العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 01-10-2012, 10:20 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

ياباشمهندس احمد انا أعرف مكان بيبيع زيوت موتور تويوتا الأصلية بتيجى فى علب صاج لو تحب اوصفلك المكان ، هو قريب من زهراء مدينة نصر
علب صاج 5 لتر ؟؟ ولا ايه ؟ أنا عايز أعرف من باب المعرفة إنما أنا غيرت الزيت من 5 الاف كم يا باشا و ألف شكر على الرد
قديم 02-10-2012, 12:17 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

أصل أنا جايبها 3 ألاف كم يعنى كسر زيرو فا ممكن يكون صاحبها نسى يدينى الكتالوج ،

أنا دورت عالنت على الكتالوج و قلبت موقع تويوتا و ملقيتهوش ،

و بعدين هو زيت تويوتا الأصلى ده هل تويوتا اللى بتصنعه؟ لو كده عندى استعداد أستخدمه مستقبليا ،

و بالنسبة لموضوع الSM و SN هل هم تخليقى بس ولا معدنى أصل أنا سمعت إن التخليقى لازم يشتغل على مواتير بتستخدم بنزين خالي من الرصاص .

و نسبة إلى معدل نقصان الزيت أنا لقيتوا بينقص تقريبا بمعدل لتر كل 10 الاف و الزيت 20W-50 و ده اللى هو أكتر درجة منتشرة فى مصر و أنا إن شاء الله هتابع حالته عشان أنا كنت مهمل الموضوع ده تماما و عموما ألف شكر على المعلومات

ده لينك الكتالوجات على موقع تويوتا أمريكا
http://www.toyota.com/owners/web/pag...owners-manuals

زيت تويوتا الأصلي معمول مخصوص عشان تويوتا... وموجود أكيد في التوكيل وفي أماكن تانية زي ما قال الأستاذ هشام الجزار

بالنسبة لموضوع البنزين الخالي من الرصاص... الكلام ده حقيقي فعلا... بس مصر البنزين اللي فيها كله خالي من الرصاص... ما عدا الـ80

راجع موضوع "قواعد اختيار زيت الموتور.. إزاي تعرف الزيت المناسب؟؟؟" وحتلاقي فيه كل الكلام ده

...
قديم 02-10-2012, 02:13 AM
msr1192 msr1192 غير متواجد حالياً
من انا؟: موظف
التخصص العملى: اداري
هواياتي: الكمبيوتر والسيارات

msr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to all

حرااااااااااااااااااااااا ااااااااام عليك ومش عايزها تقل معاك ياخي .........
البني ادم الى صنع العربية قال تحطلها زيت كذا ويتغير كل قد كده يبقى نمشي زى ما بيقولوا عشان يمكن في يوم من الايام نلاقي واحد بيبيع عربية المستعملة وكانها زيرو زي بلاد بره
ارجو تقبل الرد بصدر رحب
قديم 02-10-2012, 07:31 PM

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

ده لينك الكتالوجات على موقع تويوتا أمريكا
http://www.toyota.com/owners/web/pag...owners-manuals

زيت تويوتا الأصلي معمول مخصوص عشان تويوتا... وموجود أكيد في التوكيل وفي أماكن تانية زي ما قال الأستاذ هشام الجزار

بالنسبة لموضوع البنزين الخالي من الرصاص... الكلام ده حقيقي فعلا... بس مصر البنزين اللي فيها كله خالي من الرصاص... ما عدا الـ80

راجع موضوع "قواعد اختيار زيت الموتور.. إزاي تعرف الزيت المناسب؟؟؟" وحتلاقي فيه كل الكلام ده

...
يا سلام لو حد يقولى الزيت ده ماركته ايه يبقى كده خدمنى ،

والكتالوجات ديه تحتوى على معلومات للسيارات ذات محركات ال1800 و 2400 و الذى تختلف مواصفتها و عموما متشكر جدا لحضرتك على مساعدتى ،

بس قولى يا باشا انت ايه اللى خلاك متأكد قوى من إن البنزين فى مصر خالى من الرصاص و لو إنى شاكك إنه فيه قنابل و سي4 مش رصاص فقط ههههههههه
قديم 02-10-2012, 07:53 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msr1192 مشاهدة المشاركة

حرااااااااااااااااااااااا ااااااااام عليك ومش عايزها تقل معاك ياخي .........
البني ادم الى صنع العربية قال تحطلها زيت كذا ويتغير كل قد كده يبقى نمشي زى ما بيقولوا عشان يمكن في يوم من الايام نلاقي واحد بيبيع عربية المستعملة وكانها زيرو زي بلاد بره
ارجو تقبل الرد بصدر رحب
مش أى حاجة تتقال نصدقها لازم نقتنع و نجرب الأول