العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 26-09-2012, 01:56 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شرح تفصيلى مبسط لكيفية عمل تكييف السيارة واجزائه المختلفة

بصراحة أحلى حاجة هي شرح الظواهر الفيزيائية ببساطة

بس أنا عملت موضوع على التكييف وكنت باسأل على حاجة المفروض إنها موجودة في كل تكييفات العربيات، وللأسف مفيش حد في مصر يسمع عنها (إلا من رحم ربي)، اللي هي وسيلة السيطرة على الضغط جوة الكويل علشان نضمن تبريد بمعدل ثابت

في العربيات القديمة كان فيه كذا نظام، والعربيات الجديدة فيه أنظمة تانية، وللأسف مش بلاقي عنها مواضيع كتير على النت ... وده حاجة تانية غير مفتاح الضغط اللي حضرتك كتبت عنه في أجزاء التكييف.

لو عايز تعرف قصدي إيه .. ادخل على الموضوع ده:
الفرق بين تكييف السيارات القديمة والحديثة والمنزل

...
قديم 10-05-2015, 05:35 AM
عبد الرحمن صبري عبد الرحمن صبري غير متواجد حالياً

عبد الرحمن صبري is on a distinguished road
افتراضي رد: شرح تفصيلى مبسط لكيفية عمل تكييف السيارة واجزائه المختلفة

لوسمحتم عندي استفسار مهم وضروري وعايز الرد بسرعه جدا عايز اعرف الاختلافات بين تكيف السياره وتكييف المركزي من جميع الجوانب مثل حدود الضوضاء المسموح بيها وسرعه الهواء
وطريقه حساب الاحمال هنا وهنا يعني العربيه مثلا مفيش اتجاه ثابت عند حساب الحمل الحراري الناتج من الشمس
يا ريت اللي عنده اجابات مقنعه ومفيده يرد عليا بسرعه