العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 22-06-2011, 06:40 PM
الصورة الرمزية dr.mo7amed adel
dr.mo7amed adel dr.mo7amed adel غير متواجد حالياً

dr.mo7amed adel is on a distinguished road
عاجل بروتون ساجا جديدة انتفح الايرباج والعربيه توتال لوس

واحد صاحبنا اشتري عربيه ساجا جديده ويدوب ركبها يومين
وكان مسافر وجيه ياخد مطب عالي انتفح الايرباج في وشه وطبعا العربيه توتال لوس
هل الايرباج بيفتح كده بسرعه يعني كده العربيه فيها عيبولا ايه

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 25-06-2011 الساعة 06:54 AM سبب آخر: اضافة توضيح للعنوان
قديم 22-06-2011, 08:19 PM
الصورة الرمزية MEGAREKAB
MEGAREKAB MEGAREKAB غير متواجد حالياً

MEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really nice
افتراضي رد: استفسار مهم

سيدى الفاضل / دكتور محمد

اللى حصل ده بالتمام والكمال حصل معايا فى الساجا بتاعتى.... خبطت فى رصيف بس سرعتى كانت عالية شويه وفوجئت بالايرباجلافتحت فى وشى وتسببت ليا فى حروق شديدة على الذراعين الايمن والايسر....

المهم .....

رحت التوكيل أســــال بكام قالولى سته الاف ونصف شامل الايرباج وحزام الامان اللى اكيد باظ هو كمان وشامل مصنعية التركيب...

انا قلت شكرا ومش عاوز الايرباج دى تانى .... قصيت الايرباج وروحت لواحد بتاع فيبر وخليته لحملى مكان خروج الايرباج فى الدريكسيون ولا من شاف ولا من درى....

لمبه الايرباج هتفضل منوره فى التابلوه ؟؟؟ ايوا طبعا وحلها بسيط جدا...افتح الغطا اللى فى شمال التابلوه هتلاقى جواه علبه فيوزات.....

هتعرف انهى فيوز بتاع الايرباج من خلال الغطا بتاع العلبه نفسه هتلاقى عليه رسم كروكى يوضحلك اى فيوز يخص الايرباج وبالتالى هتشيله من مكانه واللمبه هتطفى فى التابلوه منعا للمزاوله...

والرأى فى الاول وفى الاخر ليك ... يا إما تمشى بيها كده بعد ماتعمل اللى قلتلك عليه يإما تروح التوكيل وهما هيغيروهالك هى والحزام لان الحزام مرتبط بالايرباج وبيقف اما الايرباج تفتح.....

خلى بالك لو رحت التوكيل بالمنظر ده هيتسجل فى ملف العربية انها عاملة حادثه قبل كده وهتوقفلك بيعها لو حبيت تبيع بعد كده.....دا غير إن أى عيب صناعه هيظهر فى العربية بعد كده هيقولوك من الحادثة احنا اسفين انت خرجت من الضمان.....

قدامك حل من الاتنين

يا اما تركب طارة استعمال سليمه ومن غير كبسوله ولا سينسورات الايرباج وقدر تكمل ضمان العربية عادى جدا

با إما تعمل اللى نصحتك بيه وتنسى التوكيل نهائى ...

انا عن نفسى خلعت من التوكيل مع ان ساجتى عاملة 5200 كم فقط لكن السبب هو الاسعار المبالغ فيها جدا جدا....مكتوب فى جدول صيانه الساجة ان تكلفة 5000 كم هتبقى 345 جم ( زيت وفلتر زيت) فى حين إنى عملتها فى محطة محترمة بفلتر زيت اللانسر وكلفتنى 150 جم زيت وفلتر والراجل رقص بيهم كمان

لو عاوز حد بتاع قطع غيار استعمال للساجا قولى وانا اديلك رقم ة...هو فى اسكندرية و مغلوانى شويه بس مش زى التوكيل طبعا .... الطارة بس بالف ومائتين جنيها من غير الكبسولة ...ومغلوانى لانه عارف ان مفيش غيره جاب العربية دى متقطعه قبل كده.

ياريت ياريت ياريت ترد عليا وتقولى قررت ايه وعملت ايع

أخوك محمد عبد المجيد
الاسكندرية
ساجا - أبيض - أوتو - 5200 كم فقط

مع خالص الدعاء من الفؤاد بدوام النعمه والفضل من الله تعالى.
وأن يهديكم لما فيه خير لكم ولسيارتكم
وأن يحفظكم ويحفظ ما وهبكم من كل شر وسوء ومن كل نفس أثمه ومن كل عين حاسدة.
وأن يكتب لكم حسنه فى كل خطوة تخطوها بسيارتكم ويحط بها من ذنوبكم.
وقدر الله لكم وكتب عليكم فعل الخير وراحة البال والغنى عن السؤال.

محمد عبد المجيد
المشتريات الخارجية
شركة الاسكندرية للإضافات البترولية ( اكبــــا)

0116007025
قديم 22-06-2011, 11:58 PM
الصورة الرمزية dr.mo7amed adel
dr.mo7amed adel dr.mo7amed adel غير متواجد حالياً

dr.mo7amed adel is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MEGAREKAB مشاهدة المشاركة

سيدى الفاضل / دكتور محمد

اللى حصل ده بالتمام والكمال حصل معايا فى الساجا بتاعتى.... خبطت فى رصيف بس سرعتى كانت عالية شويه وفوجئت بالايرباجلافتحت فى وشى وتسببت ليا فى حروق شديدة على الذراعين الايمن والايسر....

المهم .....

رحت التوكيل أســــال بكام قالولى سته الاف ونصف شامل الايرباج وحزام الامان اللى اكيد باظ هو كمان وشامل مصنعية التركيب...

انا قلت شكرا ومش عاوز الايرباج دى تانى .... قصيت الايرباج وروحت لواحد بتاع فيبر وخليته لحملى مكان خروج الايرباج فى الدريكسيون ولا من شاف ولا من درى....

لمبه الايرباج هتفضل منوره فى التابلوه ؟؟؟ ايوا طبعا وحلها بسيط جدا...افتح الغطا اللى فى شمال التابلوه هتلاقى جواه علبه فيوزات.....

هتعرف انهى فيوز بتاع الايرباج من خلال الغطا بتاع العلبه نفسه هتلاقى عليه رسم كروكى يوضحلك اى فيوز يخص الايرباج وبالتالى هتشيله من مكانه واللمبه هتطفى فى التابلوه منعا للمزاوله...

والرأى فى الاول وفى الاخر ليك ... يا إما تمشى بيها كده بعد ماتعمل اللى قلتلك عليه يإما تروح التوكيل وهما هيغيروهالك هى والحزام لان الحزام مرتبط بالايرباج وبيقف اما الايرباج تفتح.....

خلى بالك لو رحت التوكيل بالمنظر ده هيتسجل فى ملف العربية انها عاملة حادثه قبل كده وهتوقفلك بيعها لو حبيت تبيع بعد كده.....دا غير إن أى عيب صناعه هيظهر فى العربية بعد كده هيقولوك من الحادثة احنا اسفين انت خرجت من الضمان.....

قدامك حل من الاتنين

يا اما تركب طارة استعمال سليمه ومن غير كبسوله ولا سينسورات الايرباج وقدر تكمل ضمان العربية عادى جدا

با إما تعمل اللى نصحتك بيه وتنسى التوكيل نهائى ...

انا عن نفسى خلعت من التوكيل مع ان ساجتى عاملة 5200 كم فقط لكن السبب هو الاسعار المبالغ فيها جدا جدا....مكتوب فى جدول صيانه الساجة ان تكلفة 5000 كم هتبقى 345 جم ( زيت وفلتر زيت) فى حين إنى عملتها فى محطة محترمة بفلتر زيت اللانسر وكلفتنى 150 جم زيت وفلتر والراجل رقص بيهم كمان

لو عاوز حد بتاع قطع غيار استعمال للساجا قولى وانا اديلك رقم ة...هو فى اسكندرية و مغلوانى شويه بس مش زى التوكيل طبعا .... الطارة بس بالف ومائتين جنيها من غير الكبسولة ...ومغلوانى لانه عارف ان مفيش غيره جاب العربية دى متقطعه قبل كده.

ياريت ياريت ياريت ترد عليا وتقولى قررت ايه وعملت ايع

أخوك محمد عبد المجيد
الاسكندرية
ساجا - أبيض - أوتو - 5200 كم فقط
بصراحه انا عيز اشتري العربيه بس خفت لما ده حصل معا صاحبي وكمان عايز اخد رياك انا شغال في شركه ادويه بيطري وبسافر كتير وبروح مزارع وكده فهل العربيه هتتسحملني ولا ايه طبعا انا عاييز اجبها اتومتيك ياريت تقولي رايك وبصراحه شديده
قديم 24-06-2011, 09:49 PM
الصورة الرمزية MEGAREKAB
MEGAREKAB MEGAREKAB غير متواجد حالياً

MEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mo7amed adel مشاهدة المشاركة

بصراحه انا عيز اشتري العربيه بس خفت لما ده حصل معا صاحبي وكمان عايز اخد رياك انا شغال في شركه ادويه بيطري وبسافر كتير وبروح مزارع وكده فهل العربيه هتتسحملني ولا ايه طبعا انا عاييز اجبها اتومتيك ياريت تقولي رايك وبصراحه شديده
توكل على الله وهاتها والله العظيم ما هتندم

موضوع الايرباج ده سببه حظ عاثر ان الخبطو او المطب تيجى بالظبط للسنسور بس برضه بالرغم من اللى حصل انا ماندمتش انى جبت العربية دى بالعكس فرحت اكتر لانها اثبتت امانها قد ايه

انا فضلت احوش 3 سنين وحرمت نفسى من حاجات كتير عشان احوش تمن مقدمها بس والباقى هقسطه صدقنى مافيش حد هيحوش ويصبر دا كله الا اما يجيب عربية عمل عليها دكتوراه

ومفيش حد برضه بيستخير ربنا ويفشل ومفيش حد بيكون تعبان فى فلوسها ومتأكد انها حلال مليون فى الميه وربنا يخيب ظنه

سؤال اخير من فضلك؟ يعنى ايه العربية توتال لوس؟

TOTAL LOSE ؟ علشان الايرباج فتحت ولا حصل حاجة تانية للعربية؟؟

مع خالص الدعاء من الفؤاد بدوام النعمه والفضل من الله تعالى.
وأن يهديكم لما فيه خير لكم ولسيارتكم
وأن يحفظكم ويحفظ ما وهبكم من كل شر وسوء ومن كل نفس أثمه ومن كل عين حاسدة.
وأن يكتب لكم حسنه فى كل خطوة تخطوها بسيارتكم ويحط بها من ذنوبكم.
وقدر الله لكم وكتب عليكم فعل الخير وراحة البال والغنى عن السؤال.

محمد عبد المجيد
المشتريات الخارجية
شركة الاسكندرية للإضافات البترولية ( اكبــــا)

0116007025
قديم 25-06-2011, 12:47 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MEGAREKAB مشاهدة المشاركة

سؤال اخير من فضلك؟ يعنى ايه العربية توتال لوس؟

TOTAL LOSE ؟ علشان الايرباج فتحت ولا حصل حاجة تانية للعربية؟؟

فعلا نفس سؤالى
الى متخيله ان لما الايرباج فتح الى سايق اتلبخ و خيش

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا