العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 08-07-2011, 06:05 PM
الصورة الرمزية NASERELFHHAM
NASERELFHHAM NASERELFHHAM غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير الى الله
التخصص العملى: أعمل بمصر للطيران
هواياتي: الكومبيوتر

NASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الفرق بين تكييف السيارات القديمة والحديثة والمنزل

شكرا على المعلومات القيمه

لقد استفدت كثيرا

ما كان لله دام واتصل..وما كان لغير الله انقطع وانفصل

قديم 08-07-2011, 09:24 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

اتفق معاك في النقطتين 1 ، 2
انما باقي النقاط أنا مش معاك فيها بصراحة

وخلينا نمسك نقطة نقطة

النقطة 3
تغير سرعة الضاغط أكيد هتغير قوة التبريد، والدليل من كلام حضرتك نفسه اللي كاتبه في النقطة 2....
"لما نمشى بالعربيه وسرعه محرك السياره بيوصل الى 4000 rpm يكون ضغط السحب (المبخر ) وصل الى 10 او 5 psi طبعا هيعمل ثلج على المبخر"

بس المشكلة اللي بتنكلم عليها هي الحصول على درجة حرارة شبه ثابتة داخل المبخر عن طريق ضبط الضغط جواه

وبالنسبة للكريسيدا... أنا مصدقك إن الكريسيدا 84 ممكن مايكونش فيها نفس الصمام لإن معدل التطوير في الموديلات الياباني في الفترة دي كان عالي جدا، بحيث إنك ممكن تلاقي تعديلات ميكانيكية كتير قوي في نفس الموديل على حسب السوق، وانا لاحظت الكلام ده لما كنت بروح أشتري قطع غيار للعربية

على فكرة عربيتي كانت مواصفات خليجي من الكويت، وكان فيها المنظم اللي بقول لحضرتك عليه وأنا فكيته من جوه وانا اللي مركبه بإيدي وواخد بالي أنه واخد وصلة من المبخر ووصلة من الاكبانشن وبيودي على الضاغط

النقطة 4

درجة حرارة التبخير مرتبطة بالضغط بشكل مباشر ولكنها تختلف باختلاف نوع الفريون والدليل في هذا الرابط
http://www.e38.org/pparish/pt-table.htm
إذا لو الضغط انخفض درجة الحرارة حتنخفض مباشرة

النقطة 5

لاحظ إن الصمام اللي بتكلم عليه مش صمام التمدد

صمام التمدد مكانه دايما قبل المبخر
الصمام اللي بتكلم عليه (خلينا نسميه المنظم) مكانه دايما بعد المبخر

النقطة 6

أنا دورت شوية في النت وقدرت أوصل للمعلومات دي

أنظمة التكييف في السيارات واحدة من 3

1- نظام صمام التمدد + مستقبل/مجفف (Receiver/Dryer + Expansion Valve)
وده أبسط نظام، وبيعتمد إنه يفصل الضاغط لما درجة الحرارة توصل للمطلوب، ولكنه غير كفء في درجات الحرارة العالية جدا

2- نظام المجمع - أنبوبة الفوهه (Accumulator - Orifice Tube)
وهنا المجمع هو اللي بيعوض فرق الضغط داخل دايرة التبريد والمبخر، وهو ده النظام المستعمل حاليا في السيارات الجديدة

3- نظام صمام خنق الشفط (Suction Throttling Valve)
وهنا المنظم هو اللي بيضبط الضغط داخل دايرة التبريد والمبخر، والمنظم ده فيه منه نوعين:
Suction Throttling Valve - STV
Pilot Operated Tube - POA
والنظام ده أكثرهم تعقيدا وأكثرهم استهلاك للوقود، لإنه بيخلي الضاغط شغال علطول من غير ما يفصل بسبب الوصول لدرجة الحرارة المطلوبة، ولكنه الأكثر كفاءة في درجات الحرارة العالية جدا

وحضرتك ممكن ترجع للروابط دي لمعلومات أكتر
http://www.e38.org/pparish/ac_works.htm
http://www.aircondition.com/dsmobileac/expvalve.html
http://www.cardictionary.com/definit...ing-valve.html
http://what-when-how.com/automobile/...ol-automobile/
http://www.brighthub.com/engineering...les/58365.aspx

فيه نقطة لازم أوضحها في أنظمة تكييف السيارات
في نظام المجمع - أنبوبة الفوهه (Accumulator - Orifice Tube)
ضبط الضغط بيبقى عن طريق فصل عمل الضاغط، مش عن طريق المجمع

وآسف للمعلومة الخاطئة، بس كان لازم أصححها

...
قديم 08-07-2011, 10:52 PM
الصورة الرمزية RAYAN
RAYAN RAYAN غير متواجد حالياً

مشرف التعديلات الشكلية
من انا؟: احمد ريان
التخصص العملى: مدير شركة اليجانس لفرش السيارات
هواياتي: الجديد من الافكار والتصميمات

RAYAN has a brilliant futureRAYAN has a brilliant futureRAYAN has a brilliant futureRAYAN has a brilliant futureRAYAN has a brilliant futureRAYAN has a brilliant futureRAYAN has a brilliant futureRAYAN has a brilliant futureRAYAN has a brilliant futureRAYAN has a brilliant futureRAYAN has a brilliant future

الله ينور ياباشا وشكرا على معلومة اول مرة اعرفها

اليجانس لفرش السيارات
Elegance car lounge

خامات عالية الجودة وجميع الالوان

بارخص سعر فى مصر
وبضمان عامين

صفحتنا على فيسبوك
Facebook page

مواعيد العمل من ١٢ظهرا حتى ١٢ص كل ايام الاسبوع ماعدا الاحد
للاستعلام 01061203070

قديم 09-07-2011, 02:29 AM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

اتفق معاك في النقطتين 1 ، 2
انما باقي النقاط أنا مش معاك فيها بصراحة

وخلينا نمسك نقطة نقطة

النقطة 3
تغير سرعة الضاغط أكيد هتغير قوة التبريد، والدليل من كلام حضرتك نفسه اللي كاتبه في النقطة 2....
"لما نمشى بالعربيه وسرعه محرك السياره بيوصل الى 4000 rpm يكون ضغط السحب (المبخر ) وصل الى 10 او 5 psi طبعا هيعمل ثلج على المبخر"

بس المشكلة اللي بتنكلم عليها هي الحصول على درجة حرارة شبه ثابتة داخل المبخر عن طريق ضبط الضغط جواه

وبالنسبة للكريسيدا... أنا مصدقك إن الكريسيدا 84 ممكن مايكونش فيها نفس الصمام لإن معدل التطوير في الموديلات الياباني في الفترة دي كان عالي جدا، بحيث إنك ممكن تلاقي تعديلات ميكانيكية كتير قوي في نفس الموديل على حسب السوق، وانا لاحظت الكلام ده لما كنت بروح أشتري قطع غيار للعربية

على فكرة عربيتي كانت مواصفات خليجي من الكويت، وكان فيها المنظم اللي بقول لحضرتك عليه وأنا فكيته من جوه وانا اللي مركبه بإيدي وواخد بالي أنه واخد وصلة من المبخر ووصلة من الاكبانشن وبيودي على الضاغط

النقطة 4

درجة حرارة التبخير مرتبطة بالضغط بشكل مباشر ولكنها تختلف باختلاف نوع الفريون والدليل في هذا الرابط
http://www.e38.org/pparish/pt-table.htm
إذا لو الضغط انخفض درجة الحرارة حتنخفض مباشرة

النقطة 5

لاحظ إن الصمام اللي بتكلم عليه مش صمام التمدد

صمام التمدد مكانه دايما قبل المبخر
الصمام اللي بتكلم عليه (خلينا نسميه المنظم) مكانه دايما بعد المبخر

النقطة 6

أنا دورت شوية في النت وقدرت أوصل للمعلومات دي

أنظمة التكييف في السيارات واحدة من 3

1- نظام صمام التمدد + مستقبل/مجفف (Receiver/Dryer + Expansion Valve)
وده أبسط نظام، وبيعتمد إنه يفصل الضاغط لما درجة الحرارة توصل للمطلوب، ولكنه غير كفء في درجات الحرارة العالية جدا

وهنا المجمع هو اللي بيعوض فرق الضغط داخل دايرة التبريد والمبخر، وهو ده النظام المستعمل حاليا في السيارات الجديدة

وهنا المنظم هو اللي بيضبط الضغط داخل دايرة التبريد والمبخر، والمنظم ده فيه منه نوعين:
Suction Throttling Valve - STV
Pilot Operated Tube - POA
والنظام ده أكثرهم تعقيدا وأكثرهم استهلاك للوقود، لإنه بيخلي الضاغط شغال علطول من غير ما يفصل بسبب الوصول لدرجة الحرارة المطلوبة، ولكنه الأكثر كفاءة في درجات الحرارة العالية جدا

وحضرتك ممكن ترجع للروابط دي لمعلومات أكتر
http://www.e38.org/pparish/ac_works.htm
http://www.aircondition.com/dsmobileac/expvalve.html
http://www.cardictionary.com/definit...ing-valve.html
http://what-when-how.com/automobile/...ol-automobile/
http://www.brighthub.com/engineering...les/58365.aspx
السلام عليكم
بالنسبه للنقطه 3
ااحنا متفقين عند زياده سرعه الضاغط هتزيد كفائه التبريد ممكن يعمل ثلج بس انا نوهت لاسباب عمل الثلج وهو ضعف او قله الهواء المار من خلال المكثف وتلك مشكله تحدث نتيجه عطل معين فى الدائره وعند حلها لا يحدث ثلج بدليل تكييف السياره يعمل بشكله الطبيعى عندما تكون زيرو بنفس مكونات الدائره الاساسيه

النقطه 4
نوع الفريون ثابت وهو 12 او 134
وعند زياده الضغط نتيجه زياده سرعه المحرك درجه الحراره هتقل ( نفس الكلام فى الخطوه السابقه )

النقطه 5
الصمام الى حضرتك بتتكلم عنه مش موجود فى اى دائره من الدوائر السابقه ولو موجود يا ريت حضرتك تقلى مكانه فين بعد المبخر

النقطه 6
بالنسبه للانواع االثلاثه الى حضرتك ذكرتعا سوف اعلق عبيهما بالترتيب

1- نظام صمام التمدد + مستقبل/مجفف (Receiver/Dryer + Expansion Valve
هو دائر تبريد بسيطه وتسستخدم صمام تمدد حرارى اى يتحكم فى اتساع الصمام عن طريق انبوبه ( زى الى موجوده فى الترموستات الى فى الثبلجه المنزليه) لا يوجد فى ذلك النظام الصمام الى يتركب فى نهايه المبخر والى حضرتك بتتكلم عليه

هذا االصمام يكون من جزئين متصلين مع بعضهما طرف يوضع قبل المبخر ويعمل على خنق سائل التبريد لاحداث عمليه التبخير للفريون وجزء بعد المبخر لاخذ بواقى سائل الفريون الذى لم يتبخر واعادته لبدايه المبخر لاعاده تبخيره ويفتح صمام التمدد قليلاليقلل الضغط لكى يتبخر كل الفريون المار ( عند وجود ثلج فى المبخر معناه انه يوجد كميه زائده من الفريون لم يتبخر ) يجد ان يكون مركب التبريد الداخل الى الضاغط عباره عن بخار او بخار محمص وعند دخول الضاغط سائل الفريونيعمل على تلف الصمامات التى داخل الضاغط زى ما تجيب نقطه ماء وتحطها على زجاج ساخن

وهو صمام التمدد اللذى يعتمد على فياس ظغط المبخر وفتح وغلق صمام التمدد وبذلك يعطينا التبريد المطلوب

ذلك هو شرح جميع النواع السابقه
يوجد تتطوير فى كل جزء من اجزاء دائره التبريد والى حضرتك بتتكلم عنه ده تطوير فى صمامات التمدد فقط لاغير
تلك الصمامات ليست رخيصه وصيانتها مكلفه تستخدم فى الدوائر التجاريه الكبيره والتى تريد ان تصل الى اعلا كفائه من التبريد لان الفقض فى التبريد معناه فقض فى النقود
لكن مع المستخدم العادى يتم تصميم ونصنيع لدوائر بحيث لا تكون مكلفه الا اذا احتجنا الى رفع كفائه التبريد ممكن ان تكون تلك التكنولوجيا فى السيارات الغالبه لانها تستخدم اخر التكنولوجيات فى كل اجزاء الدائره
الشركات تحسبها اقتصاديا استخدام تلك التقنيات يرفع من ثمن السياره مع العلم انه لن يشعر به المستخدم فتلك الحاله سوا بالتثير والتغيير البسيط (ليه تدفع اكثر مع انك ممكن تدفع اقل )

كنت عاوز اضيف معلومه او كررها
تكون الثلج هو نتيجه وجود فى عيب فى الدائره وليس حله باختيار نوع مطور من صمامات التمدد انما بحل المشكله نفسها
تقبل تحياتى
وان مستعد للنقاش فى اى نقطه مره اخرى
قديم 09-07-2011, 04:50 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essamenen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
بالنسبه للنقطه 3
ااحنا متفقين عند زياده سرعه الضاغط هتزيد كفائه التبريد ممكن يعمل ثلج بس انا نوهت لاسباب عمل الثلج وهو ضعف او قله الهواء المار من خلال المكثف وتلك مشكله تحدث نتيجه عطل معين فى الدائره وعند حلها لا يحدث ثلج بدليل تكييف السياره يعمل بشكله الطبيعى عندما تكون زيرو بنفس مكونات الدائره الاساسيه

النقطه 4
نوع الفريون ثابت وهو 12 او 134
وعند زياده الضغط نتيجه زياده سرعه المحرك درجه الحراره هتقل ( نفس الكلام فى الخطوه السابقه )

النقطه 5
الصمام الى حضرتك بتتكلم عنه مش موجود فى اى دائره من الدوائر السابقه ولو موجود يا ريت حضرتك تقلى مكانه فين بعد المبخر

النقطه 6
بالنسبه للانواع االثلاثه الى حضرتك ذكرتعا سوف اعلق عبيهما بالترتيب

1- نظام صمام التمدد + مستقبل/مجفف (Receiver/Dryer + Expansion Valve
هو دائر تبريد بسيطه وتسستخدم صمام تمدد حرارى اى يتحكم فى اتساع الصمام عن طريق انبوبه ( زى الى موجوده فى الترموستات الى فى الثبلجه المنزليه) لا يوجد فى ذلك النظام الصمام الى يتركب فى نهايه المبخر والى حضرتك بتتكلم عليه

هذا االصمام يكون من جزئين متصلين مع بعضهما طرف يوضع قبل المبخر ويعمل على خنق سائل التبريد لاحداث عمليه التبخير للفريون وجزء بعد المبخر لاخذ بواقى سائل الفريون الذى لم يتبخر واعادته لبدايه المبخر لاعاده تبخيره ويفتح صمام التمدد قليلاليقلل الضغط لكى يتبخر كل الفريون المار ( عند وجود ثلج فى المبخر معناه انه يوجد كميه زائده من الفريون لم يتبخر ) يجد ان يكون مركب التبريد الداخل الى الضاغط عباره عن بخار او بخار محمص وعند دخول الضاغط سائل الفريونيعمل على تلف الصمامات التى داخل الضاغط زى ما تجيب نقطه ماء وتحطها على زجاج ساخن

وهو صمام التمدد اللذى يعتمد على فياس ظغط المبخر وفتح وغلق صمام التمدد وبذلك يعطينا التبريد المطلوب

ذلك هو شرح جميع النواع السابقه
يوجد تتطوير فى كل جزء من اجزاء دائره التبريد والى حضرتك بتتكلم عنه ده تطوير فى صمامات التمدد فقط لاغير
تلك الصمامات ليست رخيصه وصيانتها مكلفه تستخدم فى الدوائر التجاريه الكبيره والتى تريد ان تصل الى اعلا كفائه من التبريد لان الفقض فى التبريد معناه فقض فى النقود
لكن مع المستخدم العادى يتم تصميم ونصنيع لدوائر بحيث لا تكون مكلفه الا اذا احتجنا الى رفع كفائه التبريد ممكن ان تكون تلك التكنولوجيا فى السيارات الغالبه لانها تستخدم اخر التكنولوجيات فى كل اجزاء الدائره
الشركات تحسبها اقتصاديا استخدام تلك التقنيات يرفع من ثمن السياره مع العلم انه لن يشعر به المستخدم فتلك الحاله سوا بالتثير والتغيير البسيط (ليه تدفع اكثر مع انك ممكن تدفع اقل )

كنت عاوز اضيف معلومه او كررها
تكون الثلج هو نتيجه وجود فى عيب فى الدائره وليس حله باختيار نوع مطور من صمامات التمدد انما بحل المشكله نفسها
تقبل تحياتى
وان مستعد للنقاش فى اى نقطه مره اخرى

أستاذ عصام

أنا متفق معاك في النقطتين 3 ، 4 (كويس .... نقاط الاتفاق بتزيد)

فاضل النقطتين 5 ، 6

النقطة 5

أنا متأكد إن كل دوائر التبريد لازم يكون فيها صمام تمدد بأنواعه المختلفة، لإنه ما ينفعش يبقى فيه نظام تبريد من غيره

اللي بتكلم عليه هو نظام قديم شوية بس موجود في سيارات مازالت في شوارعنا لحد دلوقت، وزي ما حضرتك قلت قبل كده "عند تصميم الى سياره يمكن وضع اجهزه تحسن اداء السياره مثل abs الى فى الفرامل بس لو مش موجود الفرامل هتشتغل برده كذالك الصمام الى حضرتك بتتكلم عليه"

وخليني أوضح الأعراض اللي كنت بعاني منها لإني حاسس إني ما قدرتش أوصل الصورة بوضوح:

- بعد الصمام ده ما اتشال من الدايرة التكييف اشتغل عادي (والـRPM ارتفع) وبدأ يكيف، بس كان الكومبريسور بيفصل لما التبريد بيزيد نتيجة تركيب ترموستات كهربائي على المبخر

- جوه البلد وفي الزحمة التكييف ضعيف جدا ويكاد يكون محسوس

- على الطرق السريعة التكييف بيشتغل كويس لبعض الوقت، وبعد شوية يبدأ يخرج بخار بارد من الهوايات، ومع ذلك التكييف ضعيف برضو... والترموستات "اللي بتاع التكييف ركبه" بيفصل الكومبريسور، وأنا فسرت الكلام ده بإن الثلج بدأ يتكون على المبخر، وبيمنع مرور الهواء على المبخر بشكل كافي لإنه حصله انسداد

الصمام اللي بتكلم عليه اسمه "Suction Throttling Valve" كان موجود على خط الضغط المنخفض بين المبخر والضاغط، وبيجيله وصلة مباشر من صمام التمدد (وصلة نحاس رفيعة) زي الرسم ده
http://www.masrmotors.com/vb/attachm...9&d=1306198845

النقطة 6

المنظم اللي بتكلم عليه موجود في نظام واحد فقط من الثلاثة أنظمة التي شرحتها (النظام الثالث فقط)، وخليني أكتب اللي على النت في الوصلة دي http://www.e38.org/pparish/ac_works.htm

It uses an expansion valve to control refrigerant flow into the evaporator and a suction throttling valve to control refrigerant flow out of the evaporator. This system does not cycle the compressor, rather it cycles the compressors suction to the evaporator.

بمعنى: هذا النظام يستخدم صمام تمدد للسيطرة على تدفق الفريون الداخل إلى المبخر، بالإضافة إلى صمام خنق الشفط للسيطرة على الفريون الخارج من المبخر، وهذا النظام لا يقوم بفصل وإدارة الضاغط، وإنما يقوم بالسيطرة على شفط الضاغط من المبخر

في الفترة الأخيرة دورت أكثر على النت، وبعض الصفحات بتسمي الصمام ده (Regulator) ، ولكن للأسف ما لقيتش أي معلومات عن سيارات غير أمريكية، ربما لأن أغلب المعلومات باللغة الانجليزية

وأخيرا... أنا ما قلتش إبدا إن الصمام ده موجود في كل أنظمة تكييف السيارات، ولكن أنا مقتنع بأن الغرض الي اتعمله الصمام ده زمان لسه موجود لحد دلوقتي

وأنا بس بسأل.... إيه اللي تطور؟؟؟

سمعت عن ضواغط متغيرة السعة (Variable Displacement Compressor)، وده من وجهة نظري تطور غاية في الأهمية، وهو موجود في بعض السيارات بحسب علمي

لو عندك معلومات في هذا الشأن... أرجو أن تفيدني بها

وأشكرك على سعة صدرك
...