العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 21-07-2011, 03:27 PM
EyesOnly EyesOnly غير متواجد حالياً

EyesOnly is on a distinguished road
افتراضي عايز أعمل شوية حاجات في الساجا برة التوكيل ... ياريت مساعدة

السلام عليكم يا أل بروتون

انا عندري عربية ساجا أوتوماتيك الحمد لله عربية حلوة بس أنا مابقتش بروح التوكيل و الصيانة من ال 25000 كم و انا دلوقتي 35000 و بعمل كل حاجة فيها بنفسي ... المهم كنت عايز أعمل فيها شوية حاجات فكنت عايز مساعدتكم.

1- انا عندي لما بدوس فرامل بيحصل حاجتين اولهم ان الدريكسيون بيتهز و ساعات بتكون الهزة جامدة و تاني حاجة لما بتكون فرامل جامدة او فرامل عادية بس معايا وزن بسمع صوت جامد في العربية من تحت ... انا حاولت اقنع نفسي انة تيل فرامل بس مش عارف لية مش مقتنع فياريت حد يفدني ... و لو هاغير تيل اجيب فعلا بتاع الأفيو و لو كدا اجيبة منين و بكام.

2- عندي فوانيس الشبورة الأزاز بتاعهم اللي برة اتكسر معرفش من اية ... المهم كنت عايز أعرف لو في حد ممكن يغيرلي الازاز بس.

3- عايز أغير بوجيهات ... فكنت عايز أعرف انا لو ركبت 2 شمعة او 3 شمعة هايكون افضل والا لا و لو افضل هايكون افضل في اية و اية المميزات و اية العيوب و هل لو 3 شمعة هاتزود استهلاك البنزين؟

4- عارفين طبعا ان بعد فترة من الأستخدام في حاجات في العربية بتشخلل في الأبواب و التابلوة المهم انا عايز اعرف مين احسن حد اظبط عندة الموضوع دا بحيث مايكنش في اصوات جوة.

5- بالنسبة للفلاتر انا سمعت انها نفس فلاتر اللانسر هل دا صحيح؟

6- حد يعرف فردة الكاوتش بتاعت الساجا بكام بظبط لو brigestone و لو good year.

انا عارف انكم هاتسعدوني ان شاء الله ... و بجد شكرا ليكوا مقدما و منتظر الردود و شكرا مرة تانية
قديم 21-07-2011, 04:00 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: عايز أعمل شوية حاجات في الساجا برة التوكيل ... ياريت مساعدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EyesOnly مشاهدة المشاركة

انا عندري عربية ساجا أوتوماتيك الحمد لله عربية حلوة بس أنا مابقتش بروح التوكيل و الصيانة من ال 25000 كم و انا دلوقتي 35000 و بعمل كل حاجة فيها بنفسي ... المهم كنت عايز أعمل فيها شوية حاجات فكنت عايز مساعدتكم.

والله احسن حاجه عملتها وبعدين توكيل بروتون سئ جدا والافضل انك تتابع مع حد تثق فيه بره التوكيل

1- انا عندي لما بدوس فرامل بيحصل حاجتين اولهم ان الدريكسيون بيتهز و ساعات بتكون الهزة جامدة و تاني حاجة لما بتكون فرامل جامدة او فرامل عادية بس معايا وزن بسمع صوت جامد في العربية من تحت ... انا حاولت اقنع نفسي انة تيل فرامل بس مش عارف لية مش مقتنع فياريت حد يفدني ... و لو هاغير تيل اجيب فعلا بتاع الأفيو و لو كدا اجيبة منين و بكام.

بدوس فرامل تحس بهزه ده كدا عندك لوحه في الطنابير حاول تروح عند حد يفهم يخرطهالك وطبعا مقدرش افيدك في الصوت ده الا لما الواحد يسمعه بنفسه والموضوع ملهوش علاقه خالص بالتيل ولما التيل عندك يقرب ينتهي غيره بالنوع جولد الكوري ملهوش حل عن تجربة وانا سئلت بيركب في انواع كتير جدا

2- عندي فوانيس الشبورة الأزاز بتاعهم اللي برة اتكسر معرفش من اية ... المهم كنت عايز أعرف لو في حد ممكن يغيرلي الازاز بس.

في ناس بتغير الازاز بس ممكن تنزل الحرفيين تلاقيه هناك وانتا وحظك لان تقريبا قطع غيار الساجا مش متوفرة في السوق

3- عايز أغير بوجيهات ... فكنت عايز أعرف انا لو ركبت 2 شمعة او 3 شمعة هايكون افضل والا لا و لو افضل هايكون افضل في اية و اية المميزات و اية العيوب و هل لو 3 شمعة هاتزود استهلاك البنزين؟

نصيحة غير البوجيهات بنفس اللي كانت في العربية

4- عارفين طبعا ان بعد فترة من الأستخدام في حاجات في العربية بتشخلل في الأبواب و التابلوة المهم انا عايز اعرف مين احسن حد اظبط عندة الموضوع دا بحيث مايكنش في اصوات جوة.

طبعا الشخلله مش هتعرف تحدد مكانها بس تابع مع عفشجي كل 6 شهور مثلا يربط علي العفشه وروح عند حد بتاع ابواب يربطلك علي البيبان ويبص علي المفصلات بتاعتها

الله اعلم مقدر افيدك في النقطة ديه بس بردك خلي عربيتك علي حالتها متجبلهاش حاجه من عربية تانية

يا ريت بس تقولي مقاس الكاوتش عندك كام علشان اقدر افيدك في السعر

يعني لو 13 هتعمل ما بين 320 ل 350 ولو 14 هتعمل من 360 ل400

انا عارف انكم هاتسعدوني ان شاء الله ... و بجد شكرا ليكوا مقدما و منتظر الردود و شكرا مرة تانية

الشكر لله وان شاء الله ملاك الساجا يفيدوك اكتر مني انا قولتلك علي المعلومات العامة الشائعة لكن انا لست من ملاك الساجا
قديم 21-07-2011, 04:20 PM
EyesOnly EyesOnly غير متواجد حالياً

EyesOnly is on a distinguished road

الف الف الف شكر علي ردك يا استاذ corsair بس عندي سؤال انت بتقول لوحة في الطنابير ... تقصيد اية بالظبط و شكرا مرة تانية
قديم 26-08-2011, 03:26 AM
الصورة الرمزية SALAHHAKIM
SALAHHAKIM SALAHHAKIM غير متواجد حالياً
هواياتي: الزراعة

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EyesOnly مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
1 - وجود تعريجة بالطابير (ناتج من احد الاسباب الاتية غسيل السيارة وبالخصوص الجنوط بعد مشوار جامد - النزول في بركة مياة او طينة - عيب صناعة بالطنبورة دة يبان بعد اول 100كم - عيب تيل فرامل ) العلاج الذهاب الي مركز عصام وصفا وطلب الاتي فك الطنابير وخرطهم وقبل الذهاب امامك ثلاث حلول تشتري التيل الامامي بروتون ساجا بـ400 جنية او تشتري تيل الافيو من توكيل شيفرولية بـ195 جنية او تشتري تيل اسمة جولد بـ80 جنية وممكن 70
التيل لو ازيد امم اوميكرون مش حيركب وانا مش حضحك علي المنتدي لما اقول ان دة البديل
2 - زجاج الشبورة مشكلة عندنا كلنا بيحصل من اية ( حضرتك بتمشي ورا عربيات نقل بيقع منها زلط صغير او بتكون مشغل الشبورة فترة ويجي عليها مياة او واحد بيضربك عين او بتخبط في الرصيف كتير .العلاج تغير الشبورة بفوانيس جديدة وسعرهم 125 خارج التوكيل وداخل التوكيل ب325 او تعمل زجاج عند اي حد بتاع زجاج دائرة سمك 6 مم ولزقها بالسيلكون والتكلفة بتكون 10 جنية للفانوس الواحد
3- البوجية الاصلي ب70 جنية خارج التوكيل بالتوكيل 120 تقريبا ً بالنسبة الي 2 او 3 شمعة دة ممتاز بس لازم يكون علي كود البوجية الرمز او الحرف rوتعني انة بيعمل مع الموبينة الالكتروني ولو لاقت نفس البوجية بدون الحرف حتبوظ الموبينة المعلومة دي من حاج مصطفي محل في شارع دمشق
4- شيل الفضة والعملات وكل حاجة من جراب الباب ولو لسة المشكلة موجودة هات مفك صليبة وربط كل المسامير
5- ايوة نفس الفلتر ولو لاقيتة مش هو اكتب علي المنتدي وقول اني قلت ليك معلومة غلط
6- الاسعار بصراحة معرفش
لكن انا غيرت الكاوتش وجبت مقاس 195علي 60علي قطر 14 في 86 رمز v ماركة جي تي والسعر 380 الي 400 وتغير الكاوتش بيكون بعد 50الف الا طبعا لو حصل حاجة تانية تخليك تغيرة .
ربنا يبارك فيك وفي عربيتك وفي الاخ
corsair

SALAH HAKIM