العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 18-01-2012, 07:27 PM
almoez almoez غير متواجد حالياً

almoez is a jewel in the roughalmoez is a jewel in the roughalmoez is a jewel in the rough
افتراضي عندي حجات كتير غلط في العربيه!!

السلام عليكم

انا بقالي سنه ونص تقريبا معايا العربيه في الاول العربيه كان كل حاجه فيها حلوة موتور فرامل عفشه مساعدين وكل حاجه زي الفل

اول مشكله واجهتني ولحد دلوقتي موجوده الدكسيون تقيل جدا وبقيت بركن وماسك الطارة بأيدي الاتنين رحت التوكيل حسيت انهم بيستهبلو قالولي غير طلمبه زيت الباور انا قلت قشطه في الاخر لقيتها ب 3200 جنيه قلت استحمل شويه

لما زهقت غيرت زيت الباوز بنفسي ولسا تقيل..

لما رحت للتوكيل تاني قالولي دا عيب كاوتش مش عارف ازاي هل دا ممكن..؟

بعدها بفترة لاحظت صوت الماتور عالي بالمقارنه بنفس الموديل اللي معايا في الجراج المهم سألت قالولي غير السيور اشتريت 2 جداد اصلي وليا في مشكله هوا الصوت اصلا عبارة عن شكشكه (مش لاقي وصف غير كدا) رحت لميكانيكي تقريبا ملوش نفس يشتغل قالي دا عيب سيور مش اصلي قلتله ياعم دي اصلي طلعت الفاتورة (انا بمشي دايما بالفواتير) قالي بص في شويه رمله هنفضهم وهيبقي تمام وبرده الصوت عالي..

رحت التوكيل معملوش حاجة..

الفرامل لما رحت للتوكيل علشان اربط عفشه وفرامل وكل حاجه فعلا شدو الفرامل كويس بس لما بمشي علي 100 وامسك فرامل الدركسون بيترجرج سنه خفيفه ودا بعد مااستلمتها منهم وبعدها بشهر فرامل اليد بقت خفيفه جدا اكتر من الاول مش بتمسك كويس !!

-- العربيه مبقتش بتشد زي الاول خالص سحبها بقي زي الزفت انا زمان كنت بحب اشد مع صحابي ودايما بعديهم دلوقتي بعاني مش عارف ايه المشكله؟

سمعت ان موضوع السحب معتمد علي الزيت بتاع الماتور رحت مغير من موبيل ل توتال والعربيه دلوقتي حاسس انها عجزت ممكن يكون السبب غير الزيت؟

انا غيرت البواجي مرتين في اقل من 5000 كيلو علشان موضوع السحب دا ومفيش فايده؟

غير ان العربيه احيانا واحيانا لما بحركها بحس ان الماتور بيترجرج من مكانه ؟؟

لما بمشي علي الاول وبعدي سرعه 20 بحبه وادوس ديبرياج جامد برده بلاقي الماتور مرة واحده زي مايكون اتهبد وبيبان اساسي وانا مشغل التكييف

الفتيس النقله الاولي والثانيه والمارش فيهم عضه واتخنقت منه اوي..

اخيراً العربيه ماشيه تقريبا 73 الف كيلو ونوعها تويوتا 2004 ولم يتم تغير اي شئ منذ الشراء سوي السيور

انا دلوقتي محتار لان فعلا العربيه عايزه تتصلح لو وديتها التوكيل بياخدو العربيه جوا مش بعرف هوا بيعملو ايه وهل عملو كل حاجه ولا لادي نقطه؟

ولو رحت لميكانيكي متخصص في تويوتا هقرفه لاني بحب اشوف هوا بيعمل ايه؟
غير كدا ممكن يكون مبيفهمش حاجه ويخربها او يكسر كلبسات والي اخره..

ياريت لو حد هيقولي العيب ممكن يكون فين يشرحلي دا بيعمل ايه لاني بشوف انكم بتحطوا اسامي حجات وانا معنديش ادني خلفيه عن الميكانيا للاسف

ومتشكر جدا واعتذر عن الاطاله
قديم 18-01-2012, 07:35 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندي حجات كتير غلط في العربيه!!

غير ان العربيه احيانا واحيانا لما بحركها بحس ان الماتور بيترجرج من مكانه ؟؟

لما بمشي علي الاول وبعدي سرعه 20 بحبه وادوس ديبرياج جامد برده بلاقي الماتور مرة واحده زي مايكون اتهبد وبيبان اساسي وانا مشغل التكييف
ياريت تشوف نظام قواعد الموتور والفتيس

بنسبه كبيره جدا

فيه مشكله عندك فى رباطات القواعد أو القواعد نفسها

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 18-01-2012, 07:39 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

انا فى اعتقادى المشكلة مش فى الموتور المشكلة فى الفتيس ممكن يكون فى مشكلة فى الدسك او الاسطوانة او ممكن يكون الزيت بتاع الفتيس ناقص فبيسبب المشاكل دى والعضة والكلام دة اولا شيك على الزيت بتاع الفتيس الاول وبعد كدة الديسك والاسطوانة وانتظر رد باقى الاعضاء بس اللى بقولوهولك دة احتمال كبير وربنا معاك

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 18-01-2012, 07:43 PM
mon7aref mon7aref غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تركيب زجاج سيارات
هواياتي: تصميم المواقع

mon7aref has a spectacular aura aboutmon7aref has a spectacular aura about

بالنسبه للباور يا باشا كان عندي نفس لمشكله
جرب تخلي اي حد بتاع عفشه يبص علي صليبه الدركسيون و بلي القاطمه عشان كنت عندي المشكله في دول

بالنسبه للرجرجه في الفرامل

اعمل ترصيص للكاوتش و اكشف علي الطنابير

و الله اعلم
قديم 18-01-2012, 08:17 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

تمام كلام الزملاء الافاضل : يبقى انت هتشوف قواعد الموتور والفتيس وتكشف على الدبرياج ( الديسك والاسطوانه ) الاتنين دول لو عملتهم هيفوقوا العربيه والسحب هيرجع زي الاول ان شاء الله والرجرجه تروح