العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 29-10-2010, 01:59 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: اية اطرف موقف حصلك مع بداياتك فى السواقة ؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heron مشاهدة المشاركة

بمناسبة هذا الموضوع الجميل انا لسة هاتعلم السواقة وخايفة لحسن يحصلى زيوكم ويبقى عندى ذكريات سودة كدة فى بدايات السواقة خايفة اوى اضرب لخمة تنصحونى ابدأ بالاوتوماتيك اسهل والا المانيوال يعنى بحيث انى اقلل الخسائر على قدر المستطاع

نصيحة لاي واحده انها متفكرش تجيب عربية مانيوال لان معروف من سواقة الستات شدة الحظر اللي بتبقي زيادة عن الازوم ممكن تتلبخ في نقل المانيول وتعمل مشكلة كبيرة

لكن الاتوماتيك مش هيكون في دماغك اساسا غير الطريق والدريكسيون

نصيحة متفكريش تركبي مانيول خالص
قديم 29-10-2010, 02:12 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

نصيحة لاي واحده انها متفكرش تجيب عربية مانيوال لان معروف من سواقة الستات شدة الحظر اللي بتبقي زيادة عن الازوم ممكن تتلبخ في نقل المانيول وتعمل مشكلة كبيرة

لكن الاتوماتيك مش هيكون في دماغك اساسا غير الطريق والدريكسيون

نصيحة متفكريش تركبي مانيول خالص
مش حتفرق كدة كدة لازم حتخبط فى الاول ويمكن تكون اول سائقة محترفة

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 29-10-2010, 02:58 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

موقف تاني:
مره كنت مع ابن خالي الصغير و الكلام دا كان عندي حوالي 19 سنه و ابن خالي 16 و والده مسافر و سايب العربيه تحت البيت و سايب المفتاح في البيت عادي
المهم ابن خالي حب ياخد العربيه و انا اقوله بلاش يقولي لازم اخدها يانبي بلاش مافيش فايده
و راح اخد العربيه و انا معاه و نزلنا نلف (كانت بيجو 505) واحنا ماشين لقي واحد صاحبي و عمال يجري و بيدي اشارات يمين في شمال و عاوز يشد و قام دا بيجري معاه و عداه و جري ورا بعض لحد ما كانت عربيه سكورت قدامنها بتهدي علي مطب
و طاااااااااااااااااااااااا اااااخ في عربيه فورد سكورت موديل السنه لسه زيرو
و كان اول مره ابن خالي يخبط و نازل مخضوض و انا طبعا كنت متعود علي المواقف دي قمت واخد مفتاح العربيه قبل ما انزل علشان محدش يمد ايه و ياخده و يساوم و يبيع و يشتري فينا
المهم نزلنا و نتكلم مع الراجل كان شاب بس في نص العشرينات و احنا كان شكلنا عيالو دا قام و اتنطط و عمال يزعق و عاوز رخصه العربيه
يا عم يهديك يرضيك و دا ابدا المهم اتهورت عليه و قولتله من الاخر العربيه دي عربيه لواء شرطه و اللي انت عاوز تعمله تعمله
و انا قولت الكلمه دي و دا اتفح و صوته علي و كأنه ضربته علي وشه
(اتاري الواد دا عربيته نمر جيش و انا فاكره رتبه صغيره طلع عربيه والده و والده مستشار عسكري و حاجه كده يعني لو دخلت قسم تبهدله)
المهم الناس اتلمت و كنا الساعه اتنين بالليل و الناس جات ما تفهمش منين و اصحابنا و اصحابه و يظهر الواد اتكسف ياخد فلوس علشان منظره قدام الناس خصوصا ان فيه اصحاب مشتركين بينا
كل دا و ابن خالي واقف في جنب مرعوب من الموقف و كل تفكيره حيقول ايه لوالده خصوصا اني شديد جدا ولو عرف بالموضوع دا يبهدل الدنيا
المهم العربيه الاسكورت خلاص مشيت و انا بقيت بفكر اعمل ايه اعمل ايه
قولت ما بدهاش بقي انا حضحك علي خالي و مش حخليه يعرف
عملت ايه بقي؟؟
روحت واخد العربيه و رايح راكنها مكانها بالضبط الاول قبل ما خالي يجي و يشوفها
و جبت كيس بلاستيك و روحت مكان الحادثه و لميت كل فرافيت الفانوس بتاعنا
و الفانوس بتاع العربيه الاسكورت كمان
و روحت مطرح العربيه ما ركنتها و بدأت ارمي بقايا الزجاج و الفانوس بتاع الاسكورت علي الارض قدام العربيه و الاكصدام بتاع العربيه بحيث لما خالي يشوفها يعرف انها مخبوطه و هيا واقفه و مافيش حد لمسها و آثار الفانوسين بتاع العربيه و بتاع العربيه التانيه علشان يحس فعلا ان عربيه بترجع بضهرها خبطط العربيه و هي واقفه
و بس يا جماعه
خالي جه و لا حد جاب سيره ولا قاله حاجه و هو نزل تاني يوم ياخد العربيه و شاف الخبطه و من الحركات اللي عملتها دخلت عليه ان العربيه مخبوطه و هي واقفه (شغل مباحث بقي )هههههههههه

و الي اللقاء في حلقه اخري

حـازم خـضـر

قديم 29-10-2010, 03:04 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

موقف تاني:
مره كنت مع ابن خالي الصغير و الكلام دا كان عندي حوالي 19 سنه و ابن خالي 16 و والده مسافر و سايب العربيه تحت البيت و سايب المفتاح في البيت عادي
المهم ابن خالي حب ياخد العربيه و انا اقوله بلاش يقولي لازم اخدها يانبي بلاش مافيش فايده
و راح اخد العربيه و انا معاه و نزلنا نلف (كانت بيجو 505) واحنا ماشين لقي واحد صاحبي و عمال يجري و بيدي اشارات يمين في شمال و عاوز يشد و قام دا بيجري معاه و عداه و جري ورا بعض لحد ما كانت عربيه سكورت قدامنها بتهدي علي مطب
و طاااااااااااااااااااااااا اااااخ في عربيه فورد سكورت موديل السنه لسه زيرو
و كان اول مره ابن خالي يخبط و نازل مخضوض و انا طبعا كنت متعود علي المواقف دي قمت واخد مفتاح العربيه قبل ما انزل علشان محدش يمد ايه و ياخده و يساوم و يبيع و يشتري فينا
المهم نزلنا و نتكلم مع الراجل كان شاب بس في نص العشرينات و احنا كان شكلنا عيالو دا قام و اتنطط و عمال يزعق و عاوز رخصه العربيه
يا عم يهديك يرضيك و دا ابدا المهم اتهورت عليه و قولتله من الاخر العربيه دي عربيه لواء شرطه و اللي انت عاوز تعمله تعمله
و انا قولت الكلمه دي و دا اتفح و صوته علي و كأنه ضربته علي وشه
(اتاري الواد دا عربيته نمر جيش و انا فاكره رتبه صغيره طلع عربيه والده و والده مستشار عسكري و حاجه كده يعني لو دخلت قسم تبهدله)
المهم الناس اتلمت و كنا الساعه اتنين بالليل و الناس جات ما تفهمش منين و اصحابنا و اصحابه و يظهر الواد اتكسف ياخد فلوس علشان منظره قدام الناس خصوصا ان فيه اصحاب مشتركين بينا
كل دا و ابن خالي واقف في جنب مرعوب من الموقف و كل تفكيره حيقول ايه لوالده خصوصا اني شديد جدا ولو عرف بالموضوع دا يبهدل الدنيا
المهم العربيه الاسكورت خلاص مشيت و انا بقيت بفكر اعمل ايه اعمل ايه
قولت ما بدهاش بقي انا حضحك علي خالي و مش حخليه يعرف
عملت ايه بقي؟؟
روحت واخد العربيه و رايح راكنها مكانها بالضبط الاول قبل ما خالي يجي و يشوفها
و جبت كيس بلاستيك و روحت مكان الحادثه و لميت كل فرافيت الفانوس بتاعنا
و الفانوس بتاع العربيه الاسكورت كمان
و روحت مطرح العربيه ما ركنتها و بدأت ارمي بقايا الزجاج و الفانوس بتاع الاسكورت علي الارض قدام العربيه و الاكصدام بتاع العربيه بحيث لما خالي يشوفها يعرف انها مخبوطه و هيا واقفه و مافيش حد لمسها و آثار الفانوسين بتاع العربيه و بتاع العربيه التانيه علشان يحس فعلا ان عربيه بترجع بضهرها خبطط العربيه و هي واقفه
و بس يا جماعه
خالي جه و لا حد جاب سيره ولا قاله حاجه و هو نزل تاني يوم ياخد العربيه و شاف الخبطه و من الحركات اللي عملتها دخلت عليه ان العربيه مخبوطه و هي واقفه (شغل مباحث بقي )هههههههههه

و الي اللقاء في حلقه اخري
استاااااااااااااذ44 4546yes yes

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 29-10-2010, 03:08 PM
الصورة الرمزية b A d R
b A d R b A d R غير متواجد حالياً

b A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of light

فكرتني بالذي مضي هقولك يا سيدي و امري لله

1 - أول مره كنت أركب عربية كان عندنا مزرعة و الولد اللي كان هناك خد عربية المهندس 125 فيات و أنا كنت معاه و قولتله هات أسوق و قولي أعمل ايه .. الكلام دا و أنا عندي 14 سنة .. المهم قالي تعالي و قالي أعمل ايه .. كنا ماشين جنب ترعة و أنا الدركسيون فلت مني و كنا هننزل في الترعة و هو لحق و شد الهاند .. و بعدين هو جه ساق

2 - كان عندي كان عندنا عربية 504 بيجو و كان أول يوم العيد فلبست بدري و نزلت أخدت العربية من وراهم و قولت هطلعها من الجراج علشان أعملهم مفاجئة .. و فعلا كانت مفاجئة و انا طالع من الجراج و كله عماويد و أخدت ملف علي الضيق و الباب الشمال اللي ورايا ضاع و طبعا هي دي كانت مفاجئة أول يوم العيد بتاعتي

AHMED bAdR

octavia a4