العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 24-07-2008, 01:16 AM
Abeer Abeer غير متواجد حالياً

Abeer is a jewel in the roughAbeer is a jewel in the roughAbeer is a jewel in the rough
جين 2 الجديدة

السلام عليكم،

انا كنت استقريت على الجين 2 بس قريت بعد كده انه هتنزل جين 2 جديدة في 2009 بموتور جديد، وده الرابط بتاع مواصفات الجين 2 الجديدة:

http://paultan.org/archives/2008/03/...-cps-launched/

و في ناس بتقول انها هتبقى بنفس السعر ، طيب ده هيأثر على سعر اعادة الجين 2 الموجودة حاليا؟

و هل اشتري جين 2 دلوقتي و لا اسيبني منها؟

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 01-11-2008 الساعة 06:14 AM
قديم 24-07-2008, 02:12 AM
الصورة الرمزية MoSHaX
MoSHaX MoSHaX غير متواجد حالياً
من انا؟: Thomas Wadee

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute
افتراضي رد: جين 2 الجديدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abeer مشاهدة المشاركة

السلام عليكم،

انا كنت استقريت على الجين 2 بس قريت بعد كده انه هتنزل جين 2 جديدة في 2009 بموتور جديد، وده الرابط بتاع مواصفات الجين 2 الجديدة:

http://paultan.org/archives/2008/03/...-cps-launched/

و في ناس بتقول انها هتبقى بنفس السعر ، طيب ده هيأثر على سعر اعادة الجين 2 الموجودة حاليا؟

و هل اشتري جين 2 دلوقتي و لا اسيبني منها؟

لاطبعا استنى ... ادام فى موديل نازل جديد من العربية هيبقى (احسن)*
لان اغلب الشركات لما بتطرح موديل لعربية ...وتغيرة بيبقى مش تغيير شكل بس دول بيتلاشوا كمان الحاجات الوحشة فى الموديل القديم وممكن تكون اضافات ؟؟ قليل لما يكون تغيير شكل بس
*وانا اقصد بكلمة (العربية هتبقى احسن) ممكن تكون اوحش كمان يعنى مثلا شركة عربيات لاحظت فى الموديل القديم انى العربية دى علية شوية ودة بيسبلها عدم اتزان الى حد ما .. فالعربية هتتبقى واطية فى الشكل الجديد ؟؟؟ دة يعتبر ميزة خارج مصر لاكن عيب فى مصر؟؟بسبب المطبات دة مثال يعنى ممكن تكون العربية تقفيل بلدها ..بعد التعديل بتكون تقفيل بلد تانى ؟؟ وهكذا بس طبعا التغيير دايما بيبقى ناحية الصح مهو مش معقول عربية تتعدل من الاحسن للاوحش؟؟
انا سمعت انو الموديل الجديد كمان هينزل فى 2009 وهيكون فى فرق بسيط فى الثمن لايتعدى 5الاف وكمان فى عربيات تانى هيتغير شكلها زى الافيو ...هتتغير شكل ومضمون وهيبقى محركها غير محرك الانوس.. كمان الماتريكس اتغيرت بالفعل لاكن التغيير دة كان شكل بس ؟؟؟فانا انصحك لو اسقريت على الجين 2 يبقى خليك فى الشكل الجديد كمان شكلة احلى؟

I'M BaD UseR

التعديل الأخير تم بواسطة MoSHaX ; 24-07-2008 الساعة 02:14 AM سبب آخر: خطا فى الكتابة
قديم 24-07-2008, 09:51 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

انا شايف ان الفرق مش كبير اوى الحديدة فيس ليفت خالص مش شايف جديد بصراحة

بس الفرق فى فى الموتور الجديد هو اللى يستاهل خاصة فى منحنى عزم العربية

بس فى المقابل محدش عارف الموديل الجديد هينزل مصر امتى والفرق فى السعر هيبقى كام

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 19-08-2008, 02:01 AM
الصورة الرمزية abo3bdolrahman
abo3bdolrahman abo3bdolrahman غير متواجد حالياً
من انا؟: أبوعبدالرحمن باشا خلاص خت الباشاوية.
التخصص العملى: مدير مناوب الإدارة الهندسية
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر و ال..... مش فاكر

abo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really nice
رد: جين 2 الجديدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

انا شايف ان الفرق مش كبير اوى الحديدة فيس ليفت خالص مش شايف جديد بصراحة

بس الفرق فى فى الموتور الجديد هو اللى يستاهل خاصة فى منحنى عزم العربية

بس فى المقابل محدش عارف الموديل الجديد هينزل مصر امتى والفرق فى السعر هيبقى كام

أتفق معاك يا وائل فى موضوع المحرك ده و إن كنت ما حسيتش خالص بأى مشكلة تسارع فى المحرك الحالى فى الأتوماتيك بس الفيس ليفت كمان الإنتريور بتاعها تحفة و الخامات الداخلية أفضل من الجين تو الحالية و كان آخر كلام عند الوكيل إنها هاتنزل قريب بنفس الأسعار الحالية بس بالمحرك الكامبرو IAFM و ليس ال CPS و الكماليات هيا هيا اللى موجودة فى الموديل الحالى و ده هايخلى العربية منافس جبار فى الفئة دى بالسعر ده ptmnlo123per154
قديم 25-10-2008, 02:34 AM
mishoelking mishoelking غير متواجد حالياً

mishoelking is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo3bdolrahman مشاهدة المشاركة

أتفق معاك يا وائل فى موضوع المحرك ده و إن كنت ما حسيتش خالص بأى مشكلة تسارع فى المحرك الحالى فى الأتوماتيك بس الفيس ليفت كمان الإنتريور بتاعها تحفة و الخامات الداخلية أفضل من الجين تو الحالية و كان آخر كلام عند الوكيل إنها هاتنزل قريب بنفس الأسعار الحالية بس بالمحرك الكامبرو IAFM و ليس ال CPS و الكماليات هيا هيا اللى موجودة فى الموديل الحالى و ده هايخلى العربية منافس جبار فى الفئة دى بالسعر ده ptmnlo123per154
طب معندكش فكره ممكن تنزل امتى
يعنى مثلا كمان شهر ولا اكتر من كده
معلش ممكن اعرف منك هى قطع غيارها غالية ولا معقولة
ياريت ترد عليا بسرعه لانى استقريت عليها كنوع وداخلة دماغى جدا بس موضوع المحرك والتابلوه ده مخلينى متردد شويه

الكلمات الدليلية
جين 2, gen2