العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > Fiat Uno

قديم 02-05-2010, 11:30 AM
الصورة الرمزية meemee
meemee meemee غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ادارية/
هواياتي: الرسم

meemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond reputemeemee has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السيارة الأونو - مميزاتها وعيوبها

شكرا ياجميل علي التعزي الجميلة ديه

meemee hamza
اللهم لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
قديم 02-05-2010, 01:03 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

شكرا على التقرير الجميل
بس العيوب مذكوره خلت اسهم السياره تنزل فى نظر الجميعptmnlo123per144
بالرغم انى كنت واخد فكره حلوه على السياره
على العموم .... كل موديلات فيات من وجهه نظرى .... قطع الغيار مرتفعه الاسعار ..... سيارات غير محبوبه ...الا لسبب واحد ... وهى ان سعر السياره رخيص فقط

اللهم احفظ بناتنا ونسائنا فى كل مكان من شياطين الانس
قديم 02-05-2010, 03:41 PM
TELEBK TELEBK غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دكتور جامعي

TELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالداعزالناس مشاهدة المشاركة

شكرا على التقرير الجميل
بس العيوب مذكوره خلت اسهم السياره تنزل فى نظر الجميعptmnlo123per144
بالرغم انى كنت واخد فكره حلوه على السياره
على العموم .... كل موديلات فيات من وجهه نظرى .... قطع الغيار مرتفعه الاسعار ..... سيارات غير محبوبه ...الا لسبب واحد ... وهى ان سعر السياره رخيص فقط
والله أنا حبيت أنقل لحضراتكم تجربه مريت بيها ، وديه وجهة نظري في سواقة العربية الأونو ، وحبيت أعرضها بكل وضوح وشفافية ، ولكم حرية التقدير والإختيار ، ومفيش مانع حد تاني من مستخديمها يعرض وجهه نظرة فيها ، يمكن أنا مبالغ شوية في تقديري لعيوبها ومديتهاش حقها في مميزاتها ، في النهاية كلنا هدفنا توصيل خبراتنا لبعض والباقي متروك لإختيار الشخص اللي حيشتري عربية ومحتاج لرأي واضح أدامه .
مع خالص شكري وتقدير
د/خالدptmnlo123per154
قديم 03-05-2010, 03:04 PM
nicolass nicolass غير متواجد حالياً

nicolass will become famous soon enoughnicolass will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TELEBK مشاهدة المشاركة

السلام عيكم ورحمة الله وبركاته
كان عندي عربية فيات أونو بدون تكييف موديل 2002 بولندي ، وفضلت معايا سنتين وبعدين بعتها وحبيت أنقل لحضراتكم التجربة كما عشتها ، للإستفادة
أولا : مميزات العربية الأونو :
1- ماتورها 1000 cc ، وده معناه إنها إقتصادية جداً في البنزين " بتشم ريحة البنزين " .
2- شكلها حلو وإنسيابي جدا ، وخظوطها الخارجية ناعمة ، وده بيديها أفضلية في عملية إختراق الهواء .
3 - سريعة وسحبها يديها أكبر من ال cc بتاعها .
4 - عائلية ومناسبة لأسرة مكونة من زوجين وطفلين .
5 - واسعة من الداخل وقاعدتها مريحة .
6 - أبعادها تقدر تلمها بعنيك وإنت جوه العربية .
7 - ماتورها سهل إنك تشوف كل جزء فيه جوه الحوض بتاعها .
8 - خفيفة الوزن - 630 كجم - و تقدر أي ست تزقها بسهولة .
9 - لوحة العدادات بتاعتها بسيطة تقدر تقراها بكل سهولة .
10 - حجمها الخارجي صغير وتقدر تركن في أي مساحة صغيرة بسهولة .
11 - فتيسها ناعم جدا جدا ونقلاتها متحسش بيها .
12 - تقفيل العربية من الداخل كويس جدا .
ثانيا : عيوب العربية الأونو :
1 - قطع غيارها غالية جدا .
2- فيه قطع غيار ليها مش موجودة جديده وتتركب مستعملة " وبختك ياأبو بخيت ".
3 - العربيه بسكوته خالص يعني حته غريبة ، شاسيها ضعيف جدا من أي خبطة إن شاالله في رصيف ولو بسيطة يتأثر الشاسيه علي طول وإستعداله مؤرف وصعب يرجع زي الأول بسهولة .
4 - شنتطها صغيره جدا ، يعني في أي سفر صعب أنها تشيل كل الشنط وتحتاج شبكة .
5 - مش بتاعة بهدلة وطرق مدغدغة وسفر في مناطق وعرة يعني عايزة طريق محترم وكويس علشان تديك أفضل آداء ليها .
6 - إعتمادها الكامل علي الكهرباء يخلي أي سلك يضرب فيها أو حتي يحصل ليه حاجة يبرجل العربية كلها وتحس إنها مش مظبوطة .
7 - في رأيي إنها تناسب الستات أكتر من الرجالة " إللي إشترت العربية بتاعتي واحدة ست كانت بتدور علي أونو ".
8 - عفشتها ضعيفة جدا مش بتاعة طرق مكسرة وتتأثر بسهولة من الطريق .
9 - واطية من الأرض ولو 3 قعدوا ورا وخدت بيها مطب تاني يوم أكيد وإن شاء الله وبدون مقاطعة بتروح علي بتاع الشكمانات يروقهالك من تحت .
مع خالص تحياتي
د / خالد ptmnlo123per154
شكرا على التقرير
بس انا معايا اونو بقالى فترة اهو داخل على سنه
وليا تحفظات على كلام حضرتك لو تسمحلى يعنى
اولا انا هتكلم على الكربراتير مش الانجكشن عشان بينهم فرق كبير اوى لان الانجكشن اسوء فى حاجات كتير

1- قطع غيارها مش غاليا تماما وهى اقل او زى الشاهين يعنى الفئة الى بعد 128 علطول
2- كل قطع غيارها موجودة انا عملت ليها عمره ولقيت كل حاجة ولما حاجة بتبوظ الحمد لله بجيب ليها بعد القطعه 2 وعند ناس كتير ويمكن حصلت قريب معايا مشكلة فى الاسبراتير واتركب فيها جزء مخلوع من الريجاتا ((يعنى البدائل متوفره))

3- شاسية العربية والاكصدمات شافت منى البدع ولا حصلها حاجة والحمد لله وهحكى شوية مواقف

أ- وانا بتعلم سواقة رفعت رجلى من الدبرياج العربية فضلت تنط لانى فضلت دايس بنزين وخطبت فى رصيف وعدت الناحية التانية لحد ما خطبت الرصيف التانى وكل دا وخداه نطات...((الاكصدام بس اتشرخ من تحت وحصل شرخ بسيط فى كارتيرة الزيت وصلحت الكارتيره و والاكصدام مش باين اوى لانه من تحت )) ودى صدمة جامده على اى عربية يعنى

ب-ماشى وقدامى نوبيرا والمدام الى فيها وقفت مرة واحدة خبطت انا فيها وكنا ماشيين بسرعة وخبط فيا شاهين ورايا وخطب فى الشاهين تاكسى وراها وكل خبطة من دول بتسمع فيا...((الشبكة بس اتشرحت فيها حته بسيطة وحتى مش وقعت ولا غيرتها ولا حاجة والكبوت مبقاش يتفتح استعدلته عند سمكرى بايده شدهولى كدا ب10 جنيه والاكصدام الى وراه ولا حصله حاجة مع انه الشاهين الفانوس فيها اتكسر والحمد لله))

4- بالنسبة للشنطة مش اعرف لانى مش متجوز يعنى

5- موضوع الكهربا مش عارف قصد حضرتك بية اية

6- تناسب المدامات فى الشكل عادى زى البيكانتو كدا بس عادى لما يسوقها راجل واحلى شغل بيها بيعمله ولاد يعنى ولامؤخذة ptmnlo123per111 ptmnlo123per111 ههههههههههه

7-العفشة بتستحمل نسبيا لان الحته الى قبل بيتى كانت بتترصف وكانت زى الزفت لمدة 6 شهور وحفر وقرف وبتاع بس صمدت معايا الحمد لله

8- موضوع انها واطية على الارض فـ هى اعلى من عربيات كتير فى الفئة دى بس دا طبيعى انه معظم العربيات لما تحمل وراه كتير هتوطى .... وبعدين لية تقعد وراه 3 هو مافيش تكسيات ههههههههههههههههه
((مع انى وانا راجع من الشغل كل يوم فى 3 بيقعدوا وراه معايا))
ptmnlo123per111 ptmnlo123per111 ptmnlo123per111

تحياتى أخوك
م/ أحمد
قديم 03-05-2010, 05:59 PM
TELEBK TELEBK غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دكتور جامعي

TELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nicolass مشاهدة المشاركة

شكرا على التقرير

بس انا معايا اونو بقالى فترة اهو داخل على سنه
وليا تحفظات على كلام حضرتك لو تسمحلى يعنى
اولا انا هتكلم على الكربراتير مش الانجكشن عشان بينهم فرق كبير اوى لان الانجكشن اسوء فى حاجات كتير

1- قطع غيارها مش غاليا تماما وهى اقل او زى الشاهين يعنى الفئة الى بعد 128 علطول
2- كل قطع غيارها موجودة انا عملت ليها عمره ولقيت كل حاجة ولما حاجة بتبوظ الحمد لله بجيب ليها بعد القطعه 2 وعند ناس كتير ويمكن حصلت قريب معايا مشكلة فى الاسبراتير واتركب فيها جزء مخلوع من الريجاتا ((يعنى البدائل متوفره))

3- شاسية العربية والاكصدمات شافت منى البدع ولا حصلها حاجة والحمد لله وهحكى شوية مواقف

أ- وانا بتعلم سواقة رفعت رجلى من الدبرياج العربية فضلت تنط لانى فضلت دايس بنزين وخطبت فى رصيف وعدت الناحية التانية لحد ما خطبت الرصيف التانى وكل دا وخداه نطات...((الاكصدام بس اتشرخ من تحت وحصل شرخ بسيط فى كارتيرة الزيت وصلحت الكارتيره و والاكصدام مش باين اوى لانه من تحت )) ودى صدمة جامده على اى عربية يعنى

ب-ماشى وقدامى نوبيرا والمدام الى فيها وقفت مرة واحدة خبطت انا فيها وكنا ماشيين بسرعة وخبط فيا شاهين ورايا وخطب فى الشاهين تاكسى وراها وكل خبطة من دول بتسمع فيا...((الشبكة بس اتشرحت فيها حته بسيطة وحتى مش وقعت ولا غيرتها ولا حاجة والكبوت مبقاش يتفتح استعدلته عند سمكرى بايده شدهولى كدا ب10 جنيه والاكصدام الى وراه ولا حصله حاجة مع انه الشاهين الفانوس فيها اتكسر والحمد لله))

4- بالنسبة للشنطة مش اعرف لانى مش متجوز يعنى

5- موضوع الكهربا مش عارف قصد حضرتك بية اية

6- تناسب المدامات فى الشكل عادى زى البيكانتو كدا بس عادى لما يسوقها راجل واحلى شغل بيها بيعمله ولاد يعنى ولامؤخذة ptmnlo123per111 ptmnlo123per111 ههههههههههه

7-العفشة بتستحمل نسبيا لان الحته الى قبل بيتى كانت بتترصف وكانت زى الزفت لمدة 6 شهور وحفر وقرف وبتاع بس صمدت معايا الحمد لله

8- موضوع انها واطية على الارض فـ هى اعلى من عربيات كتير فى الفئة دى بس دا طبيعى انه معظم العربيات لما تحمل وراه كتير هتوطى .... وبعدين لية تقعد وراه 3 هو مافيش تكسيات ههههههههههههههههه
((مع انى وانا راجع من الشغل كل يوم فى 3 بيقعدوا وراه معايا))
ptmnlo123per111 ptmnlo123per111 ptmnlo123per111

تحياتى أخوك
م/ أحمد
مع خالص تحياتي لهذا الرد المفصل ولكن أنا كل تجربتي في العربية علي مدار سنتين كانت مع المعدلة البولندي الإنجكشن وإسبراتير إلكتروني وعلي شريحة كمبيوتر ، وده بالفعل مشاكله كتير لكن هيه ديه التكنولوجيا الحديثه في العربيات بعد الألفينات ، وبالنسبة للي مع حضرتك هيه أكيد إيطالي ، وبعد ماإشتريتها " البولندي " عرفت إن الإيطالي عضمها جامد وصاجها حتي أشد من البولندي والبرازيلي ، لكن أختلف مع حضرتك في موضوع الشاسية لإن خبطة زي إللي حضرتك بتقول عليها لازم تكون أثرت في الشاسية حتي ولو تأثير خفيف يعني لو سمكري شافها أو حتي حطيتها علي جهاز ظبط زاوايا وإتزان حيبان لو كان الشاسية إتأثر ولا لأ ، وإن شاء الله يكون ماإتأثرش ، لكن بالفعل العربية واطيه وقريبة من الأرض وأي مطب عالي بتاخده بيأثر في الشكمان ، وممكن تكون إللي مع حضرتك إنت شاريها متعلية وراكب ليها علايات في السوست الكباية عند المساعدين ورا ، لكن خد بالك ومش كل مره تسلم الجره ، وبالنسبة للعفشة أنا قولت إللي مر بيه فيها وده أعتقد في كل العربيات الحديثة ، وديه مشكلة بيعاني منها ناس كتير معاهم عربيات جديده ، وعموما العربية ديه إتصممت في إيطاليا وإختلاف الطبيعة والشوارع هناك عن هنا حتتأثر بيه العربية ، فحاول إنك متركبش فيها عدد كتير كل مره ، وتجنب بيها المطبات والدغدغة ، وربنا يسترها عليك ويسلمهالك ويديلك خيرها ويبعد عنك شرها .
مع خالص شكري وتقديري
د/خالدptmnlo123per154