العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 13-04-2010, 01:05 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي نفسى افهم لييييييييييه؟؟؟؟

بجد ياجماعه انا نفسى افهم ليه فيه جمارك على السيارات
دلوقتى اللى انا اعرفه ان الجمارك دى علشان حمايه الصناعه المحليه صح؟
طيب هو احنا فيه عندنا صناعه سيارات اساسا؟
وهل تجميع السيارات هنا فى مصر اللى مافيش اسوا منه واسال عن النيسان صنى ده يعتبر صناعه محليه؟؟؟

بجد بجد مش قادر استوعب
قديم 13-04-2010, 01:17 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نفسى افهم لييييييييييه؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

بجد ياجماعه انا نفسى افهم ليه فيه جمارك على السيارات
دلوقتى اللى انا اعرفه ان الجمارك دى علشان حمايه الصناعه المحليه صح؟ المفروض ونظريا
طيب هو احنا فيه عندنا صناعه سيارات اساسا؟ لا بس عندنا منصور وغبور وامثالهم
وهل تجميع السيارات هنا فى مصر اللى مافيش اسوا منه واسال عن النيسان صنى ده يعتبر صناعه محليه؟؟؟
نظريا اه محليا

بجد بجد مش قادر استوعب
اصل ياباشا مصر عشان 5 افراد 80 مليون يتمرمطوا ويتبهدلوا مش مهم عشان كده انا مؤمن بحاجة ان رجل الاعمال اللى عاوز يعمل بيزنس جامد اوى هنا فى مصر عشان الحكومة حتسانده طالما الراجل حبوب ودماغه مش ضيقة وكمان نعمله قانون بالمقاس بالسم طالما البيزنس عاوز كده ويوم ماتقفل خالص اول طيارة على انجلترا وانا عندى اقتراح نعمل كومباوند للهاربين المصريين بالاموال المصرية فى انجلترا بدل ما الناس تروح انجلترا تتبهدل
قديم 13-04-2010, 01:19 AM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute

عشان انته فى مصر عموا غبور وصحابه رجال الاعمال لازم يكسبوا فى العربيه الطاق اتنين يبقا ازاى تجيب عربيه من بره من غير جمارك ويكسب هوه مكسب بسيط ميصحش برده lol64
وبعدين ازاى يعم مبنصنعش حاجه فى العربيه امال الاكياس اللى بتبقا على الكراسى دى وبتقطعها وتشلها دى ايه مهى مصرى
تفائل تفائل انته فى مصر
قديم 13-04-2010, 01:39 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشكله ببساطه ان بعض الحكومات متبنيه النظام الماركسى اللى هوه عكس الرأسمالبه و عكس الآديان !

النظام ده بيقول ايه ؟؟ ناخد من الآغنياء علشان ندى الفقراء ! رغم ان ده ما بيحصلش فى الواقع ببساطه !

الرأسماليه بتقول ان الحكومه تاخد ضرائب ولتكن تصاعديه و مرتفعه ! بس فى المقابل فيه قصادها خدمات

ينتفع بها الفقير والغنى على السواء ! والآديان بتقول تكافل أو زكاة مال ولا تزيد فى الدين الاسلامى عن اثنين

و نصف فى المائه ! ولو طبقت صح لن تجد فقير على وجه الآرض ! نيجى بأه لاجماع رجال الفكر والمال !

ان لو فيه حكومه أو دوله وزعت كل المال على كل الناس بالتساوى ( جدلا ) ! بعد كام شهر ح تلاقى اللى كان

غنى أصبح غنى واللى كان فقير أصبح فقير ! لآن كل واحد منهم له عادات وتعليم وثقافه و موروثات هى اللى

بتسبب له الفقر أو الغنى ! وبعدين ايه ذنب الغنى اللى اغتنى من حلال انه يصرف على فقير افتقر من جهله

وتنبلته واسرافه ؟؟ كذلك تعتمد بعض الحكومات المتخلفه مبدأ الحسنه تخص والسيئه تعم ( بمفهومها ) !

و مبدآ أنا وأخويا على ابن عمى وأنا وابن عمى على ولاد الكلب اللى همه العالم الزباله اللى نفسهم يركبوا ولو

توكتوك ملاكى ! لآنهم بعد شويه ح يطمعوا فى سياره رمسيس و بعدين 126 و نصيبه لو فكروا فى 127 !!

قوم ايه ؟؟ قوم نخللى الناس تجرى وراء لقمة عيشها وان حصلتها كمان ! واللى يستجرى يشترى عربيه يخلوه

يدفع اتاوة تساوى تمنها و بنزين برده يجيب ثمنها فى سنتين تلاته و يبقى كل همه يحافظ عليها ! و هلم جر للبيوت

و المصانع والآعمال الخاصه و ضرائب مبيعات حتى على مكالمات التليفون ( طب حد يفهمها لى دى ) ؟؟

لذلك هو سؤال عويص و خبيث منك يا لول ! انت عاوز تفتح مواضيع ما لهاش آخر .....الا أراميدان ؟؟

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1147

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 13-04-2010, 01:59 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

عشان احنا معندناش شوارع مجهزة لهذا الكم من السيارات

و عشان الحكومة بتعتبر السيارات ،، رفاهية

فبالتالي اللي عاوز يدفع

و عشان تشجيع التجميع المحلي اللي من غير حماية مش هيستمر يوم واحد

نوعا ما شايف ان في وجهة نظر منطقية