العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > دايهاتسو Daihatsu

قديم 23-07-2013, 02:54 AM
kamalwabaza kamalwabaza غير متواجد حالياً

kamalwabaza is on a distinguished road
افتراضي مشكلة في gearbox تريوس 1999 أرجو المساعدة

السلام عليكم
انا معايا تريوس 1999 أوتوماتيك 1300
لاما أديها بنزين عشان أتحرك بسمع صوت ضخ البنزين بس العربية بتفضل واقفة و بعدين تنط بس بتمشي عادي و بتنقل عادي طول ماهي مشية بس لما أقف و أديها بنزين تاني بسمع صوت البنزين و بتنط بردو
أنا كنت فاكر ان المشكلة حتبقى في حساس البنزين أو رشاش البنزين بس لما رحت للميكانيكي قالب جير بوكس و لازم يتغير أنا مش عارف دلوقتي أعمل ايه و عايز أعرف سعر الجيربوكس
و ياريت لو في ميكانيكي كويس يفهم في الجير بوكس في اسكندرية

شكرا و اسف للاطالة
قديم 23-07-2013, 04:15 AM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة في gearbox تريوس 1999 أرجو المساعدة

معلش ممكن تحدد هل السلوك ده فى الغيار الاول و الغيار بتاع المارشدير ولا فى غيارات تانية كمان

لو المشكلة فى الغيارين دول هتلاقى الموضوع فى ناقل الحركة نفسه لأنها حصلت معايا و طلعت عصاية الفتيس مبوشة و تيش الغيارت من تحت طلع الكاوتشه اللى فيه و بتمسك فى بيضة الغيارات مهرية خالص

لو مطلعتش فى دول شوف الغوايش متفكش الفتيس خالص غير اما تعرف انت هتفكه ليه يعنى الميكانيكى اللى ميحددلكش المشكلة فين بالظبط قبل ما يشتغل فى انه قطعة بالظبط ويقولك ليه باظت و تتأكد ان ده السبب فعلا اعرف ان ده ميكانيكى بيفتى

منتظر اعرف منك تحديد موضوع الغيار الاول و المارشدير و بعدها هقولك تتصرف ازاى بالخطوات و الصور لو تحب

قديم 23-07-2013, 05:34 AM
kamalwabaza kamalwabaza غير متواجد حالياً

kamalwabaza is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy safwt مشاهدة المشاركة

معلش ممكن تحدد هل السلوك ده فى الغيار الاول و الغيار بتاع المارشدير ولا فى غيارات تانية كمان

لو المشكلة فى الغيارين دول هتلاقى الموضوع فى ناقل الحركة نفسه لأنها حصلت معايا و طلعت عصاية الفتيس مبوشة و تيش الغيارت من تحت طلع الكاوتشه اللى فيه و بتمسك فى بيضة الغيارات مهرية خالص

لو مطلعتش فى دول شوف الغوايش متفكش الفتيس خالص غير اما تعرف انت هتفكه ليه يعنى الميكانيكى اللى ميحددلكش المشكلة فين بالظبط قبل ما يشتغل فى انه قطعة بالظبط ويقولك ليه باظت و تتأكد ان ده السبب فعلا اعرف ان ده ميكانيكى بيفتى

منتظر اعرف منك تحديد موضوع الغيار الاول و المارشدير و بعدها هقولك تتصرف ازاى بالخطوات و الصور لو تحب
أولاً: شكرا على الرد
ثانياً: العربية أوتوماتيك فأنا لما بجيب الفتيس على ال D عشان أطلع بيحصل الحوار ده أني بدوس بنزين و أسمع صوت البنزين بس العربية بتفضل واقفة و بعد كده تنط كأني عملت kickdown بس بتمشي عادي و بتنقل عادي طول ما أنا ماشي بس لو هديت أو وقفت في اشارة و اتحركت تاني بتعمل الحركة دي بردو
بس هي عادية في المارشدير !!
قديم 23-07-2013, 10:47 AM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute

مش هقدر افيدك فى الاوتوماتك لأنى متعاملتش معاه قبل كده تحياتى

كان في عضو عامل موضوع عن اصلاح اعطال الفتيس الاوتوماتك تواصل معاه هيفيدك

قديم 28-07-2013, 06:46 PM
الصورة الرمزية sayif
sayif sayif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT -Information Technology
هواياتي: Auto & Technology

sayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond repute

عزيزي

يوجد شيء اسمة فالف بودي بة صمامات مسئولة عن تغيير السرعة

الصمامات عندك تالفة تحتاج الى تغيير

هل كنت تغيير زيت الفيتس مع الفلتر دائما

مع التقدير

سيف

العراق