العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 09-10-2009, 06:58 AM
nbahrawy nbahrawy غير متواجد حالياً

nbahrawy is on a distinguished road
افتراضي رد: السيارات الجديده في مصر

أشكرك ياأستاذ مادا على الموضوع الحلو وجزاك الله كل خير..
أنا كنت عاوز نصيحتك ورأيك فى السيارة أوكتافيا ايه 5 2009 وكذلك من ناحية الصيانة وقطع الغيار .. مع خالص شكرى مقدما
قديم 09-10-2009, 05:16 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو هيما مشاهدة المشاركة

أشكرك يا أستاذ مادا على الموضوع الحلو وجزاك الله كل خير..
أنا كنت عاوز نصيحتك أنى أجيب عربية مستعملة خصوصا أنى مش هاقدر أجيب جديد وفى نفس الوقت -أنا بكره موضوع القروض ..فانا عايز عربية مستعملة تستحمل السفر الطويل والتنقلأت الكتير ..يعنى تقريبا تمشى معى فى الشهر مش أقل من 2000 كيلو..وكنت بفكر فى أربع سيارات
1-BMW موديل 86 الدبانة
2- الهيونداى أكسنت 1500 الشكل القديم موديل 99 خصوصا سمعت أن تقفيلها كله كورى.
3-ســــــــــــــيات أبـــــــــــــــــــــــ ــيزا موديل 94 برده تقفبل ممتاز وموتور جولف
4_كـــــــــــــــــــــي ا ريو .
وياريت تبقى الأجابة مش مختصرة عشان أقدر أحدد أيه الأحسن ..
وجزاك الله كل خير
1- لو قطع غيارها موجوده و صيانتها سهله و حاله العربيه اللي هتشتريها ممتازه يبقي توكل علي الله

2- هي تقفيلها كوري او هندي و الله اعلم و البلدين تقفيلهم كويس و العربيه يعتمد عليها

3- نفس حكايه البي ام ( موضوع قطع الغيار و الصيانه )

4- بلاش منها عربيه مدنيه و متستحملش السفر

رايي النهائي

خليك في البي ام لو حالتها فبريكه لان حضرتك هتطلع عين العربيه بالسفر
و متنساش تسال علي قطع غيارها و اسعارها ايه و ايه الناس اللس ممكن تعمل عندهم عمليات الصيانه و لما تتوكل علي الله خلي سمكري و عفشجي و ميكانيكي يفحضوها بعنايه و يكون الناس دي من معارفك و يكونو محل ثقه عشان محدش يضحك عليك ( انا مش قدي قله ادب بس احنا منفهمش في العربيات زي ما الناس دي مبتفهم )

و لو حضرتك مش هتشيل البي ام خليك في السيات بي اعتقد ان صيانتها مقرفه بس خليك في البي ام الاول و ارجو ان اكون قد افدتك

قديم 09-10-2009, 05:18 PM

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

طب انت الي جبته لنفسك
عاوز صفات محركات
المزدا 3 و الميجان و الانسر 1500 و السفك و الكرولا و الاوكتفيا a5 و الجتا و الفكترا
و ياريت وزن السيارات
صفات المحركات و وزن السيارات
حضرتك بتهزر اكيد و انا بحب الدعابه عموما

قديم 09-10-2009, 05:26 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nbahrawy مشاهدة المشاركة

أشكرك ياأستاذ مادا على الموضوع الحلو وجزاك الله كل خير..
أنا كنت عاوز نصيحتك ورأيك فى السيارة أوكتافيا ايه 5 2009 وكذلك من ناحية الصيانة وقطع الغيار .. مع خالص شكرى مقدما
اسكودا اوكتافيا فانتازيا ( a5 )
1600 سي سي و في منها 3 فئات اوتوماتيك
1- اول فئه فول اوبشن بدون فتحه سقف ب 189000 جنيه
2- تاني فئه فول اوبشن بفتحه سقف ب 193000 جنيه
3- هي هي الفئه التانيه بس زياده في عدد الايرباجز و السينسورز ب 199000 جنيه

رايي الشخصي
انا مش بحب شكلها اوي و خصوصا من ورا و ده موضوع ازواق عموما
و هي عربيه ممتازه طبعا من كله ( بس اسعار قطع غيارها خياليه )
و لازم تتابع صيانتها في التوكيل
فتوكل عي الله و لا تنسي صلاه الاستخاره

قديم 09-10-2009, 06:21 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada pro مشاهدة المشاركة

حضرتك بتهزر اكيد و انا بحب الدعابه عموما
هو الحقيقه انا مش بهزرptmnlo123per122
هو انا محتاج اتقارير فعلا مع اني عارف اني رخم جدا بس ممكن تجبهم لو واحد واحد برحتك يعنيptmnlo123per1147

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

الكلمات الدليلية
السيارات