العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-05-2013, 02:15 AM
mando 666 mando 666 غير متواجد حالياً

mando 666 is on a distinguished road
افتراضي رد: عداد ال rpm اتهبل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

بلف الايدل دا هو المسئول عن ارتفاع عدد لفات الماتور الى ان يسخن فى الصباح ثم يقوم بتهدئتة الى ان يصل الى 700 لفة فى الدقيقة ومسئول عن السلانسية ومسئول عن تكييف العربية لما يشتغل ولما يفصل بيظبط العداد بتاع اربى ام فى كل الحاجات دى
ممكن يا memodina1 تشرح بالتفصيل اكتر ايه هو بلف الايدل ده ؟؟؟
قديم 12-05-2013, 02:21 AM
mando 666 mando 666 غير متواجد حالياً

mando 666 is on a distinguished road

قديم 12-05-2013, 09:56 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

بلف الايدل او صمام الايدل
دا صمام بيبقى متركب على البوابة بتاعت الماتور ومهم جدا للعربية
عند التسخين الصباحى بمعنى مش انت لما بتدور العربية الصبح بتلاقى صوت العربية عالى شوية ومؤشر rpm عالى على 1000 لفة وبينزل شوية شوية لحد ما يوصل 700 لفة لما العربية تسخن صح كدة
طيب مين المسئول انى العداد يرتفع عند 1000 لفة عشان العربية تسخن هو صمام الايدل دا
طيب لما تشغل التكييف بيكون هو برضة المسئول عن ظبت السلانسية عشان التكييف يحمل على الماتور
طيب تخيل معايا كدة لية العداد بتاع rpm لما بتمور العربية وتسيبها دايرة لية مش بتفصل مع انى انت مش دايس بنزين امال مين اللى دايس بنزين ومخلى العربية شغالة هنا انا اقولك المسئول صمام الايدل
مع الوقت الصمام دا بيلم اتربة وكدة فبيخرف ممكن تبقى ممور وتلاقى العداد وصل 2000 و 3000 لفة ودا حصل معايا وتلاقى العربية ممورة وتنزل العداد لحد ما تكركر وتفصل
فبيحتاج اما نضافة او تغيير ولو عايز اى استفسار تانى انا موجود والاخوة الافاضل موجودين
قديم 13-05-2013, 01:10 AM
الصورة الرمزية Mido Madrid
Mido Madrid Mido Madrid غير متواجد حالياً

Mido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond repute

بلف الايدل او صمام الايدل
دا صمام بيبقى متركب على البوابة بتاعت الماتور ومهم جدا للعربية
عند التسخين الصباحى بمعنى مش انت لما بتدور العربية الصبح بتلاقى صوت العربية عالى شوية ومؤشر rpm عالى على 1000 لفة وبينزل شوية شوية لحد ما يوصل 700 لفة لما العربية تسخن صح كدة
طيب مين المسئول انى العداد يرتفع عند 1000 لفة عشان العربية تسخن هو صمام الايدل دا
طيب لما تشغل التكييف بيكون هو برضة المسئول عن ظبت السلانسية عشان التكييف يحمل على الماتور
طيب تخيل معايا كدة لية العداد بتاع rpm لما بتمور العربية وتسيبها دايرة لية مش بتفصل مع انى انت مش دايس بنزين امال مين اللى دايس بنزين ومخلى العربية شغالة هنا انا اقولك المسئول صمام الايدل
مع الوقت الصمام دا بيلم اتربة وكدة فبيخرف ممكن تبقى ممور وتلاقى العداد وصل 2000 و 3000 لفة ودا حصل معايا وتلاقى العربية ممورة وتنزل العداد لحد ما تكركر وتفصل
فبيحتاج اما نضافة او تغيير ولو عايز اى استفسار تانى انا موجود والاخوة الافاضل موجودين

بلف الايدل دا هو المسئول عن ارتفاع عدد لفات الماتور الى ان يسخن فى الصباح ثم يقوم بتهدئتة الى ان يصل الى 700 لفة فى الدقيقة ومسئول عن السلانسية ومسئول عن تكييف العربية لما يشتغل ولما يفصل بيظبط العداد بتاع اربى ام فى كل الحاجات دى
شكرا على الشرح الوافي. هخلي الميكانيكي يشوفه وينضفه ان شاء الله
R OSE4U