العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 12-06-2012, 09:23 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن تدينى عقلك ...!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

الناس فى الإنتخابات زى ما تكون رايحة معركة دى مش ثانوية عامة. ده كل أربع سنوات هننتخب وهنعيد الموال ده تانى.
متهيألى

ممكن ماهو باللون الأحمر يكون غير قابل للتحقق

لأننا لسه فى( كى جى وان ) ديموقراطيه

تخيل بأه

فيه كام سنه بين

كى جى وان

والثانويه العامه

------------------

ياترى من يعيش

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 12-06-2012, 09:26 PM
د/ ياسمين د/ ياسمين غير متواجد حالياً

د/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

يعنى الحق بين والضلال بين للاسف الشديد الاخت اللى كاتبة الموضوع مشوشة والسبب ان الاعلام السابق وافكارة معششة فى دماغ ناس كتير وبيرددوا نفس كلامة او مضمونة نوعا ما من غير ما يحسو وخصوصا ناحية الاخوان كلام الناس مش يفرق عن اتهامات النظام الفاسد بالعكس ده كان مش بالشكل دة انا مش فاهم اية كمية التشكك والريبة والخوف والافكار السخيفة اتجاه الاخوان رغم اللقاءات مع مرسى ومع رموز الحرية والعداله هو لازم يقول كلام غلط علشان يرضيكم غريبة اوى ده حمدين صباحى قال كلام لو مؤاخذة مقرف وبيغازل المسحيين وبيساوى بين الاسلام والمسيحية والمواطنة والكلام الفارغ دة بقى هى دىبقت مشاكل مصر دلوقتى نفتعل مشاكل غير موجودة ونلحق بنفسنا تهم غريبة علشان ايه !! لية لازم نكون سذاج وعبط وهبل
ان شاء الله ارادة الله حتكون بالافضل لمصر على الاطلاق مقارنة بالاشكال والاسماء المطروحة اشباه المثقفين
اشكر لحضرتك تشريفك لى بالرد ..واعتقد ان الوضع الحالى للبلد الان اصابه التشويش وليس ذلك بسبب الاعلام ولكن بسبب امل حاولنا الوصول اليه بثورة حقيقية وبدماء شهداء...ووضع وصلنا اليه من حتمية الاختيار بين اختيارين الكثيرين منا (على مااعتقد ) لايريدون اى منهما.

قديم 12-06-2012, 09:54 PM

د/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud ofد/ ياسمين has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلفيه مشاهدة المشاركة

طيب
وهل قال الشيخ
شيئا غير الذى قلته لحضرتك

ممكن تقوليلى فين بالظبط قوله
بان الديموقراطيه كفر فى مصر

هنا صرح الشيخ ان الديموقراطية كفر ( مع الاعتبار اننى لست فى مجال اعتراض او اتفاق ولكن هذا فقط رد على كلامك اين قال الشيخ ذلك)
( واعتقد فيه اختلف بين ماقاله الشيخ هنا واكد عليه ووضحه وبين ماقاله مع محمود سعدفى الفيديو المذكور كرد على اتهام الشيخ مع مراعاة ايضا اننى حاشا لله لااتهم الشيخ بأى شئ فهو شيخ فاضل لكن انا فقط ارد على كلامك )

وانا اعرف حكايه اتهام الشيخ بانه قال ذلك
وخاصه ايام ترشحه لمجلس الشعب
وهنا رده
على من اتهمه بذلك

وانظرى الى الدقيقه 3.20
وستجدى رده على ذلك الاتهام

عارفه حصل كده ليه مع النائب
لانه
نائب
ويراد التشهير بيه ( مازلنا ندور فى دائرة نظرية المؤامره)
لانه مشهور ومعروف
وهتبقى قضيه سياسيه كبيره
بس لو حضرتك سالتى عنهم كويس وخاصه المرور
هتسمعى عجب العجاب

لان هو ده الطبيعى
خاصه فى الفتره اللى احنا فيها دلوقتى
واحساس
الفلول
بتقدم التيار الاسلامى
اما على اساس ان احنا كفار دى
ومين قال
كده بس
ياريت حضرتك تراجعى كلامى عن المسميات فى موضوع (عرفان ***بالفضل)

لا طبعا
الشعب المصرى شعب
طيب ( الشعب طيب بس مش عبيط ينضحك علية بالعكس اعتقد ان ابسط الناس فاهمين كل شئ)
يميل اغلبه الى تصديق الاعلام
بلا نقاش
ولا تفكير ( اعترض انت كدة وبسهوله حولتيه لشعب فاقد الاهلية للفكير وايضا للاختيار وهذه الفكره متأصله لدى البعض مما يجعلهم ينصبون انفسهم اوصياء عليه للاختيار وتحديد المصير

وعلى فكرة انا لااقصد احد هنا ولكنى اتكلم بنظره شمولية )

وينصاقون وراء الافكار التى يوجههم اليها الاعلام
دون تفكير
فهناك من يعتقد ان
الاعلاميين امثال (عمرو اديب /محمود سعد /توفيق عكاشه/وائل الابراشى/وغيرهم)
كلامهم لايرد
وان ما يقولونه قران نازل من السماء
( اختلف معك ياعزيزتى اعتقد ان الكثيرين من ابناء هذا الشعب يستطيعوا الان معرفة من يخدعهم ومن يقول الحقيقة ..بنسمع ..اه...بنفهم ..اه..لكن موضوع نصدق او لا دى قصة اخرى تماما)
وتقبلى حبى
لك

تقبلى تقديرى وتحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة د/ ياسمين ; 12-06-2012 الساعة 10:08 PM
قديم 12-06-2012, 10:07 PM
سلفيه سلفيه غير متواجد حالياً

سلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond reputeسلفيه has a reputation beyond repute

د/ ياسمين
بالنسبه للشيخ عبد المنعم الشحات
كلامه عن الديموقراطيه
ملخصه
اللى انا كتبته لحضرتك بالظبط

اولا
حكايه الديموقراطيه دى كفر
بصى
انا بفكر فيها ازاى
فى مصر
الديموقراطيه ليست كفر
لانها
لا ترفض الاسلام
ماشى
لكن افرضى
الناس
عملو استفتاء ديموقراطى
على حرق القران والعياذ بالله
والكل قال موافق
ايه رايك بقى فى كده
اللهم عافينا واحفظ بلادنا يارب

اما بالنسبه للشعب المصرى
لا
انا مش معاكى
لان
كتير منه
يعتقد ان الاعلام
والاعلاميين
كلامهم لا يرد
او بمعنى اصح
محدش عايز يفكر فى كلامهم
هو صح ولا غلط
او بمعنى تالث
محدش عايز يتعب دماغووو ***** بالعاميوووووووووو

في الصحيح عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: (والذي نفسي بيده! لا يقضي الله للمؤمن قضاءً إلا كان خيرًا له، وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن، إن أصابته سرّاء شكر، فكان خيرًا له، وإن أصابته ضرّاء صبر، فكان خيرًا له)

قيـل لأحــد الـسلـف: ألــم تــصدك الـمحن عن الـطريق؟

قـــال: والله لـولا المحن لـشـكـكت فـي الـطريـق

قديم 12-06-2012, 10:22 PM

اما بالنسبه للشعب المصرى ( اقتباس )
لا
انا مش معاكى
لان
كتير منه
يعتقد ان الاعلام
والاعلاميين
كلامهم لا يرد
او بمعنى اصح
محدش عايز يفكر فى كلامهم
هو صح ولا غلط
او بمعنى تالث
محدش عايز يتعب دماغووو ***** بالعاميوووووووووو

طبعا عزيزتى انا لن احاول ان اقنعك بفكره انت من الواضح انك مقتنعة بها جدا

لكن لى كلمة وهى ليست كلام نظرى بل كلام من واقع حياة عملية انا بحياها كل يوم مع عدد لابأس به من المرضى من فئات الشعب المختلفة ..ناس واعية فاهمة عارفين مين بيتكلم صح ومين بيتكلم غلط مين بيذوق الكلام ويجمله ومين بيخدعهم ومين بيقول الصدق والحقيقة

لكن خلينا نقول شئ مهم ان الحياة الاقتصادية الصعبة اللى احنا والناس بيحياها جعلت الكثير غير مكتثر بالاختيار والنتائج..اتدرى انك عندك عشرين مليون تحت خط الفقرطبقا لتقارير المنظمات العالمية ..والفقر يجعل ناس كثير تقول شالوا الدو وجابو شاهين للاسف

اشكر متابعتك