العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو فلوانس Fluence

رينو فلوانس Fluence Renault Fluence 2009—present The Renault Fluence is a compact mid-size sedan produced by the French automaker Renault. This built at the Oyak-Renault plant in Bursa, Turkey and Santa Isabel factory, in Cordoba, Argentina for Latin America.

قديم 11-12-2011, 08:22 PM
eslam87 eslam87 غير متواجد حالياً

eslam87 is on a distinguished road
للاهمية ضروري بخصوص رينو فلوانس

عايز اشتري فلوانس بس مقلق شوية للأسباب دي:
-أول حاجة اني عمري ما جربت الفرنساوي أو سوقتو قبل كدة فا مش عارف ايه نظامو
-تاني حاجة سمعت ان العربية فيها سنسورز كتير زي مثلا المروحة ليها سنسور عشان تشتغل و ده ممكن طبعا يسبب مشاكل لو جه فيها مبه أو اتخبطط لا قدر الله
-تالت حاجة موضوع رينو كارد ده آمن ولا الكارد مش مضمون و ممكن يبوظ بسهولة و تكلفة تغييره عالية و الكلام ده
-رابع حاجة اتقللي من ناس انني الرينو عامة تكيفها مش اد كده
-خامس حاجة و دي انا حسيتها لما شوت العربية في معرض , ان حاجات الميكانيكا لازقة في بعضها أوي ,يعني لا قدر الله لو اتخبطط جامد شوية ,ممكن تسبب مشاكل في ميكانيكة العربية
عايز أعرف رأيوكو في الحاجات دي ....
قديم 25-12-2011, 12:32 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ضروري بخصوص رينو فلوانس

بص من الآخر العربية بقالها سنتين في الأسواق من غير مشاكل مؤثرة ظهرت لها

و عملت سمعة كويسة جدا لدرجة إنها رفعت شوية سعر الميجان القديمة

و المشاكل اللي ظهرت ليها كلها بسيطة جدا ،،

أقسمهالك نوعين

مشاكل تكتشفها بتجربة قيادة :_

1- سحبها ضعيف

2- نتشة في الفتيس الأوتو بين الأول و التاني

دي مشاكل بتختلف من واحد للتاني و لازم تجربها حتي لو لفة عشان تشوف ده مناسب ليك أو لأ

* مشاكل فنية ظهرت فيها :_

1- مشكلة عوامة البنزين ، بتعلق و تأثيرها مجرد قراءة خاطئة في عداد البنزين

( يقال إن التوكيل حلها و مظهرتشي في موديلات 2012 )

2- جلدة المساحات عمرها قصير

بخصوص التكييف لسه مجربتهوش عشان إحنا في الشتاء

و قطع الغيار لسه ماحتكتشي بيها بس أكيد غالية زي بقية الفرنساوي و اساسا كل العربيات الجديدة قطع غيارها غالية ، بس أنتا شاري عربية زيرو و معاك ضمان 100 ألف كم و حاول تأمن عليها عشان بعد الشر الحوادث

إعادة البيع لسه مظهرلهاش معالم بس أتوقع إنها هتمسك سعر مع إنتشارها و سمعتها الحلوة اللي بتكتسبها يوم بعد يوم

و لو قلقان أوي من الكارت و الحساسات ، خليك زيي في الفئة الأولي

و دي فيها أوبشنز بالهبل برده بالنسبة لسعرها ( مثبت سرعة ، محدد سرعة ، 2 إيرباجز ، إيه بي أس ، أيب بي دي ، مرايات كهربا ،،، آلخ ) يعني معظم اللي تحتاجه في عربية حديثة

هينقصك بس ثلاجة التابلوه ، الجنوط ، التكييف الخلفي ،، مرايات الضم ، البلوتوث دي الأوبشنز اللي شايفها عملية جدا في الفئة الثانية

بس أنا ضحيت بيها عشان أبعد عن الكارت و حساسات المطر و حساسات النور ،، آلخ ،،،، رغم إني مسمعتش مشاكل عنهم