخر بعد لما مسك وظيفة ساب البيت لأهله واتجوز وعصى ابوه وامه بعد ماتعبوا وشقيوا عليه تعب السنين

موضوع صعب
قديم 09-12-2014, 03:22 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

الله يفتح عليك يا هندسة انت لمست صميم الموضوع اساس العقيدة بايظ منظومة القيم بقت كشرى ومش بس عند الملاحدة والمتفرنجين ديه بايظة اكتر بس فى اتجاة تانى مع كتير من الشباب الملتزم اللى بقى شايف ان فكر القاعدة وداعش هو الحل للبهتان والانحطاط اللى على الجانب الاخر وهى كانها دائرة بتكمل بعض ودائماً فى التاريخ كنا نشوف انتشار الالحاد متزامن مع انتشار التطرف الدينى والاتنين بيخلقو مبررات لبعض والاتنين لازم يكونوا دافع للوسطية والاعتدال ان صوتهم يعلى ونقول احنا موجودين ورافضين الشذوذ الفكرى ده من الطرفين
احنا ممكن نكون بخير بس اولادنا بجد فى خطر

بالنسبة لمشكلة البحث هنشتغل فيها ان شاء الله بس بعد الفجر كدة لما الترافيك تقل علشان اعادة بناء دليل البحث بتاخد وقت شوية وان شاء الله بكرة الصبح تكون المشكلة اتحلت على خير
فعلا اولادنا فى خطر و عندك حق فى التطرف الفكرى فى الاتجاهين
العالم بيتهيأ لحدث الله اعلم بيه
و زيى ما قال الاستاذ هشام الصح اننا نهتم بعيالنا و نصادقهم و نكسب ثقتهم و نشغلهم بالرياضة و العبادة و الاخلاص
رغم انى مختلف معاه فى موضوع ان مفيش انتشار الحاد
لأ للاسف منتشر جدا جدا و بالفعل انا اعرف ناس كتير و ربنا يهديهم و يهدينا
و متفق معاه ان الاسلام الصح بينتشر غصب عن المتطرفين جميعا دا كلام ربنا

و ربنا يعينك على كل خير لصالح المنتدى

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 09-12-2014, 04:12 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

فعلا اولادنا فى خطر و عندك حق فى التطرف الفكرى فى الاتجاهين
العالم بيتهيأ لحدث الله اعلم بيه
و زيى ما قال الاستاذ هشام الصح اننا نهتم بعيالنا و نصادقهم و نكسب ثقتهم و نشغلهم بالرياضة و العبادة و الاخلاص
رغم انى مختلف معاه فى موضوع ان مفيش انتشار الحاد
لأ للاسف منتشر جدا جدا و بالفعل انا اعرف ناس كتير و ربنا يهديهم و يهدينا
و متفق معاه ان الاسلام الصح بينتشر غصب عن المتطرفين جميعا دا كلام ربنا

و ربنا يعينك على كل خير لصالح المنتدى
صدقنى يا ابو نورا حتى لو الموضوع انتشر هيبقى على مستوى طبقات معينة هما بيستهدفوها لأن عارفين ان الطبقة دى التدين عندهم ربنا يعافينا
الأب مهتم بالملايين بتاعته والام طول ال24 ساعة ف ال48 ساعة حمامات شمس وكريمات ومغربى والذى منه

انما الناس العاديين اللى زينا ربنا يوفقنا فى اداء مهمتنا حتى لو ماكملتش ربنا اعلم بالنوايا
ونصيحتى او بمعنى أدق انا مش بتكلم او بنشر اى حاجة تخص الدين او السياسة سواء بالإيجاب او بالسلب

حاجة كمان عاوز أقولها ان لاعزة إلا بالإسلام ولو كره المشركون

التهديد اللى بنقابله فى طبقتنا احنا بالذات انى على سبيل المثال من 6 الصبح ل 8 او 10 بالليل برا البيت

ويمكن ناس كتير اوى زى حالاتى لكن ايه العمل ..... تربية الأولاد مش سهلة والعيشة صعبة والمصاريف ما بتخلصش والله المستعان

قديم 09-12-2014, 10:23 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
رأى رد: هو الجواز بقى موضة قديمة ولا انا اللى قديم

موضوع متشعب ومعقد جداً
بدايته الاهتمام بكلام الناس :
من ناحيه اى فتاه تأخر زواجها
لازم ان يتم الزواج فى فندق ....
لابد من الاشتراك فى نادى ....
لابد من مدرسة .....
لابد من رحلات .... داخليه وخارجيه والكارثه المختلطه
دراما وسينما تبث كل ما هو فاسد فى المجتمع مع عمل الشو الكافى من الرفض ليحدث الاهتمام
بعد عن الدين وصل حتى اصبح الصلاه فى المساجد تهمه تسبب الس وج
دوامه الحياه وغول الاسعار والسعار المجتمعى بكل اسف
كل من يستطيع التحكم يمارس ابشع الوسائل مع من يتحكم به
ولا يكفى بوست او صفحة او مجلد
اللهم يسر علينا بفضلك ورحمتك وعفوك
اللهم ارنا الحق حقاً وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطل وارزقنا اجتنابه
اللهم مثبت القلوب ثبت قلوبنا على ديينك
اللهم صل وسلم وبارك عليك يا سيدى وشفعيى معلمى وحبيبى يا رسول الله

قديم 16-12-2014, 02:48 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

الموضوع دة شائك
مش هتصدق ان السبب الرئيسي ...العند او القولبة
سواء البنت او الولد
ال 2 سقف طموحاتهم عالي وصغيرين بقي والدنيا بمبي
ميرضاش يتنازل عن فكرة معينة في دماغه
وهي كمان
ولما تبتدي تكسر الحواجز شوية
تتنازل عن حاجة واحدة بس
وهكذا لحد ما في الاخر بعد مرحلة معينة تقرر متتنازلش خالص
اية الي يخليه ( ا ) بمرور الوقت يستغني عن روتين حياته او يلخبط الخطة اليومية بتاعته
اية الي يخليه يتنازل عن جزء من املاكه لحد
وللاسف كل ما تزيد المدة بتبقي دايرة ترجع للبداية تاني
خلاص منظم الحياة بطريقة معينة وكاره للتغيير
للاسف فعلا كل شخص بيكره التغيير
وبعدين هيتجوز لية مثلا والحياة سهلة والدنيا مفتوحة ومفيش مشاكل
وكل مدي الدنيا بتتطور وحاجات كتير تشغل الوقت
يبدا يصدق نفسه ويقتنع انه معندوش وقت للجواز لان في هدف وقتي او لحظي مهم
دنيا ..دوامة .. وكل ما يطلع علي عيوب النفس البشرية يزهد اكتر ويطلع عيوب اكتر في كل الاشخاص
رغم ان هو شخصيا بشر واكيد فيه عيوب
الفكرة ان البيت المصري بقي تفكيره ان اهم حاجة وسلاح الشخص الشهادة والعلم وبيفهموا الطفل كدة من صغره فيركز اوي في الشغل والعلم والدنيا ويحس ان الزواج بقي عقبة وبيعطل عن تحقيق الاهداف والطموح
الحل طبعا الالتزام والاهتمام بالدين
والام تفهم ولادها ان من صغرهم الزواج دة هدف اساسي
والحاجة الغريبة بقي ان فعلا فكرة تزويج الاولاد في سن صغير بجد اعظم شئ اولا مرحلة العند لسة ماتكونتش
ثانيا هيتطبع بصفات الطرف الاخر بسهولة
ثالثا بقي مفيش حاجة اسمها ضعف امكانيات
اللي عايز يحوز عياله مش هيدق في حاجات ملهاش لازمة لو لقي الشخص كويس
يعني ايجار ؟ اية المشكلة
دهب ؟ عفش ... كل واحد بيتجوز بالمتاح له وربنا بييسرها من حيث لا يحتسب بمجرد النية
المشكلة الحقيقية في العند او القولبة
عشان كدة كمان نهي النبي صلي الله عليه وسلم ان يبيت الرجل منفردا يعني بعد وفاة الزوجة.. النبي صلى الله عليه وسلم حث علي الزواج
لية ؟
عشان ميتعودش عالعزلة لانها للاسف زي المرض او اعوذ بالله السرطان. ..لما تبتدي...تتوغل والخلاص منها صعب او مستحيل
مفيش حد عانس
في حد من الاخر ابتدت رجله تنزلق وعجبه الوحدة وقرر يستمر
اولا واخيرا هو رزق من الله يؤتيه من يشاء
احنا بناخد بس باسباب دنيوية

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم